x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Curg solicitările pentru sancţionarea asigurătorilor

Curg solicitările pentru sancţionarea asigurătorilor

de Adrian Stoica    |    02 Feb 2016   •   21:18
Curg solicitările pentru sancţionarea asigurătorilor
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va prezenta pe data de 24 februarie Parlamentului draftul de proiect pentru modificarea Legii asigurărilor şi draftul de proiect pentru modificarea Normei RCA. În prezent, la nivelul ASF s-a constituit un grup de lucru pentru modificarea prevederilor referitoare la poliţele RCA din care fac parte reprezentanţii tuturor jucătorilor de pe piaţă.
Norma RCA a suferit o serie de modificări la începutul acestui an, dar sub presiunea transportatorilor, a Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) etc., în normă vor fi introduse noi prevederi menite să blocheze scumpirea poliţelor după bunul plac al asigurătorilor şi să transparentizeze modul de stabilire al acestor tarife. De asemenea, se ia în calcul şi introducerea unor sancţiuni pentru companiile de asigurare care nu-şi respectă obligaţiile impuse de prevederile Normei RCA pentru că acum aceste sancţiuni lipsesc.

Opt modificări de fond
Printre modificările propuse se numără acceptarea efectuării decontării reparaţiilor în baza poliţei emise de către propriul asigurător, schimbarea algoritmului, luându-se în calcul performanţele tehnice ale autovehiculului şi cazierul de accidente şi abateri al şoferului, fracţionarea perioadei de asigurare în funcţie de nevoile asiguratului, monitorizarea existenţei poliţei RCA prin sistemul CNADNR, similar cu cel al rovinietei. De asemenea, printre propuneri mai figurează dezvoltarea unui sistem de preţuri de referinţă (preţ mediu la nivel de piaţă) şi simplificarea procedurilor de transfer al clasei de bonus în cazul achiziţionării unui vehicul nou, având în vedere că în prezent clasa de bonus se pierde de către asigurat în momentul în care îşi achiziţionează un nou autovehicul, fiind obligat să o ia de la început de la clasa B0.

Penalizări pentru companii
Un pachet consistent de modificări, nu mai puţin de 17, au introdus în dezbaterea grupului de lucru pentru modificarea Normei RCA reprezentanţii Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI). Ele vizează, în general, introducerea în normă a unor prevederi pentru limitarea abuzurilor făcute de asigurători în relaţia cu asiguraţii, precum şi introducerea sancţiunilor. Astfel, termenul de constatare a daunei ar trebui să nu depăşească trei zile lucrătoare din momentul avizării acesteia, refuzul asigurătorului de a înregistra actele necesare instrumentării dosarului de daună să constituie abuz, stabilirea unei proceduri unice de constatare a daunelor RCA şi CASCO valabilă pentru toate societăţile de asigurări, refuzul asigurătorului RCA sau CASCO de a elibera nota de constatare păgubitului să constituie abuz şi să fie sancţionat.

Apar și multe solicitări ciudate
Şi reprezentanţii companiilor de asigurare au înaintat o serie de propuneri, dar unele dintre ele nici nu pot fi luate în calcul. Printre aceste solicitări se numără eliminarea penalităţilor pentru plata cu întârziere a despăgubirilor şi plata despăgubirilor către posesorul poliţei RCA, şi nu către service, ca în prezent. Acceptarea acestei solicitări ar duce la un blocaj pentru că unii posesori de maşini nu vor avea banii necesari să le repare pe cheltuiala lor, urmând să-şi recupereze banii de la asigurător. Pe de altă parte, sunt companii care plătesc cu foarte mare întârziere daunele, iar o persoană fizică are prea puţine posibilităţi să le constrângă să-şi respecte obligaţiile, susţine Mircea Muntean, preşedintele ASSAI.

Pentru că Norma 23/2014 şi noul proiect de normă al ASF nu prevăd sancţiuni pentru abuzuri, din ce în ce mai multe societăţi de asigurări apelează la artificii în relaţia cu asiguraţii.
Mircea Muntean, preşedintele ASSAI
 

×