● A fi coproducator al Festivalului International George Enescu inseamna, pentru Radio Romania, a fi implicat in organizarea si desfasurarea acestui eveniment pe mai multe planuri. Dar, evident, cel mai important, asupra caruia ne concentram toata atentia si eforturile, este acela al reflectarii Festivalului, in intreaga sa complexitate, pe undele radio. Concret, vorbim de transmisia in direct, pe posturile Radio Romania Muzical si Radio Romania Cultural, a nu mai putin de 49 de concerte, alte 20 fiind inregistrate si difuzate la doar cateva zile de la eveniment, astfel ca ascultatorii nostri sa poata benefi cia si de acele concerte sau recitaluri pentru care artistii nu au acordat dreptul de a fi transmise live. Sunt zile, in special cele de week-end, in care realizam patru transmisiuni directe, restul manifestarilor fiind inregistrate in vederea redifuzarii lor.
Un alt reper in programele noastre este Agenda Festivalului, difuzata zilnic dupa Radiojurnalul de pranz, in care adunam impresii, opinii, stiri, reportaje, interviuri – as spune totul despre acest eveniment cultural al anului. Si nu uitam nici Piata Festivalului, lansarile de carte si de disc, expozitiile, simpozionul de muzicologie, workshop-ul de compozitie sau concursul.
Pentru a acoperi toata aceasta cantitate impresionanta de munca, am alcatuit o echipa nu foarte numeroasa (fata de complexitatea si numarul extrem de mare de evenimente pe care ne-am propus sa le acoperim), insa entuziasta, implicata si dornica de a oferi cel mai bun produs jurnalistic ascultatorilor Radio Romania. Si ma refer atat la ziaristi – reporteri sau realizatori ai transmisiunilor directe – cat si la echipa tehnica. Si pentru ca ati amintit de spectacolele de la Opera Nationala, trebuie sa spun ca acesta este unul dintre regretele noastre, faptul ca, la aceasta a XX-a editie a Festivalului, nu detinem drepturi de inregistrare pentru niciuna dintre productiile lirice puse in scena.
● Orchestra Nationala Radio este implicata intr-un concert foarte interesant, cu lucrari mai putin cantate /cunoscute de marele public, cum este cea a lui Messiaen.
● Intr-adevar, punctul de interes al programului prezentat de Orchestra Nationala Radio sub bagheta dirijorului James Gaffi gan, in seria Mari orchestre ale lumii (15 septembrie) este o simfonie extrem de rar cantata, scrisa de Olivier Messiaen la mijlocul secolului trecut – Turangalila – pentru pian, unde Martenot si orchestra mare. Si pentru ca abordarea acestei partituri, cu o pronuntata originalitate timbrala, reprezinta o provocare in egala masura pentru interpreti si pentru public, ii asteptam la Sala Palatului pe toti cei care doresc sa (re)descopere lumea sonora a acestui imens poem de dragoste imaginat de Messiaen in limbajul sau caracteristic.
Dar nu numai Orchestra Nationala Radio este inclusa in programul acestei editii aniversare a Festivalului, ci si Orchestra de Camera – prezenta in concertele seriilor World music (Sala Radio, 16 septembrie) si Recitaluri si concerte camerale (Ateneul Roman, 19 septembrie), Corul Academic Radio (Sala Palatului, 12 septembrie) sau Corul de copii Radio (Sala Radio, 16 septembrie si Sala Palatului, 10 septembrie).
Piata Festivalului este, de asemenea, un loc de intalnire cu artistii Radio-ului, in serile in care invitati in concertele de la ora 20,00 sunt Big Band-ul Radio (10 septembrie) si Orchestra Nationala Radio, dirijata de Tiberiu Soare (18 septembrie).
● In studioul Mihail Jora al Societatii Romane de Radiodifuziune vor avea loc, in aceasta toamna, concerte deosebit de interesante. Intreaga seria World Music se va desfasura aici.
● Sala Radio revine in circuitul Festivalului Enescu, gazduind atat concerte din seria Muzica secolului XXI cat si finalele concursurilor de pian si vioara, ca si Gala Concursului International George Enescu. Iar incepand cu data de 15 septembrie, isi va deschide usile pentru a primi publicul concertelor din seria World Music – o premiera a editiei 2011 a Festivalului – gen cu profunda specifi citate etnica, care pare sa suscite din ce in ce mai mult interesul publicului tocmai prin originalitatea muzicii si a mesajului. Ii invit, de aceea, pe toti cititorii Jurnalului de Festival sa includa Sala Radio in traseul lor prin locurile in care aventura muzicala a Festivalului continua.
Citește pe Antena3.ro