x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Asociația Energia Inteligentă propune Guvernului un plan de măsuri pentru eliminarea haosului de pe piațele de energie și gaze

Asociația Energia Inteligentă propune Guvernului un plan de măsuri pentru eliminarea haosului de pe piațele de energie și gaze

de Adrian Stoica    |    25 Aug 2022   •   13:05
Asociația Energia Inteligentă propune Guvernului un plan de măsuri pentru eliminarea haosului de pe piațele de energie și gaze

Noul proiect de modificare a Legii plafonarii și compensării va aduce prețuri mai mari la consumatorii non casnici de tip IMM cu minimum 15%, iar pentru ceilalți consumatori industriali va aduce cel puțin o dublare a prețurilor la energie electrică.

În același timp vom asista la o creștere a discrepanței între cerere și ofertă, având în vedere că vor fi furnizori care vor achita în unele luni impozit pe un profit suplimentar inexistent în realitate (o parte din energia care se vinde este achizitionata in alte luni decat luna curentă, aspect neluat în considerare de formula propusă, ceea ce face ca prin formula să se impoziteze de fapt venitul realizat și nu profitul, atrage atenția Asociația Energia Inteligentă într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului. De asemenea, asociația prezintă executivului și un Plan de Măsuri de Urgență Energetică aplicat gazelor naturale pentru perioada septembrie 2022 - aprilie 2025. Aplicarea acestui plan care, de altfel, a mai fost propus Guvernului și în august 2022, dar a fost ignorant, ar permite ca toți consumatorii și toate familiile să poată face faţă acestei situaţii grave cu care ne confruntăm, asigurarea suportabilității bugetului de stat și eliminarea haosului creat pe piața de energie și gaze, se precizează în scrisoarea AEI.

Ce prevede planul propus de AEI

  • Măsuri urgente de asigurare a funcționării pieței de energie

Depășirea momentelor critice privind facturile din această iarnă la energie trebuie să fie urmată de realizarea în regim de urgență, a unor acțiuni care să asigure reluarea funcționării normale a pieței de energie.

  • Impunerea, unui nou model de impozitare progresist al profiturilor furnizorilor/producătorilor, dar cu scopul unic de a reduce nivelul prețului și nu de a colecta bani la bugetul de stat
  • Obligativitatea indicării marjei comerciale practicate de furnizori în contracte și pe facturi,
  • Aplicarea modelului pentru aplatizarea vârfurilor de cost din perioadele de iarnă cu transferul costurilor în perioada cu minim de cost (perioada caldă). Rezervării de capacitate pe sistemele de distribuție concomitent cu introducerea tarifării binome în scopul aplatizării curbei de cost pentru consumatori pe perioada unui an și reducerea impactului facturilor asupra bugetului consumatorului în perioadele reci;
  • Obligativitatea realizării de către ANRE, Operatorii Bursieri de rapoarte saptamanale și lunare, publicate până cel mai tarziu a 3 zi din săptămâna următoare și a 5 zi din luna următoare privind preturile medii săptămânale/lunare pentru diversele tipuri de produse din energie.
  • Măsuri de stimulare a reducerii pierderilor de energie și creșterii eficienței energetice la operatori și consumatori
  • Separarea activității de trading de cea de furnizare, sub aspectul acționariatului, contabilității și managementului
  •  
  • Măsuri termen lung de reducere a prețului energiei și asigurare a funcționării pieței

Dacă primele seturi de măsuri propuse au ca și scop stabilizarea și asigurarea funcționării societății românești, ele trebuie urmate de un Plan de acțiuni pe termen lung privind prevenirea apariției înor situații similare în viitor:

  • Master Planul creșterii a capacităților de producție, stocare, transport și distribuție a energie
  • Pregătirea consumatorilor pentru o piață liberalizată, prin programe de diseminare pentru consumatori
  • Restructurarea instituțiilor care trebuie să asigure funcționalitatea piețeiei libere – ANPC, Consiliul Concurenței, ANRE –  prin ample măsuri de depolitizare, profesionalizare și eficientizare
  • Înființarea unei Entități pentru Soluționarea Alternativă a Litigiilor, entitate care să medieze conflictele comerciale dintre consumatori și furnizori, în condițiile în care nici una dintre entitățile existente nu are această posibilitate în prezent
  • Realizarea unei strategii de diminuare a sărăciei energetice și protejarea a consumatorilor vulnerabili
  • Definirea unui Nou Model Energetic în concordanță cu cerințele prezente și viitoare care să asigure necesarul energetic românesc în următorii 50 de ani în concordanță cu constrângerile sociale, de mediu etc. România trebuie să accepte că sistemul românesc energetic nu mai face față tuturor cerințelor prezente și viitoare, este dependent de sursele de import, și trebuie să creioneze urgent strategii clare și realiste de Securitate Energetică și de definire a unui Nou Model Energetic Național, în contextul evoluțiilor viitoare.
  •  
  • Măsuri pentru cazuri de nefuncționare a pieței și cazuri de urgență energetică

