x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte Piaţa neagră a artei

Piaţa neagră a artei

de George Arion    |    08 Iun 2008   •   00:00
Piaţa neagră a artei

UCIDERI  ●  Obsesia Caravaggio
Cînd dragostea cuiva pentru o fiinţă, pentru un obiect se transformă în obsesie, evenimentele pot scăpa de sub control şi se desfăşoară în mod imprevizibil. Iar de multe ori turnura pe care ele o iau e dramatică. Aşa ceva i se întîmplă lui Daniel Wright, protagonistul romanului "Obsesia Caravaggio" de Neil Griffiths.



UCIDERI  ●  Obsesia Caravaggio
Cînd dragostea cuiva pentru o fiinţă, pentru un obiect se transformă în obsesie, evenimentele pot scăpa de sub control şi se desfăşoară în mod imprevizibil. Iar de multe ori turnura pe care ele o iau e dramatică. Aşa ceva i se întîmplă lui Daniel Wright, protagonistul romanului "Obsesia Caravaggio" de Neil Griffiths.

Eroul este un poliţist specializat în recuperarea operelor de artă. Iniţial, ar fi dorit să devină un membru de elită al lumii artistice. N-a fost admis în acest club select din pricina "pregătirii insuficiente", de fapt, din cauza originii sale umile, "proletare". Pentru a rămîne totuşi printre privilegiaţii care au în grijă muzeele, organizează expoziţii sau comentează cu deliciu opere fascinante, şi-a căutat un refugiu precar în profesia de detectiv, gata oricînd să pornească în căutarea unui tablou furat. O meserie pasionantă, care îl ţine în contact cu universul adorat. Dar exercitarea ei nu-i aduce împlinirea sufletească la care visase în tinereţe. Orice întreprinde poartă pecetea frustrării. Etalarea unor cunoştinţe impresionante în domeniul artelor, ori de cîte ori are prilejul, e doar un paliativ. Iar dacă fiecare îşi are preferinţele sale, obsesia lui este Caravaggio, un artist tenebros, cu o viaţă complicată şi enigmatică.

ACTORUL PRINCIPAL. Daniel Wright primeşte o misiune ingrată: trebuie să se infiltreze, sub acoperire, la Galeriile Uffizi din Florenţa. Există informaţii potrivit cărora acolo se pregăteşte un jaf de proporţii. Cunoaşte mai mulţi funcţionari, printre care pe frumoasa şi misterioasa Francesca Natali, pe Immanuel Storaro, un colecţionar faimos şi bogat. Dar ancheta sa trenează. Gîndurile i se îndreaptă spre soţia lui, Sarah, tot mai nemulţumită de relaţia dintre ei. Însă adevărata sa preocupare e legată de Caravaggio. Un tablou al acestuia, "Naşterea Mîntuitorului", a fost furat în 1969. Timp de 30 de ani, unii l-au socotit distrus, alţii mai cred că e ascuns. Dintr-o întîmplare, Wright îl vede, într-o stare deplorabilă, în mîinile unui "capo di tutti capi" al ’Ndrangheta, organizaţie mafiotă din Calabria. De atunci nu-şi mai găseşte liniştea. Repunerea tabloului în capela din Palermo, de unde a fost tăiat din ramă şi sustras, i-ar aduce gloria. Ar fi revanşa pentru toate umilinţele îndurate din partea sclifosiţilor care nu l-au primit printre ei. De aceea, nu divulgă informaţia şefilor săi. Păstrează secretul numai pentru el, dornic să recupereze pînza prin propriile mijloace.

RĂZBOI MARE. Numai că intenţiile sale sînt zadarnice. Este prea mic pentru un război atît de mare. Acţionează orbeşte. Calcă legea, din pricina lui mor oameni care nu ştiu de miza jocului, pe alţii îi expune unor primejdii de moarte. El însuşi este bătut de către mafioţi, ameninţat cu pistolul. Căsnicia i se destramă. Întregul său sistem de valori e cuprins de degringoladă. Rămîne singur, abandonat de către toţi cei care i-ar fi putut oferi protecţie.

Neil Griffiths descrie cu minuţie decoruri mirifice, face deseori interpretări originale ale unor creaţii magnifice, ne familiarizează cu sculpturi şi tablouri care valorează mii de dolari, astfel încît thrillerul său nu e numai o înşiruire de întîmplări palpitante. Scriitura nervoasă, frazele scurte, dialogurile tensionate sînt potrivite pentru a dezvălui frămîntările eroului său, sedus de un miraj intangibil. Iar în fundal, abia întrezărite, se conturează fantasmele celor care jefuiesc muzee şi colecţii particulare, vînzînd lucrările pe sume fabuloase unor împătimiţi care le scot din circuitul public pentru a se delecta doar ei cu splendorile create de către mari maeştri din toate timpurile. Neştiută şi întunecată, piaţa neagră a artei continuă să prospere. Un "desperado" ca Daniel Wright nu are nici o şansă de a-i curma activitatea.

Următorul pumn îşi ratează ţinta iniţială şi mă nimereşte sub maxilar. Reuşesc să neutralizez următoarea lovitură, înhăţîndu-l pe agresor de mînă şi de umăr şi trîntindu-l la pămînt. Mişcarea asta mă expune unui nou atac, în partea stîngă, direct în rinichi. De data asta, agresorul nu foloseşte pumnul"

Biografie

Neil Griffiths s-a născut în 1965. Lucrează în media şi a scris piese radiofonice pentru Radio 4. A debutat în 2003 cu romanul "Betrayal in Naples", care a cîştigat "Authors’ Club Best First Novel Award" 2004 şi a fost nominalizat pentru "Pendleton May Award" şi "Waverton Good Read Award". În prezent trăieşte la Londra, după ce a locuit mult timp la New York şi Paris. Romanul "Saving Caravaggio" ("Obsesia Caravaggio") a fost nominalizat la "Costa Novel of the Year" 2006.

Aprecieri

"Un thriller captivant, visceral şi demonic despre puterea unei obsesii şi consecinţele ei devastatoare." – Daily Telegraph

×
Subiecte în articol: scena crimei