x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Nap Toader: Nevoia de bani, numitorul comun al filmelor

Nap Toader: Nevoia de bani, numitorul comun al filmelor

de Maria Coman    |    05 Mai 2016   •   13:06
Nap Toader: Nevoia de bani, numitorul comun al filmelor
Sursa foto: ALEX MICSIK / AGERPRES FOTO

După lungmetrajele „Italiencele” şi „Nuntă în Basarabia”, regizorul Nap Toader se întoarce pe marile ecrane din România cu filmul „03.ByPass”. Acţiunea filmului se desfăşoară pe parcursul unei ture de noapte a unui echipaj de salvare: o doctoriţă, asistentul-amant şi şoferul-ambulanţier. Cei trei aduc la spital un bătrân singur, muribund, dar care are ascunşi sub saltea zeci de teancuri de bani. Ce au în comun filmele lui Nap Toader, în interviul de mai jos:

 

Ce au în comun celelalte două filme („Italiencele” şi „Nuntă în Basarabia”) cu 03.Bypass?

„Italiencele”: două surori dintr-un sat din Oltenia pleacă la cules de căpşuni în Spania. După un an, când se întorc acasă, fetele spun că n-au fost în Spania la căpsuni, ci în Italia, la struguri. Adevărul este unul trist: au fost victimele traficanţilor de fiinţe umane din Balcani. „Nuntă în Basarabia”: un tânăr dirijor din Bucureşti şi o pianistă din Chişinău s-au căsătorit recent în România. Cei doi sunt nevoiţi să facă o nuntă cu dar, în Basarabia, că să adune banii de avans pentru o casă. Misiune imposibilă, dar cei doi rămân împreună. „03.Bypass”: într-o tură de noapte, un echipaj de salvare, doctoriţa, asistentul-amant şi şoferul-ambulantier, aduc la spital un bătran singur, muribund, dar care are ascunşi sub saltea zeci de teancuri de dolari. Unul după altul, cei trei eroi cedează ispitei şi se întorc după bani. Nevoia de bani să fie numitorul comun al filmelor? Hazul de necaz ca soluţie de supravieţiure când totul în jur e dur şi dramatic? Toate trei filmele vorbesc pe un ton vesel-trist despre aspiraţia eroilor mei la un echilibru existenţial într-o societate de tranziţie.

 

Care e povestea din 03.Bypass? Cum v-a venit ideea să faceţi acest film?

Trei oameni, trei buni colegi de serviciu, renunţă într-o noapte la valorile lor fundamentale, etice, morale. Contra bani. E adevărat, mulţi şi dintr-o dată. Mici rotiţe într-un sistem subfinanţat cronic, eroii noştri se tem să nu ajungă să fure biscuiţi din supermarket la pensie. Aşa că mai bine pun mâna pe banii ascunşi la saltea ai unui pacient muribund pe care-l aduc la cameră de gardă. Filmul pune lupa pe zbaterea lor interioară, pe trecerea de la un set de principii şi valori la altul. Exploziile sunt înăuntru, emoţionale. Ideea nu-mi aparţine. Mi-a plăcut doar. Alin Ludu Dumbravă şi Dan Stăiculescu sunt autorii scenariului original, ei au avut ideea care stă la bază filmului 03.BYPASS.

 

Pe langă distribuţia remarcabilă aţi lucrat şi cu muzicianul Mircea Florian. Cum aţi ajuns la această colaborare?

La casa de la Bulbucata a actriţei Ioana Crăciunescu, Mircea Florian ilustra muzical cu drâmbă recitalul de poezie al Ioanei, care era un obicei al casei. Versurile Ioanei erau superbe, iar Mircea te îmbia să închizi ochii şi să-ţi imaginezi filmul poemului. Muzica lui completa povestea şi îi dădea suflet. Eu câştigasem concursul de proiecte la C.N.C., „03.Bypass” urma să fie făcut şi avea nevoie de muzică. M-am consultat cu scenariştii, am fost de acord că Mircea ne-a încântat cu muzica lui de când eram noi mici, aşa că am hotărât să ne mai încâte odată şi să fie el compozitorul. I-am făcut propunerea, a citit scenariul şi, spre bucuria noastră, a acceptat.

 

5 motive să vedem „03.Bypass”?

E trist. E comic. E poetic. E ca-n viată. Actorii sunt fermecători.

×
Subiecte în articol: Nap Toader