x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Şatra", un roman al patimilor

0
Autor: Clara Margineanu 01 Noi 2010 - 00:00
5997-135553-03.jpgZaharia Stancu şi romanul exodului unei comunităţi greu încercate
Zaharia Stancu, autorul "Şatrei", s-a impus întâi ca poet şi jurnalist şi l-a consacrat apoi romanul "Desculţ". "Şatra" este o poveste cu totul specială, un roman cu tematică aparte, ce spune povestea unei comunităţi aflate la marginea istoriei şi tulburată de patimi şi de încercări, o carte ce vorbeşte despre soarta unor fiinţe care nu pot fi decât victime ale istoriei...


Zaharia Stancu s-a impus întâi ca poet şi ziarist, traseul său literar urmând să fie marcat de o apariţie decisivă, cea a romanului ,,Desculţ", în 1948. Povestitorul este Darie, copil de ţărani săraci, din satul Omida, aflat pe Valea Căl­mă­ţu­iului. Romanul a avut un succes imens, s-au editat douăsprezece ediţii în limba română, a fost tradus în multe alte limbi şi s-a spus că ,,«Desculţ» străbate pământul în sandale de aur". Darie, personajul-narator, a devenit alter-ego-ul autorului. Seria cărţilor care au în centru viaţa lui Darie i-a asigurat scriitorului locul meritat în istoria literaturii române. Un roman cu tematică aparte, singulară, care nu relatează întâmplări legate direct de viaţa lui Darie, este "Şatra". Povestea se petrece în anii celui de-al doilea război mondial, când autorităţile so­mea­ză şatra condusă de Him başa să plece undeva, dincolo de un fluviu al cărui nume nu este precizat, într-un ţinut îndepărtat şi neospitalier. Au existat încercări de a i se descoperi ro­ma­nului "Şatra" filiaţii ilustre, de posibilă nouă "ţiganiadă". Dar Zaharia Stancu a înţeles că "oamenii oacheşi", cum îi numeşte pe membrii şatrei, plasaţi în timpul celui de-al doilea război mondial, nu pot fi decât victime ale istoriei. "Şatra" lui Zaharia Stancu este romanul exodului unei comunităţi greu încercate, nicidecum o epopee eroi-comico-satirică, precum cea scrisă pe la 1800, de Ion Budai Deleanu, autor de origine romă, reprezentant de seamă al Şcolii Ardelene.

