România ocupă locul al patrulea în Europa la numărul de proiecte de centre comerciale aflate în construcţie. Numai în acest an au fost anunţate sau finalizate 135 de complexe în ţară, din care 14 în Bucureşti.
România ocupă locul al patrulea în Europa la numărul de proiecte de centre comerciale aflate în construcţie. Numai în acest an au fost anunţate sau finalizate 135 de complexe în ţară, din care 14 în Bucureşti.
Analiştii imobiliari estimează că în România vor fi inauguraţi 1,8 milioane de metri pătraţi de galerii comerciale până la finele anului 2009. Cifra ne situează pe locul patru în Europa după Rusia (3,2 milioane mp), Ucraina (2,8 milioane mp) şi Spania (1,98 milioane mp), conform unui studiu Cushman & Wakefield. Dezvoltatorii de centre comerciale s-au orientat către oraşele mari – Bucureşti, Cluj-Napoca, Arad, Constanţa, Oradea, Suceava, Bacău, Ploieşti, Iaşi, Brăila, Galaţi, unde există o concurenţă acerbă, cinci-şase complexe în fiecare din aceste localităţi. Până la finele anului 2009, numărul de metri pătraţi de complexe comerciale la mia de locuitori va ajunge la 127, dacă luăm în calcul cei 1,8 milioane de mp anunţaţi plus stocul actual de 910.000 de mp existenţi la începutul anului.
Mari aglomerări
România îşi va tripla stocul de centre comerciale până la finele anului viitor, însă multe dintre aceste complexe de retail vor fi ridicate în locaţii pe care pînă acum dezvoltatorii le-au ocolit. Analiştii imobiliari consideră că în toate oraşele cu peste 80.000 de locuitori poate fi dezvoltat cu succes un mall, iar în localităţile mai mari, pot concura mai multe proiecte atât timp cât nu sunt foarte aproape ca distanţă unele de altele, şi sunt complementare ca mix de chiriaşi şi concept. La modă în oraşele mari sunt parcurile de retail unde există o aglomeraţie de complexe comerciale din care obligatoriu un hypermarket mare, un magazin sau două de mobilă, un complex de electrocasnice, o galerie comercială etc.Sudul Capitalei
Zona de sud a Capitalei, neglijată în ultimii ani, a intrat acum în atenţia dezvoltatorilor. Parcul de retail Vitantis Shopping Center a fost extins cu 75 de magazine, care s-au deschis vineri. Complexul este situat în zona Vitan şi are o suprafaţă de 33.000 mp închiriabili şi cuprinde pe lângă galeria de magazine şi magazinul Praktiker, hipermarketul Carrefour, retailer-ul de electronice şi electrocasnice Technomarket şi centrul Mobila Bontaş. "Am considerat încă de la începutul proiectului că locaţia aleasă – la graniţa sectoarelor 3 şi 4 ale Capitalei – oferă un potenţial maxim pentru un parc de retail bine gândit", a spus Vlad Drăgoescu, Investment Partner în cadrul companiei Equest Balkan Properties, dezvoltatorul proiectului. "Zona de sud a Bucureştiului reprezintă o aglomerare urbană care nu a beneficiat de atenţia cuvenită din partea dezvoltatorilor imobiliari din piaţa de retail", se arată într-un comunicat al Cushman. Un alt nou centru comercial îşi va deschide porţile la sfârşitul lui 2008 în partea de sud a Capitalei. Grand Arena se întinde pe o suprafaţă de 120.000 de metri pătraţi, investiţia dezvoltatorului Euroinvest Intermed se ridică la peste 147 de milioane de euro.Alt complex la Ploieşti
Equest Balkan Properties, companie specializată în investiţii în sectorul imobiliar din Europa de Sud-Est, inclusiv în România, va investi circa 45 de milioane de euro într-un parc de retail la Ploieşti, cu o suprafaţă închiriabilă de circa 33.000 de metri pătraţi. "Am achiziţionat un teren de opt hectare în zona de sud a Ploieştiului, unde nu este anunţat încă nici un alt proiect de acest tip. La începutul lui 2009 vom iniţia construcţia unui parc de retail", a declarat George Teleman, partner Equest Investments Romania. Construcţia din Ploieşti va fi finalizată într-o perioadă de 18 luni, de la începerea lucrărilor.Citește pe Antena3.ro