1. Ne vedem în august
Autor: Gabriel Garcia Marquez
Editura: Rao, 2024
Traducere: Tudora Șandru Mehedinți
Descoperire literară a anului, romanul Ne vedem în august al lui Gabriel Garcia Marquez va fi lansat la nivel international în 6 martie 2024. Este un text care n-a văzut încă lumina tiparului, fiind păstrat de familia autorului până în acest an, când se împlinesc 10 de ani de la moartea marelui scriitor.
Romanul Ne vedem în august redă povestea unei femei de vârstă mijlocie care are câte o nouă aventură amoroasă în luna august a fiecărui an, când călătorește pe o insulă unde este îngropată mama ei. Un tulburător imn închinat libertății dragostei, o explorare a psihologiei feminine, a sexualității, a dorinței, a regăsirii de sine. De neratat!
PS: Romanul inedit al lui Marquez poate fi comandat pe site-ul editurii la un preț special.
2. Ascensiunea
Autor: Nicholas Binge
Editura: Rao, 2023
Un munte enorm acoperit de zăpadă a apărut în Oceanul Pacific. Nimeni nu știe când a apărut, cât de înalt este exact sau cum să-i explice existența. Când Harold este contactat de o organizație secretă pentru a ajuta la investigație, nu are idee la ce se angajează când bate palma să exploreze vârful muntelui. Cu cât echipa lui Harold urcă, cu atât lucrurile au mai puțin sens. Timpul se scurge diferit, transformând minutele în ore și orele în zile. În frigul năprasnic de la cele mai înalte altitudini, membrele alpiniștilor amorțesc și amintirile lor se estompează. Ce mister se ascunde îndărătul muntelui și unde îi va purta ascensiunea?
Briliant!
3. Decădere umană
Autor: Osamu Dazai
Editura: Humanitas Fiction, 2024
Traducere: George T. Șipoș
Volumul de față include romanul Decădere umană, urmat de patru povestiri emblematice pentru personalitatea literară a celui care și-a pus amprenta asupra culturii nipone postbelice: Amintiri (Omoide, 1933), Eleva (Joseito, 1939), O sută de vederi ale Muntelui Fuji (Fugaku hyakkei, 1939), Opt scene din Tōkyō (Tōkyō hakkei, 1941).
Folosind convenția jurnalelor găsite, cartea trasează destinul artistului Yōzō Ōba, a cărui viață este marcată de inadecvare, eșec, alienare și disperare. Plecat la studii la Tōkyō, Yōzō este atras de studiul artei şi de viaţa boemă a capitalei. Împreună cu un alt artist aspirant, Masaki Horiki, Yōzō își trăiește viața fără a reuși să-și găsească un țel (nici arta, nici implicarea politică nu îi aduc împlinirea), recurgând la toate paradisurile artificiale pe care și le permite și sfârșind prin a încerca să se sinucidă.
Tulburător!
4. Numele mi-l știe vântul
Autoare: Isabel Allende
Editura: Humanitas Fiction, 2024
Traducere: Cornelia Rădulescu
Împletind trecutul și prezentul, Numele mi-l știe vântul spune povestea a două personaje de neuitat, ambele în căutarea familiei și a unui cămin. Emoționantul roman al lui Isabel Allende este atât o mărturie a sacrificiilor pe care le fac părinții, cât și o scrisoare de dragoste către copiii care supraviețuiesc celor mai insondabile pericole - și nu încetează să viseze.
Viena, 1938. Samuel Adler are cinci ani când tatăl său dispare în timpul Kristallnacht - noaptea în care familia lui pierde totul. Întrucât siguranța copilului ei devine din ce în ce mai greu de garantat, mama lui Samuel îi asigură un loc într-un tren care transportă copii din Austria ocupată de naziști către Anglia. Băiețelul se îmbarcă singur, neluând cu el nimic altceva decât niște haine prea mari și vioara, în a cărei cutie a ascuns un talisman prețios.
Arizona, 2019. Opt decenii mai târziu, Anita Díaz și mama ei se îmbarcă într-un alt tren, fugind de pericolul care se profilează în El Salvador și căutând refugiu în Statele Unite. Dar sosirea lor coincide cu aplicarea noii politici de separare a familiilor, iar Anita, în vârstă de șapte ani, se trezește singură într-o tabără din Nogales. Pentru a evada din realitatea problematică, Anita călătorește în Azabahar, o lume magică a imaginației, unde se poate întâlni cu prea multele ființe și lucruri dragi pierdute în puținii ei ani de viață. Între timp, Selena Durán, o tânără asistentă socială, solicită ajutorul unui avocat de succes în speranța de a o găsi pe mama Anitei, iar cercetările ei o aduc la ușa lui Samuel, un bătrân profesor de muzică.
Captivant!
5. Toți copiii librăresei
Autoare: Veronica Niculescu
Editura: Polirom, 2024
Silvia Albu este o tânără librăreasă întoarsă de curând în oraşul natal, după o absenţă forţată de aproape cinci ani. Suntem în România anului 1983. Mâncarea e raţionalizată, nu se mai găseşte aproape nimic în magazine, lumina se ia timp de o oră pe zi, avorturile sunt interzise şi metodele de contracepţie inexistente, iar dragostea vine laolaltă cu ameninţarea morţii. În cartierul de la marginea Piteştiului, Complexul este un întreg univers, planetele ce se rotesc în jurul propriilor axe sunt Alimentara, Măcelăria, Cofetăria, Merceria, Librăria, Ceasornicăria, Poşta. În viaţa librăresei, marcată de o traumă pe când avea doar şaptesprezece ani, mişună o mulţime de copii. De-a lungul verii, o idilă se înfiripă între ea şi ceasornicar, un bărbat cu şapte ani mai în vârstă. Apariţie atrăgătoare, ceasornicarul pare să-i promită că o va duce cu el către alte orizonturi - dar poţi să crezi în promisiuni sau totul e scânteiere fugară?
