Băutura obţinută din boabele fin măcinate de cafea este una cu tradiţie în întreaga lume. Licoarea bogată în antioxidanţi este consumată pentru efectele benefice asupra organismului, dar şi pentru gustul intens şi savuros. Cafeaua are proprietăți metabolizante, digestive şi este un tonifiant deosebit.
Statisticile arată că românii au început să iubească acest preparat, consumul de cafea în România crescând în ultimii ani. Dacă în urmă cu un deceniu doar 50% din populaţia adultă consuma una două cești de cafea zilnic, statisticile recente arată că 15 % dintre români beau acum aproximativ 4-5 ceşti pe zi iar 41% savurează constant o ceaşcă sau două de cafea, zilnic.
Practic, un român consumă aproximativ 2.3 kg de cafea anual, ţara noastră situându-se pe locul 49 în clasamentul realizat de World Research Institute. Conform studiului cei mai mulți consumatori de cafea din România au vârste cuprinse între 35 şi 44 de ani şi locuiesc în mediul urban. Cafeaua este apreciată şi de populaţia tânără cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani, 27% dintre cei intervievaţii au confirmat că beau cafea zilnic.
Din statisticile Institutul Mondial de Cercetare reiese 70% dintre români preferă cafeaua boabe şi măcinată şi doar 30 % consumă varianta instant. Sortimentul preferat de preparare continuă să fie prin opărire a pulberii de cafea, urmat îndeaproape de espresso. Datele furnizate de statisticieni scot la iveală că în ţara noastră se consumă preponderent cafeaua de tip Arabica şi amestecurile de Arabica şi Robusta.
Piaţa de cafea din România în continuă creştere
Anul 2021 a venit cu o creştere vertiginoasă a consumului de cafea. Fenomenul este pus pe seama deschiderii lanţurilor de cafenele de tip “shop and go”. În ţara noastră cifrele vânzării de cafea s-au mărit considerabil, ajungând la 400 de milioane de euro pe an. Consumatorii de cafea s-au educat în ultimii ani, alegând modalități de preparare din ce în ce mai variate.
Sortimentul de cafea espresso se apropie foarte tare de cafeaua la ibric, preferată de majoritatea românilor, însă locuitorii români manifestă interes crescut şi pentru variantele exotice, cu gheață, cu alcool sau cu lapte.
Consumul de cafea continuă să fie scăzut faţă de cel din Europa, unde media anual se situează în jurul a 5 kg anual - în Suedia şi Danemarca un locuitor consumă aproximativ 10 kg de cafea anual, pe când în Italia şi Germania 6 kg anual. Românii au început să aprecieze aromele intense ale băuturii şi să descopere beneficiile acesteia, dar încă se situează pe un loc codaş la consum.
Același studiu arată ca băutura este consumată preponderent de locuitorii din mediul urban, cei mai mulţi preferă să servească cafeaua la birou sau din magazine “shop and go”, însă şi obiceiul de a consuma cafea la terasă a luat amploare. Numărul celor care savurează astfel băutura preferată dublându-se în ultimii trei ani.
Boabele de cafea rămân un lux pentru locuitorii din mediile rurale, care consumă foarte puţină cafea sau chiar deloc. Totuşi deschiderea de numeroase lanţuri magazine din zonele rurale este un fenomen ce a adus încasări încurajatoare pentru producători și importatori. Cifrele înregistrate în ultimul pe vânzările de cafea în mediul rural sunt semnificativ superioare în ultimul an, față de cele din anii precedenți.
Cursul ascendent al pieței pare să fie mulțumitoare pentru importatorii de cafea, care vin cu sortimente tot mai variate, dar şi cu alternative variate şi accesibile pentru consumatori.