Şatra despre care povesteşte Zaharia Stancu este forţată de jandarmi să plece spre o destinaţie incertă. "Nu vă aşteaptă nici un Rai dincolo de fluviu, omule! Aveţi ceva aur asupra voastră?", i se adresează un jandarm bulibaşei Him. "Asta era. Pretutindeni, lor, oamenilor oacheşi, şi acum ca şi mai înainte, când erau vremuri de pace, li se cerea de către jandarmi aur. Dădeau. Şi, în schimb, căpătau dreptul să umble prin sate şi să lucreze. Acum, de când cu războiul, aurul se ascundea, era mai rar şi mai scump, şi dacă războiul avea să mai dureze, aurul avea să devină şi mai scump. În timp de război, numai oamenii erau ieftini, atât de ieftini, că aproape nu preţuiau nimic." După o îndelungată peregrinare, întâmplările nefaste se înlănţuie treptat în viaţa şatrei, pe care iarna o găseşte lipsită de provizii şi abrutizată de lipsuri. Oamenii lui Him başa suferă de foame şi ajung, în final, să îşi taie urşii pentru a-i mânca. Personajele cărţii au un tragism autentic, sunt torturate de violenţa patimilor, a trăirilor paroxistice, pe viaţă şi pe moarte. "Sânge!... Să iasă cu sânge... Socoteala nu se poate încheia decât cu vărsare de sânge", strigă Uj Hoţul, un ţigan mărunt la trup, însă îndesat şi vânjos, unul dintre cei care pot părea mereu întărâtaţi, puşi pe scandal sau chiar pe omor. Unul dintre cei descrişi de Zaharia Stancu în felul următor: "Bărbaţii şatrei aveau toţi chici lungi, mustăţi stufoase, bărbi sălbatice. Pe obrazul nici unuia nu umblase briciul. Pe toţi, fără greşeală, îi împodobise firea cu ochi negri, de smoală, rotunzi, neobişnuit de mari şi plini de o strălucire care - dacă nu te fereai din calea ei - te ameţea şi te adormea". În interiorul şatrei se declanşează nenumărate conflicte ce subminează încet, dar sigur, autoritatea bulibaşei. În şatră funcţionează legi de convieţuire dure, inflexibile, străvechi. Străbate însă şi o puternică degringoladă a sufletelor chinuite de patimi cu proporţii de infern. Un laitmotiv al cărţii este triunghiul amoros între Goşu, nevasta lui, Lisandra, şi amantul acesteia, Ariston. Fiecare este puternic, Goşu o iubeşte cumplit pe Lisandra, ea îl iubeşte nebuneşte pe Ariston şi se în­frun­tă continuu, neistoviţi, sub ochii mulţimii însetate de spectacolul judecăţii. "Toate priviri­le erau îndreptate spre Goşu. Destul de aproape de Goşu se opri şi Lisandra. Ariston se răzleţi de cei doi şi înlemni. Goşu se uita în pământ. Tot în pământ se uita şi Ariston. Numai Lisandra căuta fără sfială ochii oamenilor din jur şi, când îi găsea, îi înfrunta nu numai cu îndrăzneală, ci şi cu neruşinare parcă." Nevasta păcătoasă este bătută până la leşin, stropită cu apă şi iarăşi bătută. Însângerată şi zdrobită, cu şoldurile vinete, cu trupul plin de tăieturi adânci, îşi spune în gând: "Şatra stă cu ochii pe mine. Mă crede biruită. Dar eu nu o să fiu niciodată biruită. Trebuie să mă ridic în picioare. Trebuie... Trebuie..." Bărbaţii din jur gândeau că niciodată Lisandra nu fusese mai frumoasă ca atunci. Goşu a privit-o adânc, muşcându-şi buzele, Ariston a privit-o scurt şi a vrut să urle. L-a potolit un prieten cu un pumn peste gură, spunându-i: "Ţi-ai pierdut mândria!". În cele din urmă, Ariston este ucis, dar moartea lui nu o întoarce pe frumoasa şi focoasa Lisandra la bărbatul său.

Şatra îşi duce întreaga viaţă în căruţe lungi, cu coviltir, şi în corturi "bătute de toate vânturile, de toate ploile, de toate viscolele". Despre muierile şatrei, Zaharia Stancu ne spune că au minţi agere, au viclenie, au ochii rotunzi, neobişnuit de negri, ochi cu care ameţesc şi zăpăcesc. "Cum te uiţi la mine-n ochi/ Cum te deochi/ Cum te uiţi la mine-n gură/ Te-ngălbeneşti la figură..." Culmea este că atunci când Alimut, băiatul bulibaşei Him, îi spune mamei sale, Oarba, că nu a auzit-o niciodată minţind, aceasta îi răspunde că alţii au auzit-o. "Cine?" "Bărbaţii şi femeile cărora le-am ghicit în ghioc sau în palmă. Noi le ghicim altora, dar noi nu credem în ghicit." Sigur că, dacă ar fi ştiut, Oarba i-ar fi spus feciorului său Alimut că viitoarea sa soţie, Kera, va fi necinstită sub ochii săi, înaintea nunţii, de patru nenorociţi.

În mintea tuturor oamenilor oacheşi şi osteniţi încolţise gândul că nu vor rezista iernii, că vor muri cu toţii până în primăvară. Unuia dintre ei, căreia îi fusese ucisă soţia, i se părea că, dacă bea întruna rachiu, sufletul îl doare mai puţin şi că doarme şi atunci când e treaz.

