x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

O carte de vizită semnată Eugen Cristea

1
Autor: Loreta Popa 18 Iun 2014 - 12:19
 O carte de vizită semnată Eugen Cristea
Vezi galeria foto
Oricât de reuşită este comunicarea ta cu ceea ce numim în mod firesc cuvinte, în aşa fel încât să le convingi să se aşeze în propoziţie la modul perfect, oricât te-ai strădui să descrii o lansare de carte, un spectacol de teatru, un film, oricât te strecori printre luminile şi umbrele unei zile de lucru ca să dai de un actor, de un regizor, de un pictor, un dansator, un scriitor, dumnezeieşte de-ai scrie, toate acestea nu vor convinge pe nimeni să dea un click pe articolul tău, că de citit în print deja este o performanţă demnă de Cartea Recordurilor. De ce? Simplu. Este vorba despre cultură şi cultura nu vinde, nu face audienţă. Cu alte cuvinte, publicul vrea altceva. Publicul şi-a pus în minte să uite tot ceea ce-l defineşte şi pare că şi-a angajat propriul lui PR, care nu-l lasă să stea de vorbă cu cine nu trebuie. Aşa că, tu, jurnalistule care eşti tu jurnalist - că puteai să-ţi alegi o altă meserie, mai de Doamne ajută -, ori scrii despre fetiţele portocalii cărora li se măresc buzele de la o oră la alta şi încearcă să se depăşească una pe cealaltă la rostit înjurături în limba română cât se poate de lungi, ori scrii despre politică. Nu de alta, dar dacă nu faci una din astea nu ai ce căuta în presă. Chiar aşa!? Chiar să fie atât de greu de ajuns la oamenii de dincolo de vălul aruncat de aşa-zisele institute care au grijă să spună că sondajele de opinie arată că românii nu vor să citească despre marii actori, despre marile spirite care au luminat acest neam care odinioară, nu ştiu cum se face, dar chiar avea coloană vertebrală, despre inventatori, despre bărbaţii adevăraţi care au ţinut cu palmele lor de pământul acesta sfânt şi de femeile din spatele lor? Refuz să cred că ne-am alienat de tot, că nu mai facem diferenţa între bine şi rău, între frumos şi urât şi sunt ferm convinsă că încă există oameni care vor mai mult de ceea ce li se oferă cu de-a sila de mass-media. Motivul încrederii mele? Când te opreşte lumea pe stradă şi te întreabă de ce nu mai apari la televizor, de ce nu mai joci pe scenă, de ce nu mai scrii, de ce nu mai eşti la fel de vizibil ca înainte, atunci ceva îţi răscoleşte fiinţa. Asta i se întâmplă zilnic lui Eugen Cristea. Şi nu numai lui, ci tuturor marilor actori ai acestui popor, tuturor artiştilor care au făcut ca numele ţării lor să fie rostit cu admiraţie.

Lung început, veţi spune, dar ceea ce s-a întâmplat la sfârşitul săptămânii trecute m-a determinat să fac acest lucru. După o lungă perioadă de timp, Eugen Cristea a primit acceptul de a avea un “One Man Show” la Teatrul Naţional, din echipa căruia face parte de prea mulţi ani ca să-i amintim aici. Şi acest show numit simplu, “Carte de vizită”, a fost unul greu de uitat. Un spectacol de o oră şi jumătate cu muzică şi poezie care reuşeşte să străpungă platoşa pe care ne-am creat-o singuri din cel mai bun material existent, indiferenţa faţă de realitatea în care trăim. A urcat pe piedestalul popularităţii şi acolo a rămas până acum. Dar popularitatea nu se poate menţine cu un singur gen de roluri, de aceea Eugen Cristea a simţit că e de datoria lui să experimenteze, să înveţe, să acumuleze, să evolueze. Când tramvaiul culturii scârţâie din toate încheieturile nu poţi sta să faci semne de bun rămas cu batista. Nu... Îţi sufleci mânecile, îţi ridici fruntea şi sabia şi lupţi. Cu propriile tale puteri, dar lupţi. Şi Eugen Cristea luptă pe frontul acesta de ceva vreme. Şi-a dezvoltat talentul de a cânta la chitară. A tradus şi a scris cărţi. A jucat în piese de teatru independent, a compus, a regizat, a făcut parte din jurii încercând să ajute tinerele talente să se exprime, şi-a spus opinia de câte ori a fost chemat, a descreţit frunţi, a luminat chipuri. Nu s-a fofilat. Teatrul este locul de pornire şi de întoarcere. Teatrul este acela care reuşeşte să trezească oamenii din coşmar. De aceea aceştia continuă să vină la spectacole. Să găsească acel ceva numit speranţă, care să-i determine să meargă mai departe. Şi am văzut o mare de oameni la intrarea în teatre în ultima vreme. Şi m-am bucurat, căci am înţeles în sfârşit. Cu cât totul devine mai tulbure la televiziune, cu atât oamenii ies din case, sătui de atâta circ şi vin acolo unde sunt primiţi cu pâine, sare şi suflet pe o tavă pe care este frumos aşezat stergarul alb al speranţei.

