Nu de puţine ori parfumerii au fost numiţi magicieni, chimişti sau chiar artişti. Primul titlu a fost desfiinţat cu mult timp în urmă, cel de-al doilea este confirmat de lista de ingrediente, iar al treilea a fost şi el recunoscut oficial de curând, cu ocazia expoziţiei "The Art of Scent 1889-2012" (Arta parfumului 1889-2012), care are loc între 20 noiembrie 2012 şi 24 februarie 2013 la Muzeul de Arte şi Design din New York.
Expoziţia este una specială, reunind nu numai douăsprezece dintre cele mai importante şi influente mărci din secolul XX şi de la începutul decolului al XXI-lea, ci şi poveştile, istoriile şi viziunea creativă a parfumerului - a se citi artistului - care au stat la baza naşterii lor, urmărind, în acelaşi timp, felul în care aromele s-au dezvolatat din punct de vedere stilistic.
Pe lista organizatorilor expoziţiei se regăsesc nume sonore ale unor "artişti" precum Aimé Guerlain, Fabrice Fabron, Pierre Wargnye, Jacques Cavallier, Olivier Cresp, Ernest Beaux, Bernard Chant şi alţii, iar "operele" puse sub nasul vizitatorilor sunt parfumuri celebre şi influente precum Jiky, Chanel No. 5, L'Interdit, Aromatics Elixir, Dakkar Noir, Prada Amber sau Untitled.
Fiecare dintre cele douăsprezece parfumuri poate fi experimentat în mod individual, prin intermediul unei instalaţii speciale, construită de către Diller Scofidio şi care ajută vizitatorul să identifice mai uşor combinaţia subtilă de ingrediente folosită pentru crearea fragranţei. Pe măsură ce vizitatorul înaintează în descoperirea fiecărei arome în parte, el “retrăieşte” progresele care au avut loc în industria parfumului, cu fiecare pas trecând printr-o altă etapă a vieţii artistice şi culturale a omenirii – raportată la parfum –, ca şi printr-un alt cadru social şi politic care, fără îndoială, a influenţat direcţia dezvoltării acesteia.
Expoziţia pune, de asemenea, în lumină parfumuri de la începutul secolului al XXI-lea, când introducerea moleculelor sintetice le-a dat frâu liber parfumerilor şi i-a elibeart de constrângerile impuse de folosirea în exclusivitate a ingredientelor naturale, şi până în prezent, oprindu-se la parfumul Untitled din 2010. "Aici, la MAD (Muzeul de Artă şi Design), căutăm mereu să forţăm limitele şi să punem sub semnul întrebării ierarhiile în artă prin explorarea materialelor şi prin detalierea procesului din spatele operelor revoluţionare. Până acum nu a avut loc o suficientă exploatare sau recunoaştere a artei olfactive, aşa cum a fost în cazul artelor care stimulează celelalte patru simţuri. Mai simplu spus, expoziţia aceasta este motorul schimbării", a declarat Holly Hotchner, directoarea muzeului.