"Majorarea preţurilor de vânzare a gazelor naturale este cauzată de creşterea fără precedent a preţurilor de achiziţie ca urmare a dezechilibrului între cerere şi ofertă, creşteri de preţ care nu sunt sub controlul Engie Romania, fiind determinate de mecanisme de piaţă. Aceste majorări au afectat, mai ales, clienţii care au reînnoit sau au încheiat un contract nou de gaze naturale, în a doua parte a anului 2021, când preţurile de achiziţie au cunoscut maxime istorice", transmite Engie România.
Furnizorul susține că a respectat măsurile decise de autorități, însă aproape jumătate dintre clienți nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate.
"Astfel, dintr-un total de 1.742.544 de facturi emise clienţilor casnici pentru consumul de gaze naturale aferent lunii noiembrie: pentru 946.772 de facturi au fost aplicate măsurile de plafonare şi compensare, în baza criteriilor stabilite de lege; pentru 795.772 de facturi nu au fost întrunite condiţiile de eligibilitate stipulate de lege (fie din punct de vedere al preţului, fie al intervalelor de consum prevăzute). Prin urmare, pentru acestea, nu au putut fi aplicate măsurile de plafonare sau compensare", precizează compani.
Totodată, preţul contractual s-a aflat sub preţul minim de referinţă prevăzut de lege, de 0,125 lei/kWh) în 460.907 de facturi, iar pentru 334.865 de facturi nu au fost aplicate măsurile de sprijin.
Circa 30.000 de clienţi au beneficiat de ajutoarele pentru categoriile vulnerabile, iar jumătate s-au încadrat şi la măsurile de plafonare şi compensare.
Pentru a beneficia de schema de suport pentru consumatorii casnici, titularul de contract trebuie să fie persoană fizică. Cienţii non-casnici, printre care IMM-urile şi microîntreprinderile, trebuie să transmită o cerere însoţită de o declaraţie pe proprie răspundere pentru a beneficia de schema de sprijin. Facturile sunt emise zilnic, în funcţie de intervalul de citire, şi reprezintă contravaloarea consumului din ultimele 30 de zile de la data citirii sau autocitirii contorului de către client.
Regularizarea se face la 3 luni. Dacă reprezentantul furnizorului nu poate face acest lucru, este facturată convenţia de consum agreată cu clientul în momentul semnării contractului.