Romania a intrat in Europa cu drumuri invechite, garnisite cu parcari de pe vremea comunismului, care nu corespund normelor europene. Apa potabila, toaletele ecologice si telefoanele publice sunt dotari obligatorii pentru parcari, insa lipsesc de pe majoritatea soselelor.
Sosele ""europene"" - Parcari ca in epoca de piatra Romania a intrat in Europa cu drumuri invechite, garnisite cu parcari de pe vremea comunismului, care nu corespund normelor europene. Apa potabila, toaletele ecologice si telefoanele publice sunt dotari obligatorii pentru parcari, insa lipsesc de pe majoritatea soselelor. Parcarile de pe drumurile noastre ne aduc aminte si astazi de "epoca de aur", mai ales de perioada "de tranzitie" care a urmat, cand mare parte a bunurilor publice a cazut in paragina. Unele au fost scoase la lumina, insa multe locuri de stationare de pe marginea drumurilor mai au si acum ramasitele unor mese si scaune, cosuri de gunoi goale pe langa care zac imprastiate sticle, hartii si boscheti, inavadand spatiul de odihna destinat soferilor si pasagerilor. REGULI. Datele publicate pe site-ul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania arata ca numarul parcarilor adiacente drumurilor nationale este de 953. Cele mai noi norme privind amenajarea locurilor de parcare dateaza din 2005. Prin Ordinul 2.264 din 9 decembrie 2004 al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului se stabilesc reglementarile tehnice privind proiectarea si dotarea locurilor de parcare, oprire si stationare aferente drumurilor publice, situate in extravilanul localitatilor", norme care se aplica atat proiectarii noilor parcari, cat si pentru modernizarea celor existente. Potrivit actului normativ publicat in Monitorul Oficial din 18 ianuarie 2005, toate locurile de parcare, oprire si stationare existente urmau sa fie modernizate si dotate, conform noilor reglementari, in termen de 12 luni de la publicare. De la termenul-limita prevazut de lege a trecut un an, insa multe dintre parcarile din tara nu arata asa cum ar trebui. CRITERII. Normele prevad criteriile pe care trebuie sa le indeplineasca locurile de parcare si distanta la care trebuie sa fie construite, in functie de categoria drumului pe care sunt amplasate (drumuri expres, drumuri nationale europene, drumuri nationale principale si secundare, judetene sau comunale). Astfel, distanta recomandata intre doua locuri de parcare succesive este curpinsa intre 15 km si 25 km - pentru drumurile expres si drumurile nationale europene, si intre 25 km si 30 km - pentru drumurile nationale principale si secundare, drumurile judetene si comunale. La alegerea amplasamentului unui loc de parcare, constructorii trebuie sa tina seama de topografia terenului, de apropierea fata de localitati, de valorificarea punctelor de atractie turistica, sa evite deteriorarea valorilor peisagistice sau istorice. CU APA, LUMINA SI WC. Indiferent de drumurile pe care sunt amplasate, locurile de parcare si constructiile aferente "trebuie sa fie prevazute atat cu un sistem de furnizare a apei potabile, cat si cu un sistem de canalizare menajera si pluviala", potrivit legii. Parcarile si locurile de oprire si stationare de pe marginea drumurilor expres (autostrazi), a drumurilor europene si a celor nationale principale si secundare trebuie sa dispuna obligatoriu de sistem de canalizare, energie electrica si apa potabila, sistem de iluminare exterioara, telefon public, zona intermediara de protectie, spatii de agrement, wc ecologic si imprejmuire. Cate din aceste lucruri exista la parcarile pe care le-ati intalnit pe soselele din tara? Din pacate, soferii care circula pe drumurile Romaniei au doua alternative atunci cand au nevoie de o toaleta - tufisul sau cea mai apropiata benzinarie, pentru ca wc-urile ecologice in parcari sunt inca o raritate in tara noastra.Citește pe Antena3.ro
DATE TEHNICE
|
Locurile de parcare trebuie sa fie separate de sosea printr-o zona de protectie de minimum 3,5 metri, iar latimea minima a drumurilor de acces catre acestea va fi de 6 metri, incluzand marcajele laterale si acostamentele. Reglementarile prevad ca aceste parcari sa fie dotate suplimentar cu statii de alimentare cu carburanti, service auto, motel, restaurant, spatii comerciale, in functie de categoria drumului. Suprafetele minime care cuprind platformele locurilor de parcare si spatiile pentru servicii (fara a include statiile de benzina si cele de cazare) trebuie sa fie de 5.000 de metri patrati. Suprafata minima se reduce la 2.000 mp pentru parcarile de pe marginea drumurilor judetene si comunale. In zonele de munte cu interes turistic, suprafetele mentionate mai sus pot fi reduse la 3.000 mp, respectiv 1.000 mp. Intreaga zona ce separa locul de parcare de drumul public trebuie sa fie acoperita cu plante care necesita ingrijire redusa, dar a caror densitate poate constitui o protectie impotriva vehiculelor care ruleaza pe drumul public, se arata in ordinul MTCT.
|