x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Ioan Holender, criticul

Ioan Holender, criticul

13 Sep 2004   •   00:00

Un inginer din Timisoara conduce de 12 ani Opera Nationala din Viena. Concertul de Anul Nou si Festivalul Artelor impun un nume: Ioan Holender.

CLAUDIA DABOVEANU

  • Jurnalul National: Ce-i cu scrisoarea deschisa publicata de Adevarul?

    Ioan Holender: Raspund acelei scrisori, care mi s-a adresat mie si-n care nu s-a specificat ca-i o scrisoare deschisa. Nu ma deranjeaza a o discuta deschis. Radu Lupu nu doreste transmisii la televiziune si la radio. Filarmonica "Enescu" si probabil si dl Mandeal au pierdut niste bani, prin faptul ca nu s-a transmis la televiziune.

    Mandeal, imi imputa metode discriminatorii, cum ar fi faptul ca n-am transmis concertul Filarmonicii "Enescu", ca e orchestra romaneasca. Stiam de marile probleme de sonorizare ale salii. A fost foarte prost si la concertul lui Lupu, si la "Aida". De ce la Mehta, la Orchestra Bavareza, a fost absolut totul in ordine si de ce la Filarmonica "Enescu" a fost foarte prost? E posibil sa se fi furat microfoanele? Sabotaj? Asta-i o chestie juridica intre Seuleanu si Mandeal. Sincer, ma mir de atitudinea lui Mandeal, pentru care am respect ca dirijor.

    "Sunt prea critic!"

  • E un moment de bilant. Ati fost presedintele de onoare al Festivalului Artelor, care tocmai s-a incheiat…

    Sunt foarte mandru de romanii nostri. Au mers exceptional concertele vorbite si cantate la Ateneu. Coridoarele ticsite de lume m-au facut sa ma simt foarte, foarte bucuros. Deficiente? Unii spun ca eu le caut mereu… Da, le caut, pentru ca eu zic ca-nvatam din lucrurile rele. Si la Opera din Viena totdeauna "dau in ei". Eu nu laud, pentru ca-i de la sine inteles ca trebuie sa faci lucrurile bine. Imi fac autocritica: sunt prea critic! Revenind la Sala Palatului, oricum o-ntoarcem si-o dregem, nu-i o sala de concerte. I-a spus-o Mehta premierului Nastase, i-am spus-o si eu. Tara asta, care a avut prima sala de concerte in 1888, una dintre primele din Europa, acum n-are o sala adecvata pentru concerte, ci pentru congrese si conferinte… Poate ar fi fost mai bine sa fie doua reprezentatii cu "Aida" la Opera, decat una la Sala Palatului…

  • Dar spuneati ca din greseli se-nvata…

    Da, asa este…

  • Nu laudati pe nimeni. E o calitate, un defect sau poate unul dintre secretele reusitei dvs. la Opera din Viena si in strainatate, ca roman?

    Sa nu ne laudam… Eu cred ca, in principiu, strategia asta, de a schimba lucruri care nu-s bune, nu e rea. Au scris ziarele ca am fost pacalit de unii si de altii. Nu-s asa de prost sa ma las pacalit sau sa nu vad intentiile unora. Sa scrii ca l-am adus pe Mehta, care a dirijat pe spinarea poporului roman…

  • E greu sa te mentii in fruntea Operei din Viena?

    Hm… n-am uitat nimic, atacurile din presa de genul "un roman pierdut pe meleagurile noastre…". Prin ’88-’89, imediat dupa desemnare. Am crezut ca pot sa fac ceva si rezultatele n-au fost rele, au fost din ce in ce mai bune. Am devenit un fel de semilegenda… Nu pot sa va dau o reteta a succesului.

    PROIECT

    "Ce fac dupa ce-mi expira mandatul, in 2010? Ha, ha! M-am gandit sa nu fac nimic. Poate am sa scriu. Cu siguranta, nu vreau un post… Am o pensie buna!"

    CONCLUZIE

    "Era mai bine sa fi avut doua reprezentatii cu Aida la Opera Romana decat una la Sala Pala-tului… Dar trebuie sa-nvatam din lucrurile rele, nu?" - Ioan Holender, Presedintele de onoare al Festivalului Artelor
  • ×
    Subiecte în articol: arte