Magazinele virtuale romanesti sunt inca reticiente la plata online, din cauza fraudelor masive. Acestea nu accepta decat achitarea marfii cu carduri virtuale sau cu cele din sistemul Romcard, care pazesc vanzarea de orice risc.
DANIELA IVAN
|
PIONIERAT. www.magazinultau.ro a realizat o cifra de afaceri de circa 800.000 dolari in 2003, din vanzarea pe Internet |
Piata cardurilor virtuale este slab dezvoltata. Pana acum au fost emise numai 2.300 de carduri virtuale, din care 1.633 de catre Banca Comerciala Romana (BCR), restul de catre Banca Romaneasca, conform site-ului www.ghiseubancar.ro. Valoarea tranzactiilor efectuate cu aceste instrumente de plata s-a ridicat la cateva sute de mii de dolari, suma foarte mica in raport cu cifra de afaceri a pietei pe Internet. Acesta este si motivul pentru care Banc Post a renuntat la cardul Taifun Virtual. "Valoarea tranzactiilor care se efectuau era prea mica", au opinat surse din banca.
VALORI SCAZUTE. Sumele tranzactionate prin cardurile virtuale, denumite Virtuon, ale BCR se ridica la 100.000 de dolari in acest an. In primul trimestru, BCR a efectuat 670 de tranzactii cu o valoare de peste 45.000 de dolari. In al doilea trimestru, posesorii Visa Virtuon au realizat peste 750 de tranzactii de 55.000 de dolari, iar in al treilea trimestru - peste 1.000 de tranzactii de aproape 76.000 de dolari. Pe de alta parte, datele furnizate de Banca Romaneasca arata ca in cursul lunii septembrie, valoarea tranzactiilor realizate pe cardul virtual a fost de 400 milioane de lei.
COMISION MARe. O a doua modalitate de plata online este prin carduri de debit emise de bancile care au intrat intr-un sistem sigur, numit 3D Secure Code, realizat de Romcard. Si magazinul virtual care vrea sa-si vanda in siguranta produsele pe Internet trebuie sa se adreseze tot uneia dintre bancile acceptoare ale acestui serviciu, respectiv BCR, Raiffeisen, Banca Tiriac. "Daca un comerciant este configurat in sistemul 3D Secure si se efectueaza o tranzactie cu un card nesecurizat, in eventualitatea in care apare o disputa, banca emitenta a cardului pierde disputa din start, nici macar nu o mai poate incepe", a declarat Marin Mitroi, director general Romcard.
Insa sistemul este limitat, deoarece la el au aderat trei banci romanesti si numai 30 de magazine online. Unii comercianti spun ca nu pot adera la 3D Secure Code din cauza comisioanelor foarte mari, care le mananca aproape tot profitul. Comisioanele variaza intre 3%-6% din valoarea tranzactiilor online. Cu toate astea, incet, dar sigur, comertul online ia amploare. Statistica arata ca in luna iulie au fost realizate 1.100 de tranzactii online, fata de 490 in luna anterioara.
CE ESTE CARDUL VIRTUAL
Carduri virtuale sunt destinate exclusiv cumparaturilor si platilor prin Internet. Clientul care are un card obisnuit la BCR sau la Banca Romaneasca poate solicita un card virtual. Acesta se incarca din cardul normal cu suma care trebuie platita comerciantului pentru plata online. Astfel este eliminat riscul fraudei si pentru cumparator si pentru vanzator.
"BCR a lansat cardul Visa Virtuon, ca o cerinta a clientilor sai, care solicitau un card sigur care sa poata fi utilizat pe Internet, fara a mai exista riscul fraudarii. Astfel, BCR ofera un card care il pune la adapost pe posesorul lui de posibilitatea de a suferi prejudicii financiare in cadrul unei tranzactii pe Internet", a declarat Corneliu Cojocaru, directorul directiei de comunicare a BCR, pentru Ghiseul Bancar.
STATISTICI
Exista 50 de magazine online cu peste 1.000 de vizitatori pe saptamana (sursa: www.trafic.ro).
Cifra de afaceri a magazinelor virtuale a fost estimata intre 1-5 miliarde dolari, in 2002 (sursa: revista Biz).
Circa 4% dintre utilizatorii romani de Internet il folosesc pentru a cumpara bunuri online (sursa: studiul GfK, perioada ianuarie-iulie 2003).