x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Berlinala abordează istoria politică a Planetei

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 15 Feb 2019 - 16:15
Berlinala abordează istoria politică a Planetei
Vezi galeria foto

Cu câteva zile înainte de final (17 februarie), Berlinala relevă câteva teme predominante. Am reţinut de data aceasta pelicule legate de istoria politică a planetei şi de unul dintre cele mai dramatice subiecte ale actualităţii: viitorul copiilor.

Din dorinţa de a aduce un omagiu bunicului său, o scenaristă americană,  Andrea Chalupa, a dezgropat povestea ciudată a lui Gareth Jones, un jurnalist care a denunţat crimele lui Stalin şi pe care nimeni n-a vrut să-l asculte. Acesta este eroul peliculei Mr. Jones o frescă istorică în regia lui Agnieszka Holland, în competiţie la Berlinală.

S-a pus întrebarea dacă Mister Jones, proprietarul uman al Fermei animalelor din cartea lui George Orwell, publicată în 1945, este aceeaşi personană cu jurnalistul din film. “Nu este chiar el, desigur, dar Orwell îl cunoştea pe Jones şi redactând cartea satirică vizând direct sistemul sovietic s-a gândit la cel care, singur împotriva tuturor, a denunţat, în anii 30, marea foamete orchestrată în Ucraina de regimul stalinist…”, explică scenarista.

Bunicul Andreii Chalupa a fost ucrainean, originar din Donbas. Născut în anii 1910, el a traversat revoluţiile ruseşti, epurările staliniste şi teribila foamete din anii 30, când “tătucul” poporului a confiscat grâul pentru a-l transporta la Moscova. Au murit atunci, în întregul URSS, 8 milioane de oameni.

Bunicul scenaristei a fugit din Ucraina în haosul războiului. La începutul anilor 50, a emigrat în Statele Unite. “Practic, el m-a crescut, şi la moartea lui, mi-a lăsat memoriile sale, scrise în ucraineană. Când am terminat studiile, am plecat în Ucraina şi în Rusia, şi am dat la tradus acest text bulversant. Căutând pe internet, am găsit numele lui Gareth Jones. Nepoata lui, destul de în vârstă, ţinea un site în memoria lui. M-am gândit că ar trebui să-i spun povestea. Aducându-i un omagiu, îl omagiez pe bunicul meu”, mărturiseşte Andrea Chalupa.

Ea şi-a rafinat textul timp de 10 ani. A scotocit istoria, a adus la lumină personaje dubioase, ca Walter Duranty, magnific jucat în film de actorul american Peter Sarsgaard. Duranty a venit în Europa în anii 20. Era un apropiat al satanistului Aleister Crowley. Magia neagră era la modă în acea epocă, în care lumea căuta noi repere după şocul Marelui Război.  El a sfârşit prin a se stabili la Moscova. L-a intervievat de două ori pe Stalin şi a contribuit la recunoaşterea URSS de către Roosevelt.

Reportajele sale despre Stalin i-au adus stima stângii americane şi Premiul Pulitzer. El a contestat adevărul mărturiilor lui Gareth Jones.

În 1933, Gareth pleacă în Rusia. Vorbea ruseşte, iar mama sa lucra ca guvernantă a copiilor unui bogat om de afaceri galez. Servindu-se de statutul lui de consilier al Prim-Ministrului britanic Lloyd George, a cerut permisiunea de a vizita uzinele de armament din Ucraina şi a reuşit apoi să scape de însoţitorii săi. În câmpia înzăpezită, a descoperit îngrozit o populaţie decimată de malnutriţie, drumuri pline de cadavre şi a asistat chiar la scene de canibalism. Întors la Londra, deşi nimeni nu voia să-l asculte, a reuşit totuşi să publice descoperirile sale. În 1935, a plecat pentru un reportaj în Mongolia şi a fost asasinat cu puţin înainte de a împlini 30 de ani. S-a crezut că a fost răzbunarea regimului sovietic.

Scenariul Andreii Chalupa povesteşte această călătorie în Ucraina, inserând şi părţi ale memoriilor strămoşului său. Activă politic, ea vede o paralelă cu lumea contemporană: soarta Ucrainei, greutatea aşa numitelor fake news. Dar nimeni nu voia scenariul ei.  L-a rescris în 2015, la puţin timp după asasinarea lui Boris Nemtsov, opozantul lui Putin, şi l-a trimis Agnieszkăi Holland, care a acceptat să facă filmul.

