x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Aripi americane pentru Romaero

Aripi americane pentru Romaero

22 Mai 2005   •   00:00

Certificarea Romaero ca furnizor al celebrei companii Lockheed Martin consacra repozitionarea industriei aeronautice romane pe marile piete. Reusita specialistilor din Baneasa nu poate fi izolata de aderarea Romaniei la NATO.

  • de ADRIAN N. IONESCU
  • ECONOMIC/BUSINESS
  • FORTA. "Muschii" lui C - 130 Hercules vor fi intretinuti la Bucuresti
    Compania Romaero a fost certificata ca furnizor autorizat de produse si servicii pentru celebra Lockheed Martin. Certificarea in cauza este un reper al repozitionarii aeronauticii romanesti pe piata mondiala, unde integratorii sunt foarte putini, dar subansamblele, piesele si serviciile fac cifre de afaceri impresionante.

    PROPORTII. In conditiile in care piata aeronautica este dominata de colosi, producatorii romani abia daca se pot strecura cu mici aeronave, de antrenament sau cu veleitati, mai ales sportive, sau cu subansamble si servicii de mentenanta.

    Lockheed Martin vinde anual de peste 31 de miliarde de dolari, dar si cumpara de multe alte miliarde o gama larga de produse si de servicii. Romaero a avut o cifra de afaceri de 10,3 milioane de dolari anul trecut, cand a inregistrat profit pentru prima oara in ultimii trei ani. In toamna a incheiat cu Lockheed un contract-cadru, cu o valoare minima de 30 de milioane de dolari, pentru modernizarea avioanelor Hercules C-130 din dotarea armatei romane. Hercules C-130 este un produs Lockheed. Pentru acest proiect, Romaero trebuie sa investeasca 5 milioane de dolari pentru modernizarea tehnologica.

    MECANISM. Romaero spera, in fapt, sa incaseze cat de mult poate din miliardele cheltuite pe diverse achizitii de compania americana, si nu numai. Aici se concentreaza valoarea potentiala a certificatului primit recent de Romaero de la Lockheed, din a carei cifra de afaceri o proprotie de 80% o constituie contractele incheiate cu Departamentul Apararii si cu alte agentii guvernamentale ale SUA. "Am obtinut acest statut in numai un an si jumatate, in urma unor audituri foarte severe, care pot dura pana la 5 ani. Acum se deschide calea pentru a deveni Centru Regional pentru aeronavele Lockheed", a declarat Viorel Manole, directorul general al companiei romane.

    Achizitia avioanelor Hercules si interesele logistice ale NATO au catalizat decisiv mecanismul prin care Romaero este propulsata printre furnizorii Lockheed, care, altfel, este de multi ani in Romania. Lockheed Martin este cel mai important furnizor de servicii de tehnologie a informatiei si integrator de sisteme pentru guvernul SUA.

    LA UMBRA COLOSILOR. Similara este istoria colaborarii Romaero cu un alt colos american, Raytheon, cu care se negociaza participarea companiei la programul de rachete antiaeriene Hawk. Raytheon vinde Ministerului Apararii Nationale sisteme de rachete antiaeriene Hawk, iar contractul prevede ca firma americana sa aiba subcontractori romani.

    Pe de alta parte, potrivit unor surse din Romaero, compania din Romania contribuie, de pilda, cu circa 5% din fuselajul aeronavei Airbus A 380, avionul de pasageri cu cea mai mare capacitate si autonomie de zbor din lume. In urma discutiilor avute cu francezii in februarie, partea romana va primi comenzi suplimentare, inclusiv pentru programul militar A 400M, varianta europeana a modelului american C130 Hercules. Potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei si Comertului (MEC), Romaero a livrat deja componente pentru primele 23 din cele 127 de aparate A 380, varianta pasageri, si 27 de unitati varianta cargo, pentru care Airbus are comenzi ferme.

    PERSPECTIVE
    Romaero mizeaza, in acest an, pe dublarea vanzarilor si pe mentinerea pe profit. Cel de anul trecut, de aproape 40.000 de dolari, este inca firav, cu toate ca, in cifra de afaceri, ponderea majoritara au avut-o contractele externe, incheiate cu parteneri din SUA (inclusiv Boieng), Canada, Marea Britanie, Israel, Italia, Belgia, Germania si Franta. Nu este de neglijat faptul ca firma este cotata la Bursa Electronica Rasdaq, cu toate ca activitatea de tranzactionare este nesemnificativa, datorita proportiei mici (1,25%) de actiuni aflate in circulatie libera (free float). Potrivit ultimelor raportari, MEC detine 72,9%, restul apartinand SIF Muntenia. Ultima tranzactie s-a facut la 18 mai, la un pret de 31.000 de lei pe o actiune cu valoare nominala de 25.000 de lei, cel mai mare pret din ultimul an fiind de 105.000 de lei.

    ×
    Subiecte în articol: economic romaero lockheed