Reducererea valorii taxei auto pentru rable ar transforma România în “lada de gunoi a Europei” şi ar bloca vânzările de maşini noiNoua formulă de calcul a taxei auto a stârnit neplăceri în lumea industriei auto. În timp ce autorităţile vor să micşoreze cu până la 90% valoarea timbrului de mediu pentru maşinile mai vechi de 15 ani, reprezentanţii industriei auto spun că această mişcare ar duce la o creştere a numărului de înmatriculări de maşini second-hand aduse din străinătate şi la o scădere semnificativă a vânzărilor de maşini noi pe plan local. Părerile pro şi contra privind proiectul timbrului auto au fost făcute publice în cadrul dezbaterii ce a avut loc la Ministerul Mediului, la sfârşitul săptămânii trecute. Numărul rablelor se va dubla
Constantin Stroe, reprezentantul Asociaţiei Constructorilor de maşini din România (ACAROM), este de părere că dacă valoarea timbrului pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 scade până la 90% faţă de anul 2012, România va deveni “coşul de gunoi al Europei”, prin importul tuturor autovehiculelor second-hand din Europa. Acesta este de părere că numărul înmatriculărilor de maşini la mâna a doua, aduse din statele membre UE, se va dubla anul acesta comparativ cu anul trecut, când au fost înmatriculate circa 174.000 de maşini vechi. “Vă dau scris că, pe ceea ce aţi făcut acum, anul viitor numărul maşinilor second-hand va ajunge la 350.000. Ce facem cu ţara asta? În acelaşi timp, vom ajunge la pierderea pieţei interne la vehicule noi. Dacă pierdem piaţa vehiculelor noi, daţi-mi voie să-mi exprim speranţa la viitorul vânzărilor din România. Cred că puteţi îmbunătăţi această propunere”, a declarat Constantin Stroe, în cadrul dezbaterii de la minister.
Ce facem cu industria?
Pe de altă parte, au fost voci care au cerut reducerea taxei pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4, care după noua formulă de calcul ar trebui să se majorele cu circa 10% faţă de 2012. Potrivit directorului general al Dacia Renault, Jerome Olive, cererea are în vedere descurajarea importurilor masive de maşini second-hand din alte ţări ale Europei, care, pe lângă faptul că poluează mediul, au impact negativ asupra industriei autohtone auto, precizând că, în acest fel, România nu va ajunge “coşul de gunoi al Europei”, prin importul tuturor autovehiculelor second-hand din Europa.
Reprezentanţii societăţii civile au cerut creşterea taxelor pentru maşinile cu Euro 0, Euro 1 şi Euro 2, faţă de cuantumul celor din 2012, în caz contrar, piaţa auto din România urmând să devină o piaţă de maşini poluante, second-hand, aduse de români din celelalte state UE. Pe de altă parte, aceştia susţin scăderea taxelor prevăzute pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4, astfel încât să se evite blocarea vânzării maşinilor autohtone din perioada 2005- 2007. Ei susţin că, potrivit actualului proiect legislativ, taxa pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4 este prea mare şi, adăugată sumei pe care o cere cel care vrea să vândă maşina, duce la un preţ foarte mare, împiedicând vânzarea.
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a precizat că plata pentru timbrul de mediu va fi efectuată o singură dată pe toată durata de funcţionare a maşinii, indiferent de câte ori aceasta va fi vândută ulterior. Ordonanţa privind timbrul de mediu ar urma să intre în vigoare în maximum o lună de zile.