x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Trup, minte, suflet Consumatori, luaţi atitudine

Consumatori, luaţi atitudine

de Nicoleta Catana    |    16 Feb 2008   •   00:00
Consumatori, luaţi atitudine

SFAT ● Populaţia este îndemnată să reclame toate produsele în neregulă
Protecţia consumatorului este încă un subiect delicat şi nu foarte luat în seamă în ţara noastră din cauza mentalităţii învechite a majorităţii românilor. Birocraţia este şi ea un motiv pentru care mulţi nu reclamă comercianţii incorecţi.


SFAT ● Populaţia este îndemnată să reclame toate produsele în neregulă
Protecţia consumatorului este încă un subiect delicat şi nu foarte luat în seamă în ţara noastră din cauza mentalităţii învechite a majorităţii românilor. Birocraţia este şi ea un motiv pentru care mulţi nu reclamă comercianţii incorecţi.


La un an de la aderarea României la Uniunea Europeană, Dan Vlaicu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), ne mărturiseşte ce modificări s-au produs în acest domeniu şi ce percepţie au producătorii şi consumatorii faţă de acesta. Astfel, conform spuselor lui Vlaicu, la nivel legislativ nu s-a schimbat cu nimic semnificativ de la aderarea la UE în domeniul protecţiei consumatorilor din 1990 încoace.


Ceea ce s-a schimbat cu adevărat este poziţia pe care o are România vizavi de UE, mai precis de Comisia Europeană şi de Parlamentul European. Începând cu 1 ianuarie 2007, reprezentanţii ANPC au drept de vot în cadrul instituţiilor UE, iar oficialii europeni îi consultă pe inspectorii autorităţii pentru soluţionarea diverselor probleme. Integrarea a însemnat şi un pas înainte din punct de vedere financiar întrucât acest eveniment a coincis cu primirea unor fonduri pentru derularea proiectelor în domeniul protecţiei consumatorilor. Dar şi la nivelul mentalităţii s-au făcut progrese considerabile. Acest lucru este confirmat de miile de reclamaţii făcute de consumatorii români cu convingerea că acum problemelor lor mai preocupă şi pe altcineva în afară de ei, ne-a spus Dan Vlaicu.


PENTRU VIITOR. Autoritatea are în derulare câteva proiecte prin care informează consumatorii în legătură cu drepturile pe care le au, dar se încearcă şi educarea liceenilor pentru o percepţie cât mai clară a situaţiei. Acest lucru este posibil prin proiectul "ANPC junior", care a fost organizat în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Anul acesta a ajuns la ediţia a V-a. Alte acţiuni iniţiate de ANPC sunt campania "E dreptul tău să ştii ce cumperi", realizată în colaborare cu Guvernul, care s-a derulat prin spoturi şi emisiuni difuzate la radio şi "La firul ierbii", în cadrul căreia s-au împărţit fluturaşi în locurile aglomerate, supermarketuri, pasaje, staţii de metrou etc.


Legat de raportul pe care inspectorii ANPC îl au cu comercianţii şi producătorii, preşedintele autorităţii a subliniat faptul că au loc periodic şedinte de consiliere în cadrul cărora li se prezintă legislaţia în vigoare şi sunt îndrumaţi spre o colaborare cât mai productivă în ceea ce priveşte consumatorii. În cadrul acestor întrevederi de asemenea sunt discutate reclamaţiile şi modalităţile de soluţionare a lor.


RECLAMAŢII. Cele mai grave nereguli sesizate până în prezent sunt cele cu privire la contracte. Aceste erori apar deoarece românii nu citesc cu atenţie documentul înainte să îl semneze, fie furnizorii de servicii nu îşi îndeplinesc obligaţiile prevăzute în convenţie. Pentru cei care nu cunosc procedurile pe care trebuie să le urmeze dacă vor să depună o reclamaţie precizăm că trebuie să depună sesizarea împreună cu toate actele doveditoare la Oficiul pentru Protecţia Consumatorului pe raza unde e domiciliat operatorul economic sau pe site-ul ANPC. De remarcat este că din cele peste 600 de dosare pe care autoritatea le-a avut în decembrie 2007, peste 15% au fost soluţionate în favoarea consumatorului, iar operatorului economic i s-a dat dreptate în peste 8% din cazuri. De asemenea, trebuie menţionat că ANPC este singura instituţie din UE care soluţionează reclamaţiile individuale.


Dan Vlaicu a dat şi câteva lămuriri referitoare la legea publicităţii agresive, intrată în vigoare la 31 decembrie 2007. Acesta a explicat că înainte să intre în vigoare legea, la nivelul UE erau reglementări diferite în ceea ce priveşte protecţia consumatorului, motiv pentru care era nevoie de o lege care să le comprime pe toate. De asemenea, s-a simţit nevoia de a proteja consumatorul de practicile abuzive prin care agenţii comerciali îşi promovează produsele în mod incorect.


Preşedintele autorităţii sfătuieşte consumatorii să acorde o atenţie deosebită preţurilor, insistând asupra faptului că suma afişată reprezintă cea pe care trebuie să o achite pentru a achiţiona produsul sau serviciul respectiv. El este de părere că în România este nevoie de o perioadă în care legea trebuie interpretată şi să fie pusă în practică. Atât consumatorii, cât şi producătorii necesită timp pentru a se obişnui cu noile reglementări şi de a acţiona în consecinţă.


Propunere

Dan Vlaicu ne-a declarat că actele normative ce vizează protecţia consumatorilor sunt publicate în Monitorul Oficial. De fiecare dată când o persoană, fie producător, fie beneficiar de servicii, vrea să depună o reclamaţie se informează din această sursă, ceea ce ce reflectă în modalitatea de a depune o sesizare. Astfel, atunci când fac o reclamaţie, românii se documentează foarte bine şi îşi cunosc drepturile.



×
Subiecte în articol: bun de consum ANPC