Haosul de pe piața asigurărilor obligatorii RCA pentru mașini a-nceput de doi ani, după falimentul City Insurance, continuând cu cel al Euroins. Ambele falimente au fost prevăzute de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), dar autoritățile care ar fi putut interveni pentru a opri dezastrul de pe această piață nu au luat măsuri, până în ultimul moment.
O primă soluție, atunci când prețurile polițelor RCA au explodat, a fost plafonarea tarifelor, dar măsura aceasta poate crea mari prejudicii, dacă este aplicată pe termen lung, explică transportatorii. „Prelungirea plafonării tarifelor RCA alungă atât actualii investitori din piața de asigurări, cât și pe cei interesați să intre în piața din România. Continuarea prelungirii plafonării tarifelor RCA reprezintă o mare greșeală. Am transmis o scrisoare deschisă premierului Marcel Ciolacu și conducerii ASF, pentru a sublinia faptul că ne opunem ferm oricăror măsuri care vor adânci problemele existente în piața asigurărilor de răspundere civilă auto din România. O măsură pe care o vedem deosebit de periculoasă, mai ales pentru că această plafonare nu a fost făcută la tarifele de referință afișate de ASF. Această măsură va da ocazia unor jucători din piața de asigurări de a justifica un viitor faliment care, din păcate, la fel ca precedentele, va fi plătit tot de către asigurați”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele C.O.T.A.R.
Măsură populistă, fără suport economic
Deși confederația transportatorilor rutieri a transmis acest avertisment către premier chiar înainte de a se vota prelungirea cu 6 luni a plafonării tarifelor RCA, Executivul nu a ținut cont de cerințe sau de explicații. Guvernul a votat plafonarea, pe 28 decembrie 2023, prezentând-o ca pe o importantă măsură luată pentru binele românilor, cu 3 zile înainte de Revelion.
Transportatorii spun că este doar o măsură populistă, dar care va crea multe probleme anul acesta. „Deși pare un ajutor oferit românilor, de fapt, o asemenea măsură nu creează niciun beneficiu real consumatorilor de asigurări din România, lucru care a fost evident în perioada în care a fost aplicabilă așa-zisa plafonare, când tarifele RCA practicate de asigurători au crescut cu zeci de procente față de tarifele anterioare. ASF a asistat neputincioasă la aceste creșteri. În același timp, orice plafonare a prețurilor, dacă este impusă de autorități, dar nu la tariful de referință calculat și afișat pe site-ul ASF, nu ajută pe nimeni. Din punctul nostru de vedere, este doar o măsură luată de Guvern pentru a-și asigura liniștirea unora. Din păcate, furtuna care va veni este inevitabilă”, mai explică reprezentantul C.O.T.A.R., adăugând că problema majoră a pieței RCA din România o reprezintă numărul redus de asigurători și concurența insuficientă între puținii actori care au rămas pe piață - avem cel mai mic număr de asigurători din ultimii 15 ani, iar acest fenomen a diminuat dispersia riscurilor preluate de aceștia, impactul fiind chiar creșterea tarifelor RCA.
Principiul economic este unul de bază: mai mulți jucători pe această piață înseamnă o concurență crescută, deci mai multe alternative pentru consumatori, adică mai multe posibilități de a avea prețuri reduse, dar și mai puține posibilități de faliment.
Se așteaptă asigurătorul român
Transportatorii așteaptă de la noua conducere a ASF să identifice soluții care să încurajeze intrarea unor noi jucători serioși pe segmentul asigurărilor RCA. De doi ani se așteaptă crearea de către statul român a companiei de asigurări a CEC Bank, dar este permanent amânată. Aceștia au prezentat Guvernului și o serie de soluții pe care nimeni nu le-a luat în considerare.
Cea mai importantă reformă care se așteaptă este a cadrului legislativ. Mai ales transportatorii rutieri au nevoie de introducerea unui sistem echitabil de stabilire a prețurilor polițelor RCA, care să reflecte cât mai bine responsabilitatea și disciplina în trafic a fiecărui șofer, prin luarea în considerare istoricul rutier al șoferului - și nu al proprietarului auto.
„Susținem propunerea de a aplica o reducere proporțională a claselor de malus la achiziționarea următoarei polițe RCA, în funcție de daunele produse și, după caz, de locul producerii acestora - în țară sau în afara țării. Este nevoie și de reformarea sistemului bonus-malus în asigurările de răspundere civilă auto. Astfel, conducătorii auto vinovați de producerea accidentelor grave, care au dus la decesul unei persoane sau la invaliditatea permanentă a unei persoane, ar trebui penalizați și introduși într-un mallus maxim, multiplicat pe un număr mare de ani; măsuri similare de penalizare ar putea fi aplicate și celor care produc vătămări ușoare sau medii, în funcție de gravitatea faptelor”, explică reprezentanții COTAR.
Transportatorii au mai propus și reguli care să oblige conducătorul auto care provoacă daune în mod repetat să plătească o parte din polița RCA, indiferent de persoana juridică sau fizică având proprietatea vehiculului, pentru a descuraja astfel comportamentul nedisciplinat al șoferilor în trafic.
Sistemul actual discriminează șoferii care achită anual polițe RCA fără a produce niciun accident, dar care suportă în mod constant creșteri semnificative ale tarifelor RCA, fiind practic sancționați pe piață și obligați să plătească mai mult fără a avea însă nicio vină în producerea de accidente sau de daune.
Vasile Ștefănescu, președinte C.O.T.A.R.