x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Tinerii, greu de angajat. Se dau petreceri pentru a-i recruta

Tinerii, greu de angajat. Se dau petreceri pentru a-i recruta

de Paul Bardasu    |    05 Oct 2022   •   07:30
Tinerii, greu de angajat. Se dau petreceri pentru a-i recruta

Exodul a milioane de români peste granițe a dus la o situație gravă pe piața muncii. Diferența între cerere și ofertă e atât de mare, încât companiile de recrutare caută soluții disperate pentru a-i atrage pe tineri să vină măcar la discuții. Astfel, au fost inventate petrecerile de recrutare, cu băuturi gratuite, jocuri și alte activități interactive.

Tinerii vor locuri de muncă în care să aibă program flexibil, salariu mare şi beneficii,  chiar în situația în care nu au experienţă. Dar și așa sunt greu de urnit către agențiile de recrutare, se plâng antreprenorii. Cum angajarea lor a devenit o provocare, companiile de HR încearcă să îi atragă cu petreceri în care le oferă bături răcoritoare gratuite, selfie-uri, muzică şi jocuri, pentru a-i convinge măcar să vină la discuții.

Iar companiile care vor să angajeze tineri sunt nevoite să le promită vacanţe şi cadouri.

„Deja mi-am făcut câţiva prieteni noi, e distracţie. Caut un job în care să vorbesc cu oamenii, pentru că sunt extrovertită şi vreau să am contact cu persoanele", a spus o studentă pentru observatornews.ro. La prima petrecere de recrutare care a avut loc zilele trecute în centrul Bucureștiului au participat peste 300 de studenți. S-au distrat, au dansat şi au depus CV-uri, chiar dacă nu erau foarte hotărâţi să se angajeze. „Am venit şi să studiem piaţa, dar şi să facem legături noi cu oamenii, parteneriate. Vedem ce rezultă", a declarat un alt student.

Rugați să se angajeze pe salarii de 2.500-3.500 de lei

În timp ce se distrau, tinerii primeau pliante cu ofertele de muncă. „Greutatea vine tocmai din talentul de a pune cap la cap aşteptările companiilor pentru care lucrăm cu aşteptările tinerei generaţii", a declarat organizatorul Marian Dumitrescu. Acesta a fost completat de Ciprian Nichita, fost student, actual recrutator: „Din câte am observat în urma poll-urilor de pe comunitatea noastră, ei caută joburi remote (n.r. de acasă), în general part-time, dar şi full-time, însă cât mai flexibil".

La petrecerea de recrutare, companiile s-au aflat în căutarea a sute promoteri şi consultanți de vânzări pentru reţele din toată ţara. Deși aproape i-au rugat să se angajeze pentru un salariu între 2.500 şi 3.500 de lei, tinerii păreau mai mult interesați de petrecere și mai puțin de angajare. Pentru majoritatea dintre ei, condițiile de muncă și remunerația li se păreau sub așteptările cu care veniseră.

 

Se apelează la începători

În jur de 2-4.000 de noi CV-uri sunt completate într-o lună pe BestJobs de către candidați cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani. La rândul lor, companiile oferă pe aceeași platformă aproape 40.000 de locuri de muncă. În ultima vreme, au crescut ofertele pentru cei fără experiență sau de nivel începător. Antreprenorii încearcă să recruteze noua forță de muncă și să formeze viitori angajați pentru posturile disponibile. 43% dintre locurile de muncă disponibile se adresează candidaților fără experiență sau entry-level. Iar candidații fără experiență, potrivit datelor de pe platformă, aplică pentru joburi part-time precum livratori, ambalatori de colete în Logistică, ospătari și barista personal în restaurant sau în hotel, lucrători comerciali sau reprezentanți în Vânzări, poziții de relații cu clienții în BPO (activități externalizate, ca HR, financiar, administrativ), precum și IT, mai ales industria de gaming.

 

În HoReCa sunt angajați cei mai mulți tineri fără experiență

Într-un top al domeniilor cu cea mai mare pondere de angajări a absolvenților și tinerilor fără experiență pe primul loc se află, în acest moment, HoReCa. În industria ospitalității sunt peste 30% angajați de această categorie, cu un salariu mediu de 480 de euro, conform BestJobs. Urmează Customer Service (asistența pe care o companie o oferă clienților săi în timp ce aceștia interacționează cu brand-ul), cu o pondere de 26% a angajărilor din rândul celor fără experiență și un salariu mediu de 650 euro. Pe poziția a treia se află Retail-ul (vânzările) - cu o pondere de 18% a angajărilor din rândul celor fără experiență și un salariu mediu de 570 euro. Pe următoarele locuri sunt Producție și Logistică (14%, salariu mediu de 565 euro), Marketing și Publicitate (7%, salariu mediu de 600 euro), Auto și Transporturi (6,5%, salariu mediu de 550 euro), Financiar și Contabilitate (5,4%, salariu mediu de 750 euro), Inginerie (5,1% salariu mediu de 800 euro), Juridic (4,7%, salariu mediu de 850 euro) și IT (3,53%, salariu mediu de 900 euro).

 

Bătaie pe specialiști în IT, inginerie, agricultură sau medicină

Deficitul forței de muncă în anumite domenii face angajatorii să se bată pe absolvenții cu specializări precum IT şi inginerie, agricultură, medicină și pharma, robotică şi electrotehnică sau limbi străine mai rare.

×