Producătorii şi comercianţii de bere, agenţiile de turism, retailerii de electronice şi celelalte firme din ţară care şi-au legat afacerile de Campionatul European speră în vînzări-record. Fotbalul se dovedeşte o afacere de 150 de milioane de euro numai în România.
Producătorii şi comercianţii de bere, agenţiile de turism, retailerii de electronice şi celelalte firme din ţară care şi-au legat afacerile de Campionatul European speră în vînzări-record. Fotbalul se dovedeşte o afacere de 150 de milioane de euro numai în România.
Peste 200 de milioane de litri de bere vîndute pe perioda
campionatului în România, 9.000 de pachete turistice deja comercilizate către
suporteri, promoţii agresive menite să crească exponenţial vînzările. În linii mari,
acestea sînt performnaţele “comerciale” ale naţionalei României.
BERE. Campionatul
european de fotbal “umflă” afacerile producătorilor de bere din România cu
15%-20%, comparativ cu o perioadă normală, potrivit estimărilor lui
Constantin Bratu, director general al Asociaţiei “Berarii României”, care-i
grupează pe cei patru mari jucători din domeniu. Peste 74 de milioane de litri
de bere vor fi savurate în baruri şi la terase şi încă 138 de milioane de litri
de bere vor fi consumate urmărind meciurile în familie, acasă. Cele trei săptămîni
de “fotbal pe pîine” vor fi “udate” cu circa 213 milioane de litri de licoare
aurie, care vor băga în conturile producătorilor peste 123 de milioane de euro.
Doi producători de bere au aşteptări chiar mai ridicate: Carslberg, unul dintre
sponsorii oficiali ai competiţiei, şi Bergenbier, care este “bancherul” echipei
naţionale. Carlsberg este marcă a URBB, grupul estimînd o creştere de 30%-35% în
luna iunie faţă de luna iunie a anului precedent. “Desfăşurarea Campionatului
Mondial de Fotbal din vara lui 2006 a făcut ca această creştere să se ridice la
35%”, ne-a declarat Cătălin Ignat, vice-preşedinte Marketing, URBB.
Bergenbier, marcă a grupului Inbev România, aniversează zece ani de cînd
este sponsor al echipei naţionale. “Rezultatele sînt vizibile: +1% procent cotă
de piaţă cîştigat”, ne-a precizat Ioana Bulat, Corporate Affairs Manager Inbev
România. Piaţa berii a fost de 19,4 milioane de hectrolitri în 2007, iar,
pentru 2008, Constantin Bratu prognozează o creştere de 5%-7%. Dacă estimările
se vor adeveri, la sfîrşitul lui 2008, piaţa berii va atinge 20,7 milioane de
hectrolitri şi 1,2 miliarde de euro din punct de vedere valoric, la raft.
TURISM. Euro
2008 aduce agenţiilor de turism din România
încasări de peste 13 milioane de euro, în urma celor 9.000 de suporteri norocoşi,
care au reuşit să achiziţioneze un bilet la meciurile echipei naţionale şi
care au plătit în medie 1.500 de euro pentru un sejur în Elveţia. “Cea mai
mare parte a suporterilor care vor merge în Elveţia pentru a susţine echipa
naţională a apelat la serviciile agenţiilor de voiaj, deoarece, în
perimetrul stadionului, regulile sînt foarte stricte, deplasarea pînă la
intrarea pe stadion făcîndu-se cu autobuze speciale în care urci pe baza
biletului la meci şi a paşaportului”, ne-a explicat Traian Bădulescu, purtătorul
de cuvînt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.
Bilete de 1,5 milioane de euro
Românii au mai cheltuit 1,5 milioane de euro pe cele 18.000 de bilete la cele trei meciuri din grupă ale echipei naţionale. Nici o agenţie de turism nu a putut comercializa pachete care să includă şi biletul la meci, acestea fiind vîndute exclusiv de FRF. “Am realizat pachetul denumit Euro 2008, deoarece ne-am gîndit la suporterii români care vor să fie alături de echipa naţională. Pachetele conţin cazarea cu mic dejun inclus la hoteluri de 2 stele-5 stele fără transport sau bilete la meci şi acces pe stadion”, a explicat Ioana Butnaru, reprezentant al agenţiei de turism Paralela 45.
