x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte SCENA CRIMEI. Pontonul negru

SCENA CRIMEI. Pontonul negru

de George Arion    |    28 Iun 2014   •   22:33
SCENA CRIMEI. Pontonul negru

După cum afirmă însăşi Asa Larsson, cu thrillerul “Pontonul negru” ea ajunge la jumătatea seriei pe care vrea s-o consacre avocatei Rebecka Martinsson. Ca şi în romanele precedente (“Furtună solară” şi “Noapte albă”), eroina aceasta rămâne la fel de interesantă de urmărit.
_____________

                               
În primul rând, sunt palpitante eforturile sale de a scăpa de o amintire cumplită – aceea de a fi împuşcat, în legitimă apărare, trei bărbaţi. În fişa ei medicală se consemnează simptomele de depresie, insomniile, tendinţele suicidale. După ce părăseşte clinica de psihiatrie unde fusese internată, mai trebuie, totuşi, să frecventeze o terapeută. Însă reintegrarea în viaţa socială se realizează cu mai mult succes după ce acceptă – temporar – postul de procuror-adjunct în Kiruna, unde o întâlneşte pe prietena sa Anna-Maria Mella, inspector de poliţie în această localitate.
   
La început are parte de o activitate monotonă – printre altele, formulează acuzaţiile împotriva celor certaţi cu legea şi arestaţi, stabileşte termene de judecată, scrie şi împarte citaţii. Dar, nu după mult timp, cele două femei se trezesc în vâltoarea unei investigaţii criminalistice complicate.
   
O doamnă din lumea bună este omorâtă într-o cabană de pe malul unui lac îngheţat. Înainte de a fi ucisă, Inna Watrang a fost torturată, ca şi cum asasinul ar fi dorit să-i smulgă anumite secrete.
   
Dar ce taine putea ascunde şefa Departamentului de Informaţii de la “Kallis Mining”? Pentru a răspunde la această întrebare, Rebecka şi Anna-Maria sunt nevoite să-i interogheze rudele, prietenii, angajaţii de la puternica firmă. Desigur, în cercetări sunt angrenaţi şi alţi poliţişti, procurori, medici legişti, ceea ce creează imaginea unui mediu profesionist preocupat de un caz tenebros.
   
Surprinzător, ancheta dezvăluie legăturile companiei cu sferele puterii din Uganda şi implicarea ei în organizarea unei lovituri de stat în această ţară africană. Iar totul se învârte în jurul unui individ lipsit de scrupule şi însetat să acumuleze o bogăţie fabuloasă.
   
Din păcate, în “Pontonul negru” totul este în exces. Sunt înregistrate prea multe amănunte din biografia personajelor, se face un inventar prea detaliat al tribulaţiilor pe care acestea le cunosc, se înşiruie prea multe observaţii privind modul de viaţă suedez, ca într-un studiu sociologic.
   
Din această pricină, pe alocuri, acţiunea trenează, punând astfel la grea încercare răbdarea cititorilor. De-abia spre final naraţiunea se înviorează, capătă un ritm mai precipitat şi demonstrează talentul incontestabil al autoarei de a relata o poveste demnă de a fi cunoscută.
   
Să sperăm că în următoarele romane, cuplul Rebecka Martinsson – Anna-Maria Mella (unul cu un potenţial remarcabil) se va lăsa mai puţin pradă obsesiilor de tot felul şi va acţiona mai tensionat.
____________

“Un zgomot. Un zgomot – ori ceva ce o determină să-şi înalţe privirea şi să-şi mişte capul. O siluetă în lumina farurilor. Înainte de a apuca să-şi ducă, orbită de faruri, mâna la ochi, e moartă.”
   

×