JURNAL DE CINEFIL
Filmul Good Night and Good Luck a fost nominalizat la Oscar si are cel putin doua nume importante pe afis (George Clooney si Robert Downey Jr), dar a trecut neobservat in Romania ruland doar o saptamana la un cinematograf in centru fara a avea acces la cinematografele mari din mall-uri.
Filmul lui George Clooney (el e si regizorul) vorbeste despre jocurile de culise din spatele unui program de televiziune destinat analizei stirilor zilei, program gazduit de un legendar jurnalist american
Edward R. Murrow. In contextul razboiului rece din anii â50, programul de stiri al lui Murrow, prezentat la CBS, intra in conflict cu un senator american Joseph McCarthy care, sub unei aparente lupte impotriva comunismului, incalca drepturile omului. Pelicula e mai actuala ca niciodata si daca dupa ce vedeti filmul, inlocuiti in speech-urile personajelor cuvantul "comunism" cu "terorism" veti constata aceleasi interese financiare ascunde sub discursuri demagogice.
Tot asa cum daca veti plasa discursul de final al jurnalistului american in contextul stirilor saptamanii trecute, s-ar putea sa constatati ca televiziunile romanesti v-au mai pacalit o data in lupta lor pentru audienta.
Ce spune Murrow? "Celor care spun ca spectatorii de televiziune vor doar divertisment si nu se uita la stirile serioase pentru ca se complac in ceea ce traiesc, sunt indiferenti si se simt insultati daca le spui adevarul, le raspund astfel. Dar daca ei au dreptate, ce mai au de pierdut in fata unor stiri serioase? Pentru ca daca ei au dreptate si acest instrument este bun doar pentru a te distra, amuza sau insulta, atunci tubul acesta catodic va mai palpai o vreme si dupa aceea lupta noastra va fi pierduta. Dar televiziunea te poate invata si te poate inspira. Daca nu face asta, e doar o cutie luminoasa si multe cabluri."
Acum, va rog, ganditi-va la stirile de sambata trecuta: 20 de minute jurnalele au vorbit despre inmormantarea Laurei Stoica, o cantareata pe care cu o saptamana in urma, nimeni nu o mai baga in seama. Nu va amagiti crezand ca televiziunile aveau lacrima tremuranda in coltul ochiului pentru ca a murit femeia asta, si nici nu trebuie sa credeti in discursurile demagogice in care televiziunile acuzau industria muzicala ca nu mai promoveaza artistii vechi. Nici televiziunile n-au promovat-o pe Laura. Dar aveau acum un subiect care semana cu un film si putea fi exploatat la stiri, iar asta inseamna audienta mare.
Citește pe Antena3.ro