În timp ce companiile sunt din ce în ce mai îngrijorate de noile taxe impuse prin OUG 114/2018 şi vor abrogarea acesteia, operaţiunile Tomis şi Iceberg, lansate de ANAF, sunt în plin avânt. Autorităţile au început acţiuni ample de control pentru a determina contribuabilii să fie cinstiţi şi să-şi achite obligaţiile fiscale, dar se descurcă mai greu cu noile aparate de marcat electronice, operaţiune care se dovedeşte anevoioasă şi îndelungată, s-a arătat la Conferinţa Anuală de Taxe organizată de PwC România.
În ianuarie ANAF a anunţat demararea operaţiunii Tomis, în cadrul căreia mai mult de 100 de inspectori monitorizează şi controlează punctele vamale Constanţa Port şi Constanţa Sud Agigea. Aceasta a fost lansată ca urmare a constatării unor nereguli legate de valoarea declaraţiilor vamale la livrările intracomunitare, urmate de achiziţii. Numărul operaţiunilor vamale a scăzut cu 43%, în timp ce valoric s-au dublat bazele de calcul pentru impozite în urma acţiunii. Iniţial, controalele au vizat o perioadă de 90 de zile, dar aceasta va fi prelungită.
Sute de inspectori în control
Operaţiunea Iceberg vizează 487 de contribuabili mari şi mijlocii cu risc, iar în funcţie de concretizare ANAF va dispune efectuarea de inspecţii fiscale. Au fost selectaţi 150 de inspectori care nu sunt salariaţi ai Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribubili şi 100 de inspectori Antifraudă. Avizele de inspecţie fiscală pentru marii contribuabili au fost emise din decembrie pe baza analizelor de risc. În acest scop ANAF va reloca personal îndeosebi în jurul Clujului, Iaşului, Constanţei şi Bucureştiului, care sunt regiunile cu cel mai mare risc. Pe 25 ianuarie volumul sumelor declarate a crescut considerabil la contribuabilii care au făcut obiectul unor verificări operative.
Casele de marcat dau bătăi de cap
Dotarea firmelor cu noile case de marcat va fi încheiată până la mijlocul acestui an, după care ANAF va începe conectarea lor online. proces care se va încheia în decembrie 2019. În prezent sunt 473.000 de aparate cu jurnal electronic, 358.000 de aparate fiscalizate şi 274.000 de aparate în funcţiune. Există 78 de modele de case de marcat, care acoperă toate sectoarele economiei.
“Estimăm că procesul de dotare a contribuabililor cu case de marcat electronice trebuie să ajungă la circa 700.000-750.000 de aparate instalate” Doru Dudaş, dir.gen. MFP
70% din companii spun că OUG 114 ar trebui abrogată, 82% cred că taxa pe active e nejustificată, 75% din societăţile din energie estimează o scădere a profitului, potrivit unui studiu PwC România.