 

Filmul lui Zhang Yimou a fot retras din competiţie

Tot politic a fost primită şi decizia de a retrage din competiţie ultima producţie a regizorului peliculei Soţii şi concubine, Zhang Yimou, intitulată One second, a cărei acţiune se petrece în timpul Revoluţiei Culturale. “Din cauza unor dificultăţi tehnice în timpul post-producţiei, One second de Zhang Yimou nu va putea fi prezentat în 15 februarie, din păcate, în Competiţia Berlinalei”, anunţa un comunicat al festivalului, explicând că, din această cauza, numărul filmelor în competiţie este 16 în loc de 17.

Regizor emblematic în ţara sa, recompensat cu Ursul de Aur la Berlin în 1988, pentru Sorgul roşu, Zhang Yimou narează în pelicula propusă la Berlin anul acesta povestea unui prizonier care evadează din lagărul de muncă în timpul Revoluţiei Culturale (1966-1976) pentru a vedea un film.

Un alt film chinezesc, din secţiunea paralelă Génération, intitulat Better Days (Shao nian de ni) de Derek Kwok-cheung Tsang, având în centru frământările tineretului ţării, fusese deja retras din selecţie săptămâna trecută.

Media, internetul şi cinema-ul sunt supuse unei cenzuri stricte în China. Serialul televizat Povestea palatului Yanxi, despre o concubină care a ajuns în vârful puterii în China Imperială, a fost şi el dezavuat de autorităţi care vor să privilegieze opere conforme cu idealurile comuniste. Canalele de televiziune l-au retras din programele lor.

La această ediţie, niciun film american în competiţie

Pe alt palier, dar nu mai puţin dramatic, se situează producţiile americanilor Casey Affleck şi Jonah Hill, doi actori veniţi pentru prima dată la un festival de cinema în calitate de regizori. Actorul din Manchester by the Sea şi interpretul din Lupul de pe Wall Street, au adus la Berlin peliculele Light of My Life şi 90's, în secţiunea Panorama.

Cu 20 de ani în urmă, Terrence Malick cucerea Ursul de Aur cu Red Line. Anul trecut, Wes Anderson pleca de la Berlin cu Ursul de Argint pentru regia peliculei Insula câinilor. Anul acesta, în Competiţie nu se află niciun film american.

Affleck a cunoscut consacrarea în 2017 cu splendidul Manchester by the sea care i-a adus Golden Globe şi Oscarul pentru cel mai bun actor, dar astăzi este un paria la Hollywood.

“Sper că publicul îşi va păstra libertatea de spirit şi oamenii îşi vor putea exprima liber părerea despre film”, a declarat Affleck.

La Berlinală, festival feminist, având 7 regizoare în competiţie şi preşedinte al juriului pe Juliette Binoche, jurnaliştii nu i-au pus întebări incomode. Dar, cum creaţia lui, Light of my life, imaginează o lume post apocaliptică în care un rău misterios ar elimina femeile de pe suprafaţa Pământului, el a ajuns să vorbească despre încurcăturile sale: “Nu sunt expert în filmul feminist. Am scris scenariul înainte ca această problemă să revină în discuţie. Nu mai este cazul astăzi şi cu atât mai bine. Iubesc subiectul filmului şi el nu este un răspuns la problema mea. Nu ştiu ce vor gândi oamenii despre film”.

Affleck a demonstrat cu această peliculă talent de regizor. Într-un cort din mijlocul pădurii, un tată spune o poveste fiicei sale, o versiune a Arcei lui Noe. Scena durează un sfert de oră. Apoi, cele două personaje pornesc la drum şi producţia dezvăluie motivul rătăcirii lor într-un peisaj hivernal şi ostil.

O epidemie a decimat femeile, purtătoare ale unui virus mortal.  Numai câteva supravieţuitoare sunt găzduite într-un bunker. În această lume fără femei, rămân numai bărbaţi brutali, motiv pentru care tatăl a tăiat părul fiicei lui ca să pară băiat. Ei traversează pădurile, îşi găsesc refugiul într-o casă abandonată, nu reuşesc să fie liniştiţi mult timp.

Affleck joacă foarte bine în rolul tatălui dezolat, protector şi neliniştit. Ca regizor, el reuşeşte să amplifice tensiunea fără efecte speciale.

S-ar fi crezut că publicul se va destinde cu Jonah Hill, actorul comic descoperit în producţiile lui Judd Apatow (Knocked Up, SuperGrave, Forgetting Sarah Marshall, Funny people) şi recunoscut pentru talentul său graţie peliculelor Stratège de Bennett Miller şi Lupul de pe Wall Street de Martin Scorsese. Fals.

