x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Industria auto a salvat exporturile României

Industria auto a salvat exporturile României

28 Dec 2009   •   00:00
Industria auto a salvat exporturile României
Sursa foto: Dragoş Savu/JURNALUL NAŢIONAL

După ce a început anul 2009 cu şomaj tehnic şi concedieri, industria auto din România s-a adaptat la criză şi a devenit placa turnantă a exporturilor şi unul dintre cele mai solide domenii de activitate din ţara noastră.



În timp ce exporturile Dacia au crescut cu 47% în primele zece luni din 2009, piaţa internă s-a prăbuşit cu 55%. Investiţiile realizate în producţia de autoturisme şi componente auto s-au dovedit sustenabile pe termen lung. Astfel, Dacia a produs anul acesta, în primele 10 luni, 210.646 de maşini, cu 19,7% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2007.

În schimb, dobânzile mari şi reducerea creditării au determinat dealerii în acest an să vândă pe pieţele externe o parte din stocuri, transformând ţara noastră în exportator de limuzine.

EXPORTURI VS PIAŢA INTERNĂ
Dacia a exportat anul acesta 138.260 de unităţi, cu 47,4% mai mult decât în primele 10 luni din 2008, când a livrat 93.776 de maşini, vânzările sale fiind impulsionate în mare parte de programele de înnoire a parcurilor auto din Germania şi Franţa. Din totalul de unităţi fabricate în ianuarie-octombrie, 84.934 sunt Logan MCV, 77.795 sunt Logan şi 47.917 Sandero, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Vânzările Logan în România au coborât cu 27% în primele zece luni ale anului, la 46.507 unităţi, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2007, când au fost livrate 63.715 maşini. Logan MCV a scăzut cu 3,1% în primele 10 luni, la 13.836 de maşini, faţă de 14.276 de unităţi vândute în acelaşi interval din 2007.

"RABLA" OCCIDENTULUI
Creşterea vânzărilor Dacia în vestul Europei s-a bazat pe programele europene de tip "Rabla", cu succes pentru marca românească mai ales în Germania şi în Franţa, unde au avut loc programe de înnoire a parcurilor auto.

Înmatriculările de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare noi Dacia din Franţa au înregistrat în perioada ianuarie-noiembrie o creştere de 44,5% pe piaţa din acest stat comparativ cu acelaşi interval al anului trecut, la 56.620 de unităţi. Dacia a înregistrat, astfel, cel mai mare avans de pe piaţa franceză. Automobilul românesc a devansat în funcţie de numărul de înmatriculări de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare noi vândute în primele 11 luni mărci precum Audi, Seat, Nissan, Suzuky, Hyundai, Kia sau BMW, apropiindu-se de Mercedes, potrivit Comitetului Constructorilor Francezi de Automobile (CCFA).

Germania a alocat şi ea 5 miliarde de euro pentru programul de tip "Rabla". În pofida evoluţiei negative abrupte a pieţei româneşti, înmatriculările de autoturisme Dacia noi în Europa au crescut cu 19% în octombrie faţă de aceeaşi lună a anului trecut, de la 17.442 la 20.753 de unităţi. Pentru perioada de până la finele lui octombrie, avansul este de 24,5% în primele zece luni, de la 156.467 la 194.824 de unităţi. Constructorul de la Mioveni va lansa în primăvara anului viitor modelul 4x4 Duster în Europa, Turcia şi America de Nord.

AMENINŢAREA COREANĂ
Succesul Dacia în Occident este însă în pericol. Constructorii coreeni  Hyundai, Kia, Daewoo şi Ssang Yong vor beneficia de reduceri de taxe, după ce la data de 15 octombrie Uniunea Europeană şi Coreea de Sud au semnat un acord de liber schimb care prevede eliminarea tuturor barierelor tarifare. Eliminarea taxelor la importul de maşini din Coreea de Sud ar putea avea consecinţe dezastruoase pentru piaţa auto europeană, implicit asupra industriei auto din România, declara recent Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). "Ridicarea taxelor pentru maşinile sud-coreene reprezintă reduceri de preţ de minimum o mie de euro per unitate. Acest lucru este clar în dezavantajul Daciei, care nu va putea lăsa din preţ", declara Stroe. Acordul va intra în vigoare în a doua parte a lui 2010. Taxele pentru maşinile cu motor mai mare de 1,5 litri vor fi eliminate treptat în următorii trei ani de la intrarea în vigoare a acordului, iar la cele cu motor mai mic de 1,5 litri în următorii cinci ani.

Tranziţie la Euro 4
Piaţa auto internă va suferi o nouă lovitură începând de anul viitor. România nu mai poate prelungi în 2010 măsura adoptată anul acesta prin care autovehiculele cu Euro 4 şi cu o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare în România dacă se înmatriculează pentru prima dată în orice stat din Uniunea Europeană în perioada 15 decembrie 2008-15 decembrie 2009. Legislaţia românească în vigoare din februarie 2009 prevede dublarea nivelului taxelor aplicabile altor autovehicule care fac obiectul acestei taxe. Laszlo Borbely, la numirea în funcţia de ministru al Mediului şi Pădurilor, a declarat că doreşte stabilirea unei perioade de tranziţie pentru plata taxei auto pentru maşinile Euro 4 cu capacitate cilindrică sub 2.000 cmc, introduse în ţară până la 31 decembrie. "Persoanele care pot dovedi că au adus maşinile - sub 2.000 cmc - în ţară până la 31 decembrie să aibă o perioadă de 60 de zile în care să le poată înmatricula fără taxă", a explicat Borbely. În acest sens, Borbely vrea să promoveze în perioada imediat următoare o ordonanţă de urgenţă privind taxa auto. (E.S.)

2009 a adus şi primul Ford românesc
Anul 2009 a însemnat şi o altă premieră: producerea primului automobil Ford în plină criză la uzina de la Craiova. Primul autovehicul asamblat de grupul american Ford la Craiova, un Ford Transit Connect de culoare albă, a ieşit de pe linia de producţie la data de 8 septembrie. John Fleming, directorul Ford Europa, anunţa în acel moment că la uzină vor ajunge să lucreze 7.000 de angajaţi de la cei 3.900 din prezent. Constructorul american s-a angajat prin cotractul de privatizare din 2007 la investiţii de 675 milioane de euro, urmând ca producţia să ajungă la 300.000 de unităţi din 2011. Pentru 2010, producţia la Craiova este estimată la 20.000-30.000 de maşini Ford Transit Connect. O dată cu Ford şi furnizorul de subansamble Johnson Controls a anunţat că va construi o fabrică pentru a produce scaune pentru viitoarele maşini. Grupul are în România trei uzine, la Piteşti, la Mioveni şi la Ploieşti.


×
Subiecte în articol: economic