Toţi copiii librăresei este un cântec al însingurării şi al dragostei ce poate fi aducătoare de moarte, din vremurile trăite de cei care au fost tineri în anii ’80. Un cântec pe-al cărui fundal este etalat un întreg evantai de poveşti cu copii.
6. Gnozele dualiste ale Occidentului
Autor: Ioan Petru Culianu
Editura: Polirom, 2024
Traducere: Tereza Culianu-Petrescu
Miturile gnostice, în virtutea unei reguli simple de generare, exploatează un număr foarte mare de posibilități logice prezente în secvențele lor, recombinându-le aproape întotdeauna într-o manieră nouă. S-ar spune că, odată pus în funcțiune, sistemul are tendința de a-și epuiza toate virtualitățile. Într-adevăr, maniheismul pleacă de la o ipoteză aflată doar marginal în gnosticismul care-l precedă, explorându-i până la capăt consecințele. Începând cu Marcion, dualismele Occidentului vor supune Biblia unei exegeze dualiste ce pare să utilizeze toate posibilitățile sistemului. Acesta însă continuă să funcționeze timp de secole în alte curente de gândire. În secolul al XVII-lea, drumurile Occidentului se încrucișează din nou cu cele ale dualismului. Prin ocolișuri bizare, gnoza ajunge la Goethe, apoi la Hegel. De aici înainte, sistemul însuși se pune din nou în funcțiune. Romanticii sunt în același timp creatori de mituri de aparență gnostică și exegeți oarecum marcioniți ai Bibliei. Iar dezbaterea asupra gnozei a fost relansată recent în științele politice și în filozofia științei, mai ales a biologiei.” (Ioan Petru Culianu)
7. La gunoi
Autor: Dan Sociu
Editura: Polirom, 2024
Mereu în căutarea a ceva ce pare intangibil, Dan e un veșnic rătăcitor - din Botoșani, Iași și București, ajunge până în Berlin, Londra și Stockholm. Și totuși, nu se simte nicăieri acasă. Sărăcia, mizerabilismul și degradarea, boala și moartea îl urmăresc pretutindeni, iar refugiul sunt drogul, alcoolul și dragostea - pe toate le primește cu un amestec de emoții. Reîntors în orașul natal, în camera copilăriei, el rememorează fragmente, momente, amănunte, senzații. Aparent, când lucrurile neplăcute devin amintire sau sunt așternute pe hârtie, contururile lor tăioase sunt îndulcite de fluiditatea și aura melancolică pe care le capătă.
„Dacă încerci să vezi cum funcționează textele lui Sociu, îți dai seama că, deși ele curg firesc și aparent spontan, la inspirație, rezultă dintr-o premeditare artistică îndelung exersată. Cele mai multe fac parte din categoria celor care nu se pot repovesti decât citându-l pe autor cuvânt cu cuvânt. Altfel le pierzi printre degete, cum se întâmplă dacă încerci același lucru cu povestirile lui Salinger sau ale lui Capote.” (Cristian Teodorescu)
8. Din foarfecă și din condei
Autor: Juan Pablo Villalobos
Editura: Curtea Veche Publishing, 2024
Traducere: Ioana-Gabriela Dumitrescu
Un scriitor (întâmplător sau nu, având același nume cu autorul) duce o existență cât se poate de mulțumitoare: singurul conflict autentic din viața lui, după cum ne anunță chiar de la început, este încăpățânarea de a scrie, când, după toate aparențele, nu are de ce. În lipsă de alte frământări, observă în tihnă lumea din jur și începe să ne povestească pe un ton firesc lucruri banale care i se întâmplă, în cartier și prin împrejurimi: o vizită la o clinică de gastroenterologie, prezentarea unor cursuri de scriere creativă la o librărie sau un drum la frizer. Dar intră în scenă două recepționere cârcotașe, un paznic de supermarket cu veleități de scriitor și o frizeriță bretonă care poartă cu ea un secret neliniștitor, și totul iese pe nesimțite din cotidian. Pe măsură ce lucrurile devin mai bizare, realitatea și ficțiunea se amestecă până la confundare, mai ales când personaj principal ajunge să fie un buclucaș deget tăiat...
Juan Pablo Villalobos (n. 1973, Mexic) este prozator, traducător, eseist şi critic literar. Romanul lui de debut, Fiesta în bârlog (Curtea Veche Publishing, 2013), a fost inclus pe lista scurtă a First Book Award, oferit de The Guardian.
9. Puterea sensibilității într-o lume nepăsătoare
Autoare: Hannah Jane Walker
Editura: Curtea Veche Publishing, 2024
Traducere: Anastasia Ilie
Într-o societate în care succesul pare să le aparțină celor duri și adaptabili, sensibilitatea este deseori văzută ca o slăbiciune. Când se spune despre cineva că este sensibil, conotația negativă e clară: simte prea mult, e vulnerabil și se lasă copleșit de emoții.
Hannah Jane Walker și-a început cercetările cu întrebarea: „Poate sensibilitatea să fie utilă în societatea actuală?“ Iar ce a descoperit e opusul a ce s-ar crede: oamenii sensibili sunt extrem de prețioși. Sunt mai empatici, deschiși la tot ce se întâmplă sau se spune în preajma lor și analizează lucrurile în profunzime. Aduc coeziune în grupuri și au o perspectivă largă asupra lumii. Autoarea ne convinge astfel că sensibilitatea este nu doar o formă de putere, ci o însușire de-a dreptul vitală în viață.