90's n-are nimic amuzant. Jonah Hill semnează un film foarte personal, nostalgic şi melancolic. El îl aduce pe ecran pe Stevie (Sunny Suljic), care are 13 ani şi se îndoieşte deja de existenţa fericirii. Acţiunea se petrece în Los Angeles-ul anilor 1990. Stevie intră într-o bandă de skateri  a cărei mascotă devine. Sunt copii nerăsfăţaţi de soartă, care îşi pierd timpul pe role. Alcoolul şi fetele sunt şi ele în centrul preocupărilor. Hill reuşeşte să creeze personaje simpatice, amintindu-şi de tinereţa lui fără a o înfrumseţa, dar şi fără a o demoniza.

O peliculă răvăşitoare despre preoţii pedofili

Ce facem din copiii noştri? Prăzi, criminali, terorişti sau pacienţi care au nevoie de îngrijire? La jumătatea Berlinalei, privitorul începe să se îndoiască de capacitatea speciei de a se perpetua. Recurenţa acestei teme, alese probabil din dorinţa echipei de programare a festivalului de a propune o selecţie coerentă, prezenţa acestor copii pierduţi care bântuie filme venite din Napoli, New York sau din viitor, tendinţa se impune ca un simptom.

Grâce à Dieu de François Ozon, despre victimele pedofiliei din Biserică pune în scenă magistral lupta unui mic grup de oameni, taţi de familie cei mai mulţi, care luptă pentru a scoate la lumină un adevăr dureros, în pofida preţului plătit de familia lor, de viaţa lor profesională. François Ozon se inspiră din parcursul victimelor lui Bernard Preynat, preot acuzat de pedofilie. Victimele, foşti scouts ai trupei Sainte-Foy-Lès-Lyon, au fost întâlnite de regizor care s-a gândit iniţial la un documentar, preferându-i apoi o ficţiune fidelă realităţii.

Alexandre Hezez, François Devaux şi Pierre-Emmanuel Germain, trei stâlpi ai asociaţiei “Parole libérée”, care cuprinde victimele părintelui Preynat, sunt interpretaţi de Melvil Poupaud, Denis Ménochet şi Swann Arlaud. Ozon filmează oameni prăbuşiţi, fragilizaţi, care nu se tem să plângă pentru a-şi regăsi demnitatea.

La Paranza di bambini a emoţionat Berlinala

O altă faţă a temei apare în La Paranza di bambini, creaţia italianului Claudio Giovannesi. Regizorul s-a inspirat din romanul lui Roberto Saviano, care descrie vieţile bandelor de adolescenţi din cartierele defavorizate ale oraşului Napoli. Camera se lipeşte de figurile adolescenţilor care aleargă pe scuterele lor pe străduţele ponosite din carierul popular ale oraşului. Vor să se distreze şi, evident, nu sunt la şcoală. Nicola este unul dintre ei. El se joacă uneori de-a gangsterul cu un pistol de plastic. O urmăreşte, de asemenea, pe mama lui, în spălătoria ei, care suferă o tâlhărie a mafiei. Pentru a o feri de ameninţare şi a-i schimba viaţa, Nicola se hotărăşte să lucreze pentru mafie. Treptat, banda lui va urca scările crimei. “Este un film despre sfârşitul inocenţei. Totul începe ca un joc, apoi aceşti tineri îşi dau seama că alegerea lor este ireversibilă”, mărturiseşte regizorul.

Scenariul ar putea fi banal, dacă povestea nu s-ar inspira şi din fapte reale. În film, ca şi în realitate, tinerii profită de arestarea vechilor “capo” pentru a-şi croi un drum în lumea străzii. Evoluţia este vizibilă în multe organizaţii criminale, nu numai în Italia, dar şi în Africa de Sud sau în America Latină, după părerea lui Genovese.

Actorii au fost recrutaţi din cartierele populare din Napoli. Claudio Genovese mărturiseşte că a văzut 4.000 de tineri din care a selecţionat numai câţiva. “Nu sunt criminali. Dar trebuiau să aibă o experienţă a acestui fel de viaţă”, pentru a o înţelege şi a o exprima pe ecran. Tinerii actori au descoperit scenariul pe măsură ce se filma, pentru a-şi însuşi destinul tragic al pesonajelor.

 

André Téchiné abordează problema terorismului

Rămânând cumva în zona temelor anunţate, trebuie amintită şi producţia franceză  L’Adieu à la nuit, a regizorului André Téchiné, care o are în rolul principal pe icoana filmului francez, Catherine Deneuve, peliculă prezentată săptămâna aceasta în afara concursului.