Când ne confruntăm cu creșteri repetate de 20 - 30% a prețului la nivel de câteva zile, nu mai putem vorbi de o piață liberă pe deplin funcțională. O piață disfuncțională a energiei, cu un dezechilibru mare între cerere și ofertă, impune o altă abordare, care trebuie legiferată. Este important să se stabilească când se aplică astfel de măsuri și mai ales să se prevină ca aceste măsuri să fie utilizate în scop populist.

Introducerea unor acțiuni de reglementare a pieței pentru o perioadă determinată (gaze, energie electrica) se poate realiza conform Legii 21/1996 cu toate modificările ulterioare, care prevede la  Art. 4, alin. 3:În împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere și  ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora”.

Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri.

Astfel, considerăm că în baza alin 3, art 4 din Legea 21/1996 este necesară modificarea legii 123/2012 în care să se prevadă că la dezechilibre majore preconizate între cerere și ofertă, se vor aplica următoarele măsuri:

  • „Cap la preț final” pentru fiecare furnizor, cu plafonarea profitului furnizorului/producatorului și mecanism de recuperare costuri,
  • Suspendarea temporară a exporturilor,
  • Introducerea coșului de import astfel încât cantitățile de energie (gaze și energie electrică) importate să fie distribuite în mod unitar la nivelul tuturor consumatorilor,
  • Plafonarea pe termen scurt a prețului producătorilor pentru energia/gazele nevândute,
  • Măsuri de acoperire a cererii de gaze, energie electrică etc. în iarna următoare: Definirea conceptului de Societate de Securitate Energetică Strategică, cu scopul de achiziționare de gaze/energie electrică pentru acoperirea eventualelor crize energetice.

Atunci când ne îndreptăm către o lipsă acută a gazelor și a energiei electrice, considerăm că se impune activarea art 24 si art 176 din legea energiei si a gazelor pentru derularea de urgență a unui plan de măsuri (În cazul unor situații neașteptate de criză pe piața de energie/gaze și în cazul în care este amenințată siguranța fizică ori securitatea persoanelor, a aparatelor sau a instalațiilor ori integritatea sistemului, operatorul de transport și de sistem propune ANRE și ministerului de resort adoptarea unor măsuri de siguranță) care să cuprindă:

  • Măsuri de acoperire a cererii de gaze, energie electrică etc. în iarna următoare: activarea imediată a societăților de Securitate Energetică Strategică (care trebuie definite și operaționalizate), pentru a achiziționa/depozita gaze care ar putea preveni o criză energetică,
  • Realizarea unor depozite strategice de înmagazinare a gazelor naturale,
  • Realizarea unui plan de măsuri de diminuare a livrării gazelor naturale/energie electrică către anumiți consumatori industriali, ori de câte ori există situații de deficit masiv și metode de compensare a pierderilor înregistrate de aceștia,
  • Realizarea unui plan de măsuri de diminuare a livrării gazelor naturale/energiei electrice către anumiți consumatori non casnici neindustriali, ori de câte ori există situații de deficit masiv, prin reducerea activității/trecerea în online (școli, grădinițe, sedii administrative, birouri),
  • Raționalizarea gazelor extrase din depozitele de înmagazinare, în situații previzibile de deficit masiv, cu compensarea pierderilor înregistrate de cei care sunt prejudiciați de lipsa de acces la propriile gaze din depozite.

Introducerea de urgență a:

  • Contractelor de rezervare de capacitate discontinue;
  • Contractelor intreruptibile de livrare a gazelor și energiei electrice;
  • Racordări noi condiționate de existența unei surse alternative de energiei (sisteme duale de alimentare) pentru anumite categorii de consumatori.

Aceste masuri trebuie implementate si atent supravegheate pentru a veni în sprijinul consumatorilor. În situații extreme România trebuie să fie capabilă să intervină și să se meargă până la preluarea unor companii din energie care vor fi în incapabilitatea de  a funcționa urmare a lipsei lichidităților sau din alte considerente și care pot bloca piața de gaze și/sau energie.

 

×
Subiecte în articol: gaze