x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Lucian Dan Teodorovici – „Matei Brunul”, romanul păpuşarului mânuit

0
Autor: Roxana Ioana Ancuta 17 Oct 2011 - 21:00
Lucian Dan Teodorovici – „Matei Brunul”, romanul păpuşarului mânuit

Una dintre recentele aparitii de carte de la Polirom (si unul dintre titlurile pe care mizeaza editura in aceasta toamna editoriala) este romanul 'Matei Brunul', aparut sub sem­na­tura prozatorului si scenaristului roman Lucian Dan Teodorovici.

Tema romanului a starnit deja di­fe­rite reactii. Pe de-o parte, lehamite vi­zavi de un regim despre care s-a scris si vorbit poate prea mult. Iar pe de alta parte, de interes, curiozitate sau indignare despre o perioda care a marcat destine, a insingurat vieti, a ucis minti, a distrus repere si a schimonosit constiinte.
'Matei Brunul' este o naratiune des­pre spatiul concentrationar comunist al anilor ’50, despre victime si tor­ti­onari, despre insingurare ca mij­loc de autoaparare in fata ad­ver­si­tatilor unei societati politienesti care do­mina individul si ii supravegheaza fie­care clipa a vietii. Despre un artist pa­pusar care devine din manuitor, ma­nuit. Un papusar transformat in pa­pusa. Fara trecut si fara viitor. Fara con­tinut. Doar o carcasa in interio­rul careia componentele vitale au fost dezactivate.

Jurnalul National: Ce v-a determinat sa abordati acest subiect?

Lucian Dan Teodorovici: E o tema care ma framinta de ani buni, prin urmare, mi-ar fi dificil sa dau o singura explicatie pentru abordarea ei. Probabil cea mai importanta e aceea ca, la nivel de idee, cunoastem cu totii asta, trebuie sa stii de unde vii ca sa poti alege directia in care vei merge. Suna simplist, deloc specta­culos, dar e cat se poate de adevarat: daca n-ai memorie, n-ai nici repere. Personajul meu central, Brunul, e lipsit de memorie. Asta ar putea fi o cheie de lectura si, mai ales, cea mai buna explicatie pentru abordarea de catre mine a subiectului.

Cine este, de fapt, Matei Brunul?

Un om prins de istorie si tarat de ea. Un papusar care a uitat sa-si conduca papusa, adica a uitat de sine. Si-atunci, nemaistiind sa conduca, n-are cum sa se apere cand este condus de altii.

De ce un papusar?

Pentru ca exista un nivel simbo­lic, in primul rand. Dar mai apoi pentru ca teatrul de papusi, dincolo de rama in care-l incadram automat, creeaza nu doar povesti pentru copii, ci si, la un alt nivel, pentru oameni mari. Pentru ca in teatrul de papusi gasim si muzica, si teatru dramatic, si poveste, si indemanare, si relatii, si ho­ho­te, si tristeti. E o copie a lumii, nici nu ne dam seama de asta de prea multe ori. Dar o copie care spune mul­te, extrem de multe, daca me­di­tam asupra ei.

Pentru cineva care considera ca povestile, filmele, cartile despre comunism au devenit desuete, cum le demontati aceasta idee?

Prin doua intrebari si o precizare. Prima intrebare: ar putea sa-mi povesteasca 'nenumaratele' carti, 'nenumaratele' filme pe care le-au vazut pe subiect? Sint sigur ca as primi de la ei, dupa doar cateva exemple, ridicari din umeri. Caci, in fapt, nu exista o 'abundenta'. E adeva-­rat, exista multa memorialistica, su­bi­e­ctul e prezent in multe ziare. Dar carti de fictiune si filme, la drept vorbind, nu sunt deloc multe.

A doua intrebare: ar putea sa-mi povesteasca, cu anumite detalii, istoria comunismului romanesc? Aici e o observaatie: in general, oamenii sastisiti de subiect, o stiu din proprie experienta, au doar idei foarte vagi despre ce a insemnat comunismul in Romania. Mai interesati sunt tocmai cei care stiu multe despre istoria noastra de dupa Al Doilea Razboi Mondial. Or, se creeaza un paradox. Cum poti fi excedat de un subiect despre care nu stii mai nimic?

In fine, precizarea: cartea mea nici macar nu e pe temele des abordate in ultima vreme in presa, adica cele din perioada ceausista. In ro­manul meu, Ceausescu nu apare. E vorba despre anii ’50, e vorba despre o Romanie cam uitata in ultimii ani.

De ce ar trebui sa citim acest roman?

De ce sa nu-l cititi? De ce sa spun eu de ce? Ca sa raspund, ar trebui sa in­cep eu cu o intrebare: de ce cititi li­te­ratura daca cititi? Si, dandu-va sin­guri raspunsul, o sa includeti in el si posibilul meu raspuns. Nu-i o carte de istorie, nu-i o carte educativa. E o carte de literatura. M-as bucura s-o cititi dintr-un motiv simplu: pentru ca am scris-o. In rest, o sa descoperiti singuri daca efortul merita facut sau nu. Cam asa se intimpla cu orice carte pe care o cititi.

Cine manipuleaza astazi?