La trei ani după Quand on a 17 ans, Téchiné s-a întors la Berlinală cu acest lungmetraj, o imersiune vertiginoasă în recrutarea tinerilor francezi în favoarea jihadului. Un subiect cu atât mai riscant, cu cât fenomenul a fost îndelung analizat.

În acest al 26-lea film al său, regizorul evocă dilema lui Muriel, o bunică întrupată de Catherine Deneuve, în faţa alegerii nepotului ei, Alex, care s-a decis să părăsească Franţa pentru a întâlni grupul terorist Daech.

 

L'Adieu à la nuit marchează cea de 8-a colaborare a actriţei cu André Téchiné, care a distribuit-o, mai ales în anii 80, în Ma saison préférée, Les Voleurs, care i-a adus lui Deneuve o nominalizare la Premiile César, sau La Fille du RER

 

Alături de ea întâlnim tineri actori care promit, printre care elveţianul Kacey Mottet-Klein (Quand on a 17 ans) şi Oulaya Amamra care a fost distinsă cu Premiul César pentru tânără speranţă, în rolul din pelicula Divines, regizată de sora ei, Houda Benyamina

 Regizorul s-a inspirat din scrierile lui David Thomson, marele reporter specializat în parcursul jihadiştilor francezi revenţi din Siria şi Irak.

 

Scenariul lui Téchiné şi al lui Léa Mysius se apleacă asupra portretizării a două personaje: copilăria lui Muriel în Algeria, moartea fiicei sale, mama lui Alex, refuzul băiatului în confruntările cu tatăl său care s-a recăsătorit în Guadalupe. Geopolitica, cu tensiunile ei vechi şi noi, este încă o problemă privată, se intersectează cu experienţele de viaţă, cu trama relaţiilor cotidiene.

Filmul se concentrează înainte de toate pe o dimensiune familială, aproape riscând inconsistenţa şi supeficialitatea faţă de marile probleme ale terorismului global, ale luptătorilor străini, ale întrebărilor fundamentale.

 

Téchiné sondează însă motivaţiile şi psihologiile acestora, căutând urmările tensiunilor şi spontaneitatea privirii asupra adolescenţei, specifice cinema-ului său. Relaţiile familiale dau profunzime demersului, susţinut mai ales de puritatea gesturilor minimale ale lui Catherine Deneuve, interpretând o eroină suspendată între libertate şi control, între inimă şi logică.


 



Mai multe titluri din categorie

Neidentificat – proiecții speciale în țară, în prezența echipei. Din 6 august în cinema

Neidentificat – proiecții speciale în țară, în prezența echipei. Din 6 august în cinema
Galerie Foto Neidentificat, cel de-al doilea lungmetraj al regizorului Bogdan Apetri, intră în cinematografele din România din 6 august, distribuit de Transilvania Film. Filmul va avea în prima parte a lunii august mai multe...

TIFF 2021 în cifre

TIFF 2021 în cifre
Galerie Foto Ediția aniversară a celui mai mare festival de film din România s-a încheiat pe 1 august, după zece zile marcate de premiere absolute, zeci de proiecții sold-out, întâlniri cu cei peste 1.000 de invitați și un...

Întâlniri teatrale/ NottDependent, secțiune în Fest(in) pe Bulevard 2021

Întâlniri teatrale/ NottDependent, secțiune în Fest(in) pe Bulevard 2021
Galerie Foto Teatrul Nottara anunță cea de-a VIII-a ediție a Festivalului de Teatru - Fest(in) pe Bulevard, care se va desfășura în perioada 11 – 24 octombrie 2021 și va avea ca temă Criza pandemiei. Pe lângă...

Orchestra Română de Tineret a şasea oară la Konzerthaus Berlin

Orchestra Română de Tineret a şasea oară la Konzerthaus Berlin
Galerie Foto După un an de întrerupere, festivalul Young Euro Classic de la Berlin se reia între 31 iulie şi 15 august 2021 la celebra Konzerthaus, Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal, solist Daniel...

În luna august, Teatrul de Comedie deschidere stagiunea 61

În luna august, Teatrul de Comedie deschidere stagiunea 61
Teatrul de Comedie anunță deschiderea STAGIUNII 2021/2022, cu o lună mai devreme față de cum și-a obișnuit spectatorii. Noua stagiune va debuta cu un program încărcat și divers, care va include reprezentații l...