Chinuiţi de ei înşişi, înfometaţi, goniţi, oamenii şatrei se revoltă şi vor să îl înlocuiască pe bulibaşă. Him başa priveşte pădurea din care oamenii şatrei au rupt copacii şi gândeşte că primăvara crângul se va vindeca, frunzişul proaspăt va acoperi rupturile, dar şatra sa, bolnavă, va pieri. "Oamenii oacheşi vor muri sau vor fi omorâţi până la unul", îşi spune Him Başa, apoi se sinucide. O parte dintre oamenii şatrei reuşesc să reziste iernii îngrozitoare şi se îndreaptă spre ţară. Cartea vorbeşte despre destinul unei comunităţi umane, în condiţii de război. "Şatra" este un roman al dezagregării, al unei comunităţi care, obligată să se exileze, îşi pierde pe drum tradiţia. Este şi o parabolă a iniţierii în moarte. "Romanul lui Zaharia Stancu are o poezie a fabulosului, amintindu-ne desenul fantastic al unor vechi romane orientale. Violenţa patimilor, frumuseţe, candoare se adună într-o structură de legendă întemeiată pe structuri mitice" (Ion Vlad, "Şatra", revista Steaua, 1969)

Rămâne ca o tânguire cântecul Kerei: "Nu ştim de când umblăm cu negrele noastre corturi prin lume/ Nu ştim de ce colindăm cu lun­gi­le noastre căruţe prin lume/ Nu credem în ur­sitori, dar cineva ne-a ursit/ Să fim mereu pe drumuri, fără sfârşit/ Credem în viaţă şi viaţa ne este amară/ Credem în dragoste şi dragostea ne omoară..."
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Miercuri, o nouă carte esenţială: "Dumineca orbului", de Cezar Petrescu

Miercuri, o nouă carte esenţială: "Dumineca orbului", de Cezar Petrescu
Jurnalul îţi oferă miercuri o carte specială, tristă, în care tot ce este frumos se năruie precum un castel de cărti de joc, dar din care învăţăm o lecţie de viaţă: primim mereu şanse, fiecare la vremea...

Baronii spațiului: Elon Musk, Jeff Bezos și aventura colonizării cosmosului, de Christian Davenport

Baronii spațiului: Elon Musk, Jeff Bezos și aventura colonizării cosmosului, de Christian Davenport
Duminică, 15 noiembrie 2020, SpaceX și NASA au lansat cu succes o nouă misiune istorică în spațiu, născută din colaborarea celor doi. Editura RAO vă propune una dintre cele mai detaliate istorii a companiei...

Giorgio Strehler, Silviu Purcărete și Josef Nadj pe scena online a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE 2020!

Giorgio Strehler, Silviu Purcărete și Josef Nadj pe scena online a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE 2020!
Galerie Foto Joi, 19 noiembrie 2020, începe cea de-a VI-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, în perioada 19-29 noiembrie. Evenimentul va debuta, la ora...

„Vorbe, vorbe, vorbe...”, întâlniri la intersecţii de emoţie şi gând, la Festivalul Național de Teatru, FNT ALTFEL

„Vorbe, vorbe, vorbe...”, întâlniri la intersecţii de emoţie şi gând, la Festivalul Național de Teatru, FNT ALTFEL
Galerie Foto FNT 30 / FNT ALTFEL propune în Secţiunea „Vorbe, vorbe, vorbe...” o serie de dialoguri, în care Geoge Banu şi Călin Ciobotari lansează interogaţii artistice unor creatori cu personalitate. Discuţiile...

Aniversarea Teatrului Național Iași - Pe simeze, 180 de stagiuni naționale neîntrerupte

Aniversarea Teatrului Național Iași - Pe simeze, 180 de stagiuni naționale neîntrerupte
Expoziții pe pietonalul Ștefan cel Mare, în Copou și pe esplanada Teatrului Național, cu ocazia aniversării a 180 de ani de la înființarea instituției Teatrului Național Iași. Acum 180 de ani, la Iași,...

