Pachetul de reduceri de taxe şi de impozite prevăzute de proiectul de Cod Fiscal este inaplicabil din punct de vedere economic şi financiar, iar retrimiterea actului normativ în Parlament de către preşedintele României este un lucru înţelept, a declarat vineri guvernatorul Băncii Naţionale a României, în cadrul unei conferinţe de specialitate.
"Pachetul de reduceri de taxe şi impozite, din punct de vedere economic şi financiar, este inaplicabil. (...) Trimiterea spre Parlament a Codului Fiscal spre examinare este un lucru înţelept. Este un proces legal în desfăşurare, este un drept al preşedintelui şi mai este ceva... Faptul că instituţiile statului român reacţionează chiar la o aprobare de 100% în Parlament. Există instituţii ale statului care reacţionează, ca şi Consiliul Fiscal, ca şi Banca Naţională. (...) Şi decizia premierului de a convoca sesiunea extraordinară a Parlamentului este una înţeleaptă", a explicat guvernatorul BNR.
În opinia sa, Codul Fiscal conţine şi măsuri bune pentru economie, însă impactul bugetar de 2,3% din PIB pe care îl presupune aplicarea sa de la 1 ianuarie 2016 va produce deraieri importante ale economiei româneşti. El a precizat că nu a luat în calcul şi majorările de salarii anunţate pentru sectorul bugetar, care ar mai aduce un impact de 1,3% din PIB.
"Cum putem aplica aceste măsuri fără să negociem cu partenerii internaţionali. Avem deja creştere de 4%! Unde vrem să ajungem? La 8%? Ne ţin motoarele pentru aşa ceva? Noi suntem la 4% (creştere economică) la viteză de croazieră. Ar trebui să stăm pe pilot automat, dar noi vrem să tragem brusc de manşă. 2,3% din PIB. (...) Este o mişcare brutală, de proporţii, care în condiţii de creştere economică nu îşi are rostul. Când ai creştere economică nu îţi trebuie deficite mai mari. Trebuie să ţii resursele să le cheltuieşti când economia scade", a mai spus Isărescu.
Guvernatorul BNR a subliniat faptul că discuţiile din ultima vreme pe marginea Codului Fiscal dovedesc faptul că fundamentele economice nu sunt înţelese nici la 25 de ani de economie liberă, şi a punctat şase lucruri pe care ar trebui lămurite.
"Câte am auzit în ultimele 10 zile şi câte am citit de la formatori de opinie, mă pune tare pe gânduri. Mi-am notat 6 lucruri care, dacă erau clarificate, nu mai duceau la aceste discuţi. O discuţie în care criteriile economice sunt amestecate cu cele politice, sociologice, nu duce la nimic", a punctat şeful BNR.
În acest context, el a menţionat că unul din aspectele insuficient cunoscute este cel legat de "cum este condusă o economie de piaţă". "Este condusă prin politici. Instrumentul principal de conducere este politica fiscal bugetară, care cuprinde şi partea de taxe şi partea de cheltuieli", a subliniat Isărescu.
În opinia acestuia, discuţiile privind o deviere de 0,1% - 0,2% de la traseul stabilit nu reprezintă doar o problemă de finanţare, ci şi de deviere de la politicile anunţate. "Conducerea economiei de piaţă se face prin politici fiscal-bugetare, şi aici deficitul este esenţial. O deviere de două puncte într-un an ...se înroşesc (ecranele instituţiilor financiare - n.r.), apar semnale de alarmă: ce e cu avionul ăsta? A plecat de la Bucureşti la Bruxelles şi unde vrea să ajungă...la Polul Nord? Deviaţiile de la aceste principii se penalizează, se ia carnetul de conducere...se consideră că nu ştii să conduci!", a punctat Isărescu.
Potrivit guvernatorului BNR, in momentul în care vrei să ieşi din ţintele stabilite, e ca şi cum ai schimba ruta unui avion, şi trebuie să îţi anunţi internţiile. "Dacă vrei să ieşi din ruta stabilită, trebuie să spui...uite, când ajung la creştere economică de 4%, trec pe pilotul automat. Înseamnă că deficitul de 1% este o normalitate. Dacă vrei să ieşi din el, să treci de la 4% la 5% trebuie să demonstrezi că ai cu ce, ai combustibil, ai motoare puternice. Negocierile sunt foarte grele", a mai spus oficialul BNR.
Un al doilea element care, în opinia guvernatorului, trebuie clarificat, este cel legat de faptul că politica fiscal bugetară trebuie să fie anticiclică. "Şi aici se ia carnetul de conducere, dacă nu vrem să o învăţăm", a subliniat Isărescu. El a amintit de introducerea cotei unice în 2005, care a fost o măsură prociclică, mai ales că s-a optat pentru 16% şi nu pe 19%, care a dus la crearea unui deficit structural, care a fost acoperit din intrările de capital. Şi politica din 2008 a fost tot prociclică, a subliniat Isărescu, însă nu trebuie să recidivăm în 2016.
Viteza creşterii economice şi convergenţa către ţările dezvoltate este un alt aspect care duce la dispute în societate, susţine guvernatorul. În opinia sa, obsesia pentru o creştere rapidă, fără a se ţine cont de macrostabilitate, ar putea produce un derapaj foarte costisitor. "Trebuie să iei vagoanele să le repui pe şină. Pierzi timp, ani de creştere economică", a subliniat şeful BNR.
Ideea conform căreia "nu putem creşte economic fără deficit" este, de asemenea, contestată de guvernator. "De unde ne-a intrat prostia asta în cap şi nu scăpăm de ea?", s-a întrebat Isărescu, menţionând că de câţiva ani economia României creşte fără deficite, anul acesta fiind aproape pe surplus. În schimb, el a avertizat că se intenţionează accentuarea deficitele bugetelor sociale, care şi aşa sunt foarte mari, pe considerente politice, electorale.
Blamarea creditorilor internaţionali pentru faptul că ne limitează sfera de decizie, "poziţiile deseori arţăgoase" ale autorităţilor române în relaţia cu aceştia au împiedicat România să obţină un rating de tip A de la agenţiile de evaluare financiară, deşi a avut performanţe bune în ultima vreme, a mai punctat guvernatorul la capitolul lucruri care sunt greşit înţelese în dezbaterea economică. "Costul finanţării este esenţial, poate să îţi mănânce 2 - 3% din PIB dacă nu eşti atent cu creditorii. Pe ce motiv ar trebui să stricăm relaţia cu Fondul, cu UE? Avem senzaţia că ne exploatează?", a întrebat guvernatorul.
În plus, faptul că decidenţii nu au ţinut cont de analiza fiscal bugetară şi de rolul Consiliului Fiscal reprezintă un semnal de alarmă. "Pentru mine este alarmant faptul că s-a discutat câteva luni zile de Codul Fiscal şi nimeni nu s-a uitat pe site-ul Consiliului Fiscal. Să vedem, ce spun acolo? (...) Este adevărat că este un aviz consultativ, dar să nu te uiţi la aceste estimări este un semnal de alarmă şi pentru noi ca economişti, dar şi pentru alţii", a mai spus Mugur Isărescu.