Toti manipulam astazi. Si eu, prin raspunsurile mele de-acum, desi caut sa fiu cat mai sincer, sunt foarte atent la ceea ce spun, macar la nivelul subconstientului, mai ales dintr-un motiv: imi doresc sa gasesc cuvintele potrivite pentru a-i face pe eventualii cititori ai interviului sa-si spuna: interesant, trebuie sa ma duc sa cumpar cartea. Sigur, la mine nu-i vorba despre un interes pur comercial, e greu ca un scriitor sa se gan­deasca in Romania la asta. Manipularea mea e una 'soft' si in scopuri, cred, acceptabile: ca orice scriitor, imi doresc sa-mi fie citite cartile. Dar, pana la urma, si politicienii, si patro­nii, si agentii comerciali recurg la ma­nipulare pentru a atrage atentia asu­pra lor. Din motive uneori mai putin oneste, e adevarat.

Insa procedeul e ace­lasi. Daca e sa fim sinceri cu noi in­sine, o sa ne dam seama ca despre acest tip de 'manipulare' vorbim acum, in fond. Iar dupa ce ea se produce, mintea noastra e cea invitata sa de­cida. Asa cum, la sfarsitul acestui in­ter­viu, cititorul va avea optiunea sa decida daca merita sa-si mai piarda timpul citindu-mi si cartea...

Citeşte mai multe despre:   carte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cea mai bună licitație de Artă Contemporană Românească a anului

Cea mai bună licitație de  Artă Contemporană Românească a anului
Galerie Foto În centrul Bucureștiului, ieri seară, joi, 2 iulie, a avut loc cea mai bună licitație de artă contemporană românească a anului, care a înregistrat vânzări totale de aproximativ 400.000 de euro (cca. 2...

Muzeul Național Cotroceni promovează educația prin experimentarea directă a patrimoniului muzeal

Muzeul Național Cotroceni promovează educația prin experimentarea directă a patrimoniului muzeal
Muzeul Național Cotroceni organizează în perioada 6 - 31 iulie 2020, atelierele de artă și muzeologie din cadrul Cotroceni Summer School, un proiect desfășurat în parteneriat cu Policy Center for Roma and M...

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală  „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”
Galerie Foto Cele mai frumoase povești revin în programul văraTIC al Teatrului Ion Creangă! În perioada 11 iulie – 27 septembrie 2020, Primăria Municipiului București prin Teatrul Ion Creangă, în parteneriat cu ARCUB,...

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacolede improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacolede improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber
Galerie Foto Grădina cu Filme – Cinema & More (Piața Lahovari, Nr.7), unul dintre cele mai cool spații culturale urbane din centrul Bucureștiului, își așteaptă publicul cu un program care cuprinde un mix de film, muzic

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor
Muzeul Luvru din Paris s-a redeschis astăzi, după după trei luni şi jumătate, cu respectarea unor măsuri de protecție sanitară pentru prevenirea răspândirii coronavirusului, transmite AFP. Pierderile pr...

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a
Galerie Foto Având în vedere situația excepțională pe care o traversează în această perioadă toate sectoarele societății, Uniunea Teatrală din România a fost nevoită să reconsidere organizarea Galei Premiilor UNITER 20...

Apariții editoriale la RAO

Apariții editoriale la RAO
Galerie Foto Iepurele și Ursoaica de Julian Gough Năravuri iepurești este o poveste ce face parte din seria Iepurele și Ursoaica și se adresează copiilor cu vârsta 7-10 ani. Ei află că Ursoaica se trezește mai devrem...

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU
Unde s-ar putea naște cele mai tari glume sau cele mai hilare situații dacă nu în cuplu? Soții și nevestele, amanții și amantele, iubiții și partenerele lor sunt personajele acestor bancuri care te vor face...

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și  Matei Basarab, scoase la vânzare

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și   Matei Basarab, scoase la vânzare
Galerie Foto Licitația de Valori Tradiționale, inclusiv colecția de icoane pe sticlă Cecilia Cuțescu-Storck Joi, 9 iulie 2020, ora 19:30 Online Only   „Sângele apă nu se face”, întrucât credința a...

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București
După luni întregi de proiecte desfășurate exclusive online, în iulie, Institutul Cervantes din București, în parteneriat și prin amabilitatea Ambasadei Republicii Peru la București, cu sprijinul Hotel...

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera
Vineri seara , o nouă întâlnire cu Anita Hartig, interpreta Mihaelei în opera Carmen la Metropolitan Opera. Celebra scenă muzicală din New York derulează un program în care difuzează online...

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică
În prefața la un încântător album al lui Cik Damadian, „Bucurescii”, istoricul de artă Ion Frunzetti remarca faptul că o pleiadă de artiști plastici, peregrini printr-o Europă orientală plină de...

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American
Galerie Foto Proiectul ”Zilele Muzicale Româno-Americane” a deschis seria de festivaluri culturale ale orașului cu două evenimente deosebite: Concertul ”O harpă de poveste” și ”Anotimpurile” de A. Vivaldi - o...

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020
Dracula Film Festival este un festival competițional, în cadrul căruia vor fi proiectate filme horror, SF, supranaturale, thriller sau fantasy. Festivalul are 2 secțiuni competiționale: competiție lungmetraj...

Cea de-a doua premieră în aer liber, pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean

Cea de-a doua premieră în aer liber,  pe 5 iulie, pe Scena 6 a Naționalului ieșean
Galerie Foto În această duminică, pe 5 iulie, de la 20:30, pe Scena 6, noul spațiu inaugurat recent în parcul Teatrului³, are loc un nou eveniment al Teatrului Național Iași: premiera spectacolului Trei, o adaptare...
Serviciul de email marketing furnizat de