Yvonne în FNT30

Yvonne în FNT30
Festivalul Național de Teatru/FNT din București a ajuns la Ediţia30 şi, din cauza pandemiei, se va desfăşura online, în perioada 22-29 noiembrie 2020.  Organizatorii au construit FNT30 "pe...

Giorgio Strehler, Silviu Purcărete și Josef Nadj pe scena online a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE 2020!

Giorgio Strehler, Silviu Purcărete și Josef Nadj pe scena online a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE 2020!
Galerie Foto Joi, 19 noiembrie 2020, începe cea de-a VI-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, în perioada 19-29 noiembrie. Evenimentul va debuta, la ora...

Cum să ai inspirație pentru a transforma statul acasă într-o perioadă frumoasă

Cum să ai inspirație pentru a transforma statul acasă într-o perioadă frumoasă
Galerie Foto Dacă în perioada imediat următoare vei începe să lucrezi exclusiv de acasă, iar această perspectivă îți generează câteva temeri, e momentul să le lași deoparte și să pui la cale un plan strategic. Faptul...

TNB în FNT, via online, cu creații de înalt nivel artistic

TNB în FNT, via online, cu creații de înalt nivel artistic
Galerie Foto În prima ediție a Festivalului Național de Teatru ce se va desfășura online, între 22 și 29 noiembrie, Teatrul Național din București a fost invitat să prezinte câteva spectacole dintre cele ce s-au bucurat...

Spectacolul Be Ariell F, din cadrul Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, live, online

Spectacolul Be Ariell F, din cadrul Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, live, online
Galerie Foto Spectacolul Be Ariell F, din cadrul Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, programat marți, 24 noiembrie și joi, 26 noiembrie, ora 20.00, se va desfășura live, pe platforma Zoom,...

Invitație la lectură: persuasiune, memorie, armonie

Invitație la lectură: persuasiune, memorie, armonie
Galerie Foto Acestea par cele trei ingrediente ale unei vieți fericite în anul de grație 2020. Iar cărțile care le au drept teme principale vor fi cu siguranță cadouri ideale de sărbători pentru...

BIEFF.10: teme sociale arzătoare, dezbătute împreună cu invitații ediției și cu spectatorii din întreaga țară

BIEFF.10: teme sociale arzătoare, dezbătute împreună cu invitații ediției și cu spectatorii din întreaga țară
Galerie Foto Cea de-a zecea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF (24-29 noiembrie) își propune să creeze un spațiu de reflecție și dezbatere care să invite la imaginarea unor viziuni...

Premieră online la Teatrul German de Stat Timișoara

Premieră online la Teatrul German de Stat Timișoara
Galerie Foto Obligați de împrejurări și de deciziile luate de instituțiile abilitate, continuăm seria de premiere online la Teatrul German de Stat Timișoara cu spectacolul Après Ski, gândit și interpretat de Niko Becker, ce...

Not Natural, de Andrada Fesnic la Galeria Estopia

Not Natural, de Andrada Fesnic la Galeria Estopia
Galerie Foto Galeria Estopia București vă invită vineri, 27 noiembrie, între orele 14.00 – 20.00, la vernisajul expoziției Not Natural, de Andrada Feșnic. La aproape doi ani de la prima expoziție solo a artistei la Estopia...

Romanul recompensat cu prestigiosul The Booker Prize, în curs de traducere în colecția ANANSI. World Fiction

Romanul recompensat cu prestigiosul The Booker Prize,  în curs de traducere în colecția ANANSI. World Fiction
Cartea desemnată recent câștigătoarea mult-râvnitului The Booker Prize 2020, romanul Shuggie Bain al scriitorului scoțian Douglas Stuart, se află în curs de traducere la Editura Pandora M, în cadrul colecției...
Serviciul de email marketing furnizat de