RESPECT, filmul ​​despre viața legendarei artiste Aretha Franklin, în avanpremieră la ANONIMUL IIFF

RESPECT, filmul ​​despre viața legendarei artiste Aretha Franklin, în avanpremieră la ANONIMUL IIFF
Galerie Foto Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL prezintă cu două zile înaintea premierei mondiale RESPECT, filmul consacrat reginei muzicii soul Aretha Franklin, având-o ca protagonistă pe Jennifer Hudson. Pr...

Angela Gheorghiu va lansa un album în colaborare cu un celebru compozitor

Angela Gheorghiu va lansa un album în colaborare cu un celebru compozitor
Soprana Angela Gheorghiu a anunțat lansarea albumului ”Juno to Jupiter”, care reprezintă a doua colaborare cu celebrul compozitor grec Vangelis Papathanassiou. Albumul ”Juno To Jupiter” va apărea pe CD și...

Canalul Dunăre - Bucureşti, veşnica problemă. Cine s-a opus finalizării lui?

Canalul Dunăre - Bucureşti, veşnica problemă. Cine s-a opus finalizării lui?
Jurnalul vă oferă miercuri volumul "Dunărea, aurul României", o carte-document care trage un semnal de alarmă asupra problemelor privind exploatarea mareului fluviu pe teritoriul ţării noastre. Fostul senator...

O crimă care a zguduit Dudeştiul. Poveşti neştiute din cartea lui Traian Tandin

O crimă care a zguduit Dudeştiul. Poveşti neştiute din cartea lui Traian Tandin
Jurnalul vă oferă marţi o nouă carte din colecţia Traian Tandin. În volumul " Viețașii", legendarul poliţist adună poveştile mai multor asasini români începând din secolul al 19-lea şi până în zilele...

Lumina interioară și creaturile mistice, în luna august la galeria neconvențională Celula de artă

Lumina interioară și creaturile mistice, în luna august la galeria neconvențională Celula de artă
Galerie Foto Luna august aduce șansa unei priviri în interior dar și în alte lumi trecătorilor care au drum pe  B-dul Carol nr. 53 și își dau câteva minute să privească lucrările expuse în spațiul-acvariu al...

O NOUĂ PREZENTARE A COLECŢIEI GARABET AVACHIAN - MUZEUL COLECŢIILOR DE ARTĂ

O NOUĂ PREZENTARE A COLECŢIEI GARABET AVACHIAN -  MUZEUL COLECŢIILOR DE ARTĂ
Galerie Foto Muzeul Colecţiilor de Artă, secţie a Muzeului Naţional de Artă al României, vă invită începând cu data de 4 august 2021 să vizitaţi expoziția permanentă a Colecţiei Garabet Avachian într-o nouă...

Festivalul „Zilele filmului românesc” în Spania se deschide cu proiecția filmului „Între chin și amin”

Festivalul „Zilele filmului românesc” în Spania se deschide cu proiecția filmului „Între chin și amin”
Galerie Foto Cea de-a XI-a ediție a Festivalului „Zilele filmului românesc”/„Muestra de cine rumano”, organizat de Institutul Cultural Român de la Madrid, va avea loc în perioada 3 august - 5 decembrie 2021. Proiectul...

„De ce ungurii exploatează aurul aluvionar spălat de râurile din Transilvania şi noi nu?”

„De ce ungurii exploatează aurul aluvionar spălat de râurile din Transilvania şi noi nu?”
Galerie Foto Țara asta aur poartă, noi cerșim din poartă-n poartă. Avem păduri, avem zăcăminte, avem frumuseți și toate formele de relief, mare, dar tot săraci suntem. Și mai avem un sector imens și maiestuos al...

În ciuda pandemiei, ediția jubiliară a Festivalului Internațional George Enescu aduce la București 32 orchestre de top din 14 țări

În ciuda pandemiei, ediția jubiliară a Festivalului Internațional George Enescu aduce la București 32 orchestre de top din 14 țări
În ciuda pandemiei și a problemelor impuse de aceasta, ediția jubiliară a Festivalului Internațional George Enescu va aduce la București 32 din cele mai apreciate orchestre la nivel mondial, din 14 țări de...

Un iepuraș de pe Lună, un unicorn și un program magic de lecturi online vă așteaptă la Teatrul Ion Creangă în luna august

Un iepuraș de pe Lună, un unicorn și un program magic de lecturi online vă așteaptă la Teatrul Ion Creangă în luna august
Galerie Foto Lecturile de vacanță pentru năzdrăvani mici continuă la Teatrul Ion Creangă. Proiectul video online aduce în luna august patru noi povești publicate la editura Didactica Publishing House (DPH) și lecturate de...
Serviciul de email marketing furnizat de