Cand sunt pe fluviu, tanjesc dupa viata de acasa. De cum pun piciorul pe uscat, deja le e dor de apa. Marinarii fara mare si-au facut din Dunare o a doua viata.
In miezul zilei, impingatorul "Roman" a ramas priponit in apele linistite ale Dunarii mofturoase, secate nefiresc de mult pentru o luna de toamna. Pe uriasul ruginit, pe care atarna rufe la uscat, sunt opt barbati. Opt marinari plecati de acasa acum mai bine de doua luni. MARINARI DE MESERIE. Barbatii, nebarbieriti si aducand destul de bine cu figurile neprietenoase care vand celulare la colt de strada, ne privesc cu suspiciune la inceput. Dupa ce ne-au incercat cu niste uischiane si cutii de cafea cumparate din shop, marfa luata pentru a le rotunji veniturile de sase milioane de angajat Navrom si folosita ca moneda universala de schimb, mai tare ca euro, ne-au povestit din secretele vietii pe fluviu. Capitanul Viorel, o sosie dunareana a lui Adrian Enache, cu ochii jucandu-i in cap, a fost primul care a spart gheata. "Daca nu fortam impingatorul sa iesim de pe uscat, mai stateam vreo doua luni intre Zimnicea si Turnu Magurele, pana cresc apele din nou", ne da ultimele vesti de la locul unde uscatul incepea sa-si scoata spinarea deasupra Dunarii. Impingatorul comandat de Viorel apartine Navrom si cara cereale din Ungaria. "Pentru camile", ne explica unul dintre marinari cand ne miram ca importam cereale de la vecinii nostri. Graul si orzul din burta ruginita a barjei vor fi descarcate la Constanta si apoi incarcate pe mare spre tarile calde. RISCURI. O data cu venirea noptii, impingatorul poposeste in mijlocul fluviului. Nu e nici un port in apropiere, pana la Turnu Magurele mai e de mers pret de patru-cinci ore. Sub cerul instelat, roata in jurul unei mese, marinarii, veniti cu o pofta nebuna de taifas, ne povestesc despre viata pe Dunare, cu bune si cu rele. "Din â97 incoace, mai mult cu rele", rade blajin unul mai grasut. Cei mai multi dintre marinarii de pe "Roman" spun ca s-au apucat de marinarie, pacaliti in tinerete de frumusetea vietii pe apa. "Mi se parea ca e cel mai tare lucru sa fii marinar. Sa fii plecat, sa vezi lumea", spune intelept mecanicul impingatorului. Asta e partea buna. Partea mai putin buna e ca jumatate din viata esti plecat de-acasa si trebuie sa gasesti o femeie care sa te inteleaga. "Sunt casatorit de 15 ani, dar cred ca doar vreo zece am stat pe-acasa", rade capitanul. Mecanicul-bucatar, imbracat in trening si cu slapi, ne spune cum a ajuns sa se ocupe si de reparatii pe impingator, si de manuitul cratitelor. "Pentru ca bucataresele se incurcau ori cu capitanul, ori cu altul de pe vas si nu mai faceau nimica." Plus ca e mai ieftin pentru firma.Citește pe Antena3.ro
ROMAN MADE IN ROMANIA
|
Pe impingatorul Roman, nava fabricata in Romania, la Oltenita, e o curatenie ca la un internat de fete. La bucatarie miroase a cantina muncitoreasca, avand o fereastra care face legatura intre sala de mese si cel care gateste. Roman are un echipaj de opt oameni. Cabina de comanda e construita special sa poata trece prin ecluzele de la Portile de Fier I, mult mai scunde decat impingatorul. Cand se ecluzeaza, Roman coboara cabina de comanda ca pe un lift. Marinarii spun despre acest gen de nave ca sunt periculoase, intrucat nu au fund dublu si o simpla spartura ar putea-o scufunda. O astfel de nava poate impinge fara probleme noua barje, nave fara personal, un fel de plute, unele lungi de 100 de metri.
|