Preţurile carburanţilor vânduţi în România evoluează în divergenţă faţă de factorii care ar trebui să-i influenţeze, respectiv cotaţiile internaţionale ale barilului de ţiţei şI cursul leu-dolar, iar Banca Naţională a României (BNR) nu înţelege mecanismele din spatele scumpirilor, a declarat guvernatorul Mugur Isărescu.
"La carburanţi am avut o evoluţie divergentă, vă spunem că nu prea înţelegem logica mişcării la preţurile combustibililor interni, de ce depinde ... preţurile ţiţeiului, evoluţia cursului. Variaţiile oricum sunt mult prea mari la preţurile interne ale fabricanţilor şi nu le găsim explicaţii, decât că acţionează factori divergenţi (...)", a spus Isărescu.
Guvernatorul a acuzat direct că producătorii "au crescut preţurile temporar şi atunci când leul s-a întărit semnificativ faţă de dolar şi preţurile ţiţeiului nu justificau aceste evoluţii".
Barilul de ţiţei a ajuns la 86 de dolari pe bursele de mărfuri în vreme ce leul s-a apreciat din luna mai până acum de la un nivel de 3,4 unităţi pentru un dolari până la 3,0187 unităţi pe dolar anunţat de banca centrală ieri.
Taxă "Robin Hood"?
Isărescu nu este singurul care stă cu ochii pe preţurile benzinei şi motorinei. Oamenii de afaceri au fost foarte vocali împotriva companiilor petroliere şi au cerut Executivului în acest an să introducă o "taxă Robin Hood" pentru acestea. Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România consideră că scumpirile carburanţilor nu se justifică şi că producătorii din domeniu "au un comportament economic de tip cartel". "Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) îşi exprimă dezacordul faţă de creşterea preţului combustibililor, în condiţiile în care preţul petrolului, eterna justificare a companiilor petroliere, inclusiv a celei care extrage petrol în România la preţul fixat de 20 de dolari/baril, a rămas stabil în ultimele 12 luni, în jurul valorii de 78-80 de dolari/baril", se arată într-un comunicat al AOAR difuzat în luna martie a acestui an.
De asemenea, în luna mai, o analiză a companiei X-Trade Brokers arăta că scumpirile sunt nejustificate. În acea lună, preţul petrolului scădea cu 17,9%, de la maximul de 89,51 dolari pe baril pana la 70,2 dolari pe baril iar dolarul american se aprecia faţă de leu cu doar 7,64%, de la 3,0861 lei pe dolar până la 3,3219 lei pe unitate, potrivit calculelor X-Trade.
Războiul "preţurilor nesimţite"
Dacă acum doi ani preţul ţiţeiului ajunsese la 147 de dolari barilul iar carburanţii aveau preţuri maxime în jurul a 4,85 lei pe litru, în acest an barilul a avut un preţ mediu de 80 de dolari dar preţurile unor sortimente au trecut de 5 lei litrul.
În 2008, Varujan Vosganian, ministrul Economiei şi Finanţelor de atunci, acuza preţurile "nesimţite" ale Petrom, în condiţiile în care compania extrage petrol din subsolul României şi nu-l importă. Ungaria şi Italia au introdus astfel de taxe "Robin Hood".
Ce factori influenţează preţul
Companiile petroliere dau vina pe deprecierea leului faţă de dolar, de la 2,3 lei la 3 lei şi pe creşterea accizelor, care se aplică de la începutul acestui an. În plus, accizele au urcat cu 20% pentru benzină în acest an şi cu 13% pentru motorină. Accizele reprezintă 33% din preţul la pompă. În plus, de la 1 iulie TVA a crescut de la 19% la 24%.
Potrivit Rompetrol, componentele preţului carburanţilor sunt: TVA, accize, taxa specială de drum, costurile logistice, costurile operării reţelei de benzinării, materia primă (petrolul dar şI manipulare, asigurări etc), costul prelucrării materiei prime (rafinare), costurile financiare şI adaosul comercial.
"Preţul carburanţilor la pompă este influenţat constant de o multitudine de factori, majoritatea independenţi de activităţile companiilor petroliere. Printre aceştia se numără variaţiile cotaţiilor internaţionale la produse finite (motorină şi benzină) sau condiţiile economice, atât locale sau regionale, cât şi pe plan internaţional. Mai mult, 2010 a reprezentat pentru România şi o creştere a nivelului de taxare aplicat de Executiv, măsură care a vizat TVA-ul şi accizele plătite de companii, aceasta având la rândul ei o influenţă puternică în determinarea preţului la pompă al carburanţilor. Astfel, orice creştere sau scădere a preţurilor combustibililor efectuată de Rompetrol Downstream în 2010 şi în anii precedenţi a fost determinată în mare măsură de acest cumul de factori", potrivit reprezentanţilor Rompetrol.
Piaţa distribuţiei de combustibili este investigată, încă din 2005, de Consiliul Concurenţei dar fără vreun rezultat notabil. Potrivit oficialilor instituţiei, investigaţia ar putea fi finalizată până la sfârşitul acestui an.
Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt Petrom, Rompetrol, LukOil, MOL şi OMV. Petrom este deţinută de grupul austriac OMV, Rompetrol aparţine kazahilor de la KazMunaiGaz iar LukOil este cel mai mare grup petrolier privat din Rusia.
Citește pe Antena3.ro