Modernizarea vagoanelor şi a locomotivelor este mai profitabilă în România decât utilizarea lor. Dacă România pierde bani cu nemiluita prin companiile feroviare de stat, uzinele de vagoane sunt pe profit în aceste vremuri de criză economică, datorită contractelor cu statul.
În timp ce au datorii la buget sau pierderi uriaşe, companiile feroviare de stat aruncă cu contracte de sute de milioane de euro pentru modernizarea de vagoane, când ele abia îşi pot plăti salariile celor circa 70.000 de angajaţi din sector, potrivit unei analize a Jurnalului Naţional. În anul celei mai mari creşteri economice de după Revoluţie, 2008, glasul roţilor de tren a produs societăţilor de stat CFR Marfă, CFR Călători şi CFR SA pierderi totale de 1,21 miliarde de lei, după ce în 2007, CFR Marfă înregistrase profit, iar celelalte două au avut împreună pierderi de 469,36 milioane de lei.Astfel, CFR Marfă a raportat pierderi de 169,44 milioane de lei, după ce în 2007 a înregistrat un profit de 4,73 milioane de lei. La CFR Călători, pierderile aproape că s-au dublat în 2008 de la 134,9 milioane de lei în 2007 la 260 de milioane de lei. Administratorul infrastructurii feroviare, CFR SA, a avut o "performanţă" şi mai bună: pierderi cu 133,8% mai mari, de la 334,46 milioane de lei la 782,236 milioane de lei.
Deoarece a venit criza şi Guvernul trebuie să asigure banii de pensii, supracontrolul i-a luat la ochi pe guvernanţi. "Biletele la control!", pare să fi zis Fondul Monetar Internaţional (FMI), care e decis să nu mai tolereze subvenţiile din sectorul feroviar din 2010. Statul are de ales între restructurarea lor şi privatizare.
DE RĂSUL LUMII
Lipsa investiţiilor în infrastructura de cale ferată plasează România pe ultimul loc în Europa iar ţara noastră a ajuns "de râsul lumii" după ce în ultimele luni au avut loc trei accidente feroviare, a declarat ieri Mircea Geoană, preşedintele PSD.
"Anul acesta nu a fost reparat nici măcar un kilometru de cale ferată în timp ce toate programele anticriză din Europa prevăd investiţii în modernizarea căii ferate. Nu există nici o ţară europeană care să nu fi pus în programul anticriză investiţia în structura de cale ferată. Suntem ultimii din Europa din acest punct de vedere", a afirmat Geoană. El spune că din cele 18.000 de poduri şi podeţe 3.200 "au viaţa expirată" din punct de vedere moral şi din punct de vedere al siguranţei pe calea ferată, iar 10.000 dintre acestea necesită reparaţii imediate. Din cei 23.400 de kilometri de cale ferată, 40% necesită reparaţii capitale.
Statul, dator vândut
Deşi cele trei companii feroviare de stat au datorii la buget şi îşi pot plăti salariile angajaţilor cu multe dificultăţi, ele au aruncat în ultimii doi ani contracte de modernizare de vagoane şi locomotive în valoare totală de 580 de milioane de euro.
Gruia Stoica a câştigat în ultimii ani contracte de 223 de milioane de euro de la CFR Călători.
La 27 iulie acest an, Remar Paşcani, deţinută de acesta, a câştigat un contract de 699,4 milioane de lei, fără TVA, aproximativ 163 de milioane de euro, care vizează modernizarea a 400 de vagoane de clasa a II-a tip salon în următorii patru ani. Remar Paşcani mai câştigase şi în toamna lui 2008 un contract de 278 de milioane de lei, 64 de milioane de euro, pentru modernizarea a 113 vagoane etajate ale CFR Călători. Valoarea totală a contractelor este de zece ori mai mare decât cifra de afaceri a Remar Paşcani pe anul trecut de 89,2 milioane de lei.
Călin Mitică a prins pentru Remarul 16 Februarie un contract de la CFR Călători de 188 de milioane de lei pentru vânzarea către societatea de stat a 40 de rame electrice tip Z-EMU la 4,7 milioane de lei bucata. În acelaşi timp, Reloc Craiova a câştigat numai în luna mai a acestui an un contract de modernizare a 35 de locomotive pentru 30,5 milioane de lei, fără TVA. În luna august, Reloc a mai câştigat un contract de 45,12 milioane de lei, fără TVA, pentru reparaţii capitale şi modernizarea a 15 locomotive electrice, potrivit unui anunţ al CFR Călători.
Reloc este controlată în proporţie de 93% de firma Confero Craiova, deţinută de patru persoane fizice, între care deputatul Tudor Mătuşa.
Valer Blidar a primit pentru Astra Vagoane Călători în august 2008 dreptul de a furniza 200 de vagoane climatizate, pentru trafic intern şi internaţional. Contractul se ridică la 717,6 milioane de lei. Acesta a fost atribuit în cadrul unui megalicitaţii de 1,8 miliarde de lei, derulată prin Bursa Română de Mărfuri.
• Daniel Ionaşcu
Deşi este criză, industriaşii o duc bine
Uzinele de modernizat vagoane o duc destul de bine în România în timp de criză. După profituri-record în 2008, societăţile din domeniu se menţin pe profit şi în acest an. La data de 13 august, compania Remar Paşcani anunţa că profitul brut a crescut cu 7,5% în primul semestru din 2008 la 7,67 milioane de lei, potrivit raportărilor trimise pe Bursa de Valori Bucureşti (BVB). Firma este controlată de Grup Feroviar Român parte din grupul Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica (73,3%).
Remarul 16 Februarie, o altă companie din sector, a anunţat şi ea un profit de 2,56 milioane de lei, chiar dacă în scădere cu 57% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Principalii acţionari ai companiei sunt Transferoviar Grup, cu 32,96% din capital, şi Monica Băiculescu, cu o participaţie de 32% din acţiuni. Transferoviar Grup este deţinut de omul de afaceri Călin Mitică.
Şi VAE Apcarom şi-a sporit profitul de 4,6 ori în primul semestru al acestui an, la 7,84 milioane de lei. Producătorul de material rulant este deţinut de grupul austriac Voestalpine. Astra Vagoane Călători, deţinută de omul de afaceri Valer Blidar, a obţinut o majorare a profitului cu 38%, de la 69,88 milioane de lei la 96,6 milioane de lei. Grupul Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, şi-a majorat profitul de patru ori, de la 8,88 milioane de lei la 35,53 milioane de lei.
O altă companie importantă din domeniu este Atelierele CFR Griviţa din Bucureşti, deţinută de Asociaţia Acţionarilor din întreprindere. Aceasta a avut un profit de 16,59 milioane de lei, în creştere cu 60% faţă de 2007. Cristian Burci deţine şi el Astra Arad, Meva Turnu-Severin, Romvag Caracal şi SMR Balş. Producătorul de vagoane de marfă Romvag Caracal a afişat în 2008 un profit net de 8,34 milioane de lei, mai puţin cu 45,5% faţă de cel din 2007. Astra Vagoane Arad a înregistrat un profit net de 12,39 milioane de lei, după ce în 2007 a raportat pierderi.