
Cele mai multe maşini înmatriculate în România, peste 3 milioane de vehicule, sunt mai vechi de 20 de ani, conform statisticilor.
Proprietarul unui autovehicul cu o normă de poluare Euro 2 plăteşte un impozit anual de circa 100 de lei.
Propunerea este ca taxa să crească de 16 ori, şi să ajungă la 1.900 lei anual. În schimb, pentru o maşină Euro 6, impozitul ar creşte cu 2 lei.
"O maşină de 20 de ani, care nu respectă nici măcar normele Euro 3, plăteşte mai puţin de 1 leu pe zi impozit. În lumea de mâine pe care o vedem noi, acest lucru nu va fi posibil", a declarat Mihai Bordeanu, director Dacia.
Impozitul auto este calculat, în prezent, în funcţie de capacitatea motorului.
"La achiziţia unui automobil vorbim de introducerea unei contribuţii de mediu. Putem să discutăm de la un automobil electric, care, propunerea noastră, este 0 lei, un automobil termic, dar care respectă ultimele norme Euro 6, va avea o contribuţie de mediu de plătit la nivelul a 30-40-50 lei. Însă un automobil cu vechime de 15-20 de ani, cu normă de poluare anterioară Euro 4, chiar Euro 3, Euro 2, există un exemplu Euro 3, ajungem undeva la 1.900 lei", a declarat Mihai Bordeanu, director Dacia.
Asociaţia Constructorilor de Automobile va avea mai multe întâlniri cu reprezentanţii Ministerului de Finanţe în următoarele două săptămâni pentru a stabili cum se va aplica taxa de poluare.

Taxă de poluare pentru a beneficia de fonduri europene
Ministerul Transporturilor lucrează la un proiect în acest sens.
"România este un caz extrem. Adevărul este că aceste maşini, foarte multe, foarte vechi, dăunează mediului, sănătăţii noastre şi, dacă vrem să le cumpărăm, să le avem atât de des şi multe în România, trebuie să plătim o taxă care să ne compenseze cu acest rău făcut mediului şi poluării", spune Iancu Guda, specialist economic Observator.