- Elena Stan
Fotbal pe ecrane mari
“Cuplul” Euro-Olimpiadă i-a fericit pe retailerii de electronice şi producătorii de televizoare şi proiectoare. Pentru 2008 se aşteaptă o dublare a vînzărilor de televizoare LCD, comparativ cu anul trecut: 500.000 de unităţi şi o valoarea a pieţei de peste 300 de milioane de euro. La eMAG.ro, vînzările de LCD-uri şi plasme în luna mai au crescut (fiecare segment) cu 250% faţă de aceeaşi perioadă din 2007. Televizoarele Full HD au reprezentat 25% din totalul de LCD-uri. Potrivit reprezentanţilor Flamingo, şi în cazul plasmelor vom asista la o dublare a pieţei în acest an pînă la aproximativ 50.000 de unităţi. Pentru trimestrul al II-lea al anului, LG se aşteaptă la o creştere a vînzărilor de televizoare LCD şi cu plasmă cu 30% peste creşterea pieţei. Din gama de televizoare LG pentru 2008, aproximativ 40% o reprezintă modelele Full HD. În ceea ce priveşte proiectoarele, reprezentanţii BenQ estimează o creştere cu 50% a pieţei (cantitativ – 30.000 de unităţi). În primul trimestru, piaţa locală a crescut cu 35% faţă de primele trei luni din 2007.
- Alexandru Rădescu
Retailerii au promoţii tari
Cele mai multe promoţii legate de echipa naţională de fotbal a României măresc suspansul clientului-suporter proporţional cu trăirea acestuia faţă de rezultat. Cei mai activi din acest punct de vedere sînt retailerii de produse electronice şi electrocasnice. Profitînd de faptul că România se află în “grupa morţii”, alături de Franţa (fostă campioană mondială şi europeană, vicecampioană mondială la ultima ediţie), Italia (ultima campioană mondială) şi Olanda (fostă campioană europeană), retailerii au inclus în promoţii reduceri fanteziste la produsele achiziţionate dacă naţionala ajunge în fazele superioare ale competiţiei. Astfel, prin promoţia “Flanco îţi plăteşte LCD-ul”, cei care achiziţionează un LCD, o plasmă sau un proiector între 9 aprilie şi 17 iunie au şansa să îşi primească banii înapoi dacă “Tricolorii” cîştigă Euro 2008. Domo a plusat şi ea, spunînd că se vor returna banii “doar” dacă România ajunge în finală. Media Galaxy, în schimb, oferă o promoţie care creşte palpitaţiile atît ale suporterilor, cît şi ale proprietarilor reţelei o dată cu performanţa echipei. Dacă naţionala trece de grupă, cumpărătorii au o reducere de 15% din valoarea televizorului, 25% dacă trece de sferturi şi 45% dacă trece de semifinale. Majoritatea băncilor îşi promovează şi ele carduri de cumpărături, avînd ca premii bilete la Euro 2008. Hai România!
- Daniel Ionaşcu
Analiza Sfin: Turneul umple vistieriile
O creştere economică mai mare cu 0,2%-0,3% decît cea estimată, o ameliorare a balanţei comerciale, crearea a 50.000 de noi locuri de muncă, plus atragerea a unu-două milioane de turişti într-o singură lună?! Ce guvern nu visează aşa ceva? Tot ce ar trebui să facă este să colaboreze cu Federaţia Naţională pentru a obţine de la UEFA dreptul de organizare a unui turneu final al Campionatului European de Fotbal în ţara sa. Pentru că fotbalul este din ce în ce mai mult, pe lîngă spectacolul sportiv, şi o afacere!
Organizarea de Elveţia şi Austria a Campionatului European
din 2008 va avea un impact pozitiv asupra economiei europene în valoare de 1,4
miliarde de euro, se arată într-un studiu comandat de MasterCard, sponsor
oficial al turneului încă din 1992. Raportat la Produsul Intern Brut (PIB) al
României (125 de miliarde de euro pentru 2008, potrivit guvernului), impactul
s-ar traduce printr-o creştere economică suplimentară de 1,12% din PIB.
Studiul mai arată că fiecare meci al turneului va aduce un venit mediu de 42
de milioane de euro, iar cele mai bănoase partide – undeva între 49 şi 56 de
milioane de euro. Distribuţia veniturilor va fi aproximativ egală între
Austria şi Elveţia, plus că va mai exista un efect indirect asupra întregii
economii europene. Potrivit autorilor studiului, cele mai profitabile
partide vor fi cele din grupa noastră, care însă nu vor avea ca protagonistă
România: Franţa – Italia (de la Zürich), Olanda – Franţa (la Berna) şi Italia
– Olanda (tot la Berna). Numai aceste trei partide vor contribui suplimentar
la dezvoltarea economiei europene cu 168 de milioane de euro.
Pe larg în revista Săptămâna
Financiară