Spectacolul ce l-a avut pe Eugen Cristea în prim-plan a avut loc în Sala Media a Teatrului Naţional, decorul a fost minimalist: un pian, câteva chitare, un fotoliu, un cuier şi un ecran mare. Încet, ca şi cum ar fi avut tot timpul din lume la dispoziţie, actorul a adus câte un omagiu unui interpret ce i-a marcat viaţa, unei formaţii, unui scriitor, unor oameni care au ars pentru arta lor atingând suflete. De la Eric Clapton la Queen, de la Roch Voisine la Serge Lama, de la Bee Gees la Creedence Clearwater Revival şi Frank Sinatra, până la propriile compoziţii, Eugen Cristea şi-a ţinut publicul atent până la final. Şi a mai avut un atu... binevenita artă a subtilităţii numită pantomimă. E atâta cheltuială de sine când vine vorba de pantomimă încât cuvintele sunt sărace în exprimare. Parodia după “Bohemian Rapsody” a ridicat sala în picioare. E greu să-ţi imaginezi că un singur om poate face asta şi, totuşi... Cred că pantomima poate readuce teatrului parametri estetici adunaţi în timp şi risipiţi astăzi.

Deci, se poate. Există căi, există metode să ai audienţă, să bucuri spectatori, să faci fericiţi oamenii care vin să te vadă. Nu e nevoie să apelezi decât la ceea ce ştii să faci de-o viaţă, să comunici de la suflet la suflet. Un recital al unui actor în care Blues-ul este la loc de cinste, dar şi balada, proza şi versurile alese anume. Toate pe o “Carte de vizită” semnată: Eugen Cristea! Nu ezitaţi să vă cumpăraţi bilete pentru data de 20 iunie, când va avea loc iarăşi acest regal... Nu veţi regreta! Eugen Cristea se încăpăţânează să cânte şi să recite, să se ocupe de cultura “fermei” lui, iar eu mă încăpăţânez să scriu despre asta. Poate cineva va citi până la urmă... şi se va bucura.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Jurnalul vă oferă azi o lectură palpitantă: cartea ”Amfiloh”, de Erwin Lucian Bureriu

Jurnalul vă oferă azi o lectură palpitantă: cartea ”Amfiloh”, de Erwin Lucian Bureriu
Galerie Foto Jurnalul vă propune astăzi o carte originală, cu nuvele și schițe din actualitatea zilelor noastre, pline de umor, dar și de tragic. O carte care captivează instantaneu cititorul cu un stil cizelat și sclipitor,...

Vernisaj, 22 octombrie 2020: expoziția Frame, a artiștilor Arantxa Etcheverria și Carlos Caballero, la Galeria Sector 1

Vernisaj, 22 octombrie 2020: expoziția Frame, a artiștilor Arantxa Etcheverria și Carlos Caballero, la Galeria Sector 1
Galerie Foto Galeria Sector 1 se întoarce la programul curatorial al anului 2020 cu expoziția Frame, a artiștilor Arantxa Etcheverria și Carlos Caballero, curatoriată de Domenico De Chirico. Vernisajul se va desfășura doar...

Cinematografia românească, premiată la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia

Cinematografia românească, premiată la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia
Galerie Foto Actorii Bogdan Farcaș și Dragoș Dumitru au primit Premiul Special al Juriului la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia, în Concursul Internațional, pentru rolurile din filmul „Neidentificat”, regia...

Timid început de stagiune

Timid început de stagiune
Galerie Foto Azi, în lume, totul e improbabil și aleatoriu. Viitorul incert, programele imprevizibile. Nimic sigur… În ciuda acestei amenințări cotidiene care relativizează viața și inițiativele în cele mai diferite...

Documentarul Lumea în Armonie - Festivalul Internațional George Enescu 2019 debutează internațional la Medici TV

Documentarul Lumea în Armonie - Festivalul Internațional George Enescu 2019 debutează internațional la Medici TV
Galerie Foto Documentarul Lumea în armonie, despre Festivalul Internațional George Enescu din 2019, realizat de Paradigma Film, are premiera internațională astăzi, la Medici TV, cel mai important canal de muzică clasică din...

O lectură fascinantă: ”Ultraînvățarea” de Scott H. Young

O lectură fascinantă: ”Ultraînvățarea” de Scott H. Young
În această epocă dominată de schimbări economice şi tehnologice rapide, succesul depinde de o autoeducare continuă, de dobândirea de aptitudini noi sau de descoperirea ideilor inovatoare. Dacă vrei să ai cât...

Gábor Tompa reales în funcția de președinte al Uniunii Teatrelor din Europa!

Gábor Tompa reales în funcția de președinte al Uniunii Teatrelor din Europa!
Galerie Foto Cea de-a doua adunare generală al Uniunii Teatrelor din Europa (UTE), planificată inițial să aibă loc la Atena, s-a desfășurat online în data de 18 octombrie 2020 din cauza restricțiilor epidemiologice. În...

„Câmp de maci/Poppy Field”, filmul de debut al regizorului Eugen Jebeleanu, are premiera mondială la Festivalul Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF)

„Câmp de maci/Poppy Field”, filmul de debut al regizorului Eugen Jebeleanu, are premiera mondială la Festivalul Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF)
Galerie Foto Drama „Câmp de maci/Poppy Field”, în regia lui Eugen Jebeleanu, va fi prezentată în premieră mondială la cea de-a 24-a ediție a Festivalului Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF), din perioada 13 - 29 no...

Începe Festivalul de Film UrbanEye, online, dar și în birouri de arhitectură din toată țara

Începe Festivalul de Film UrbanEye, online, dar și în birouri de arhitectură din toată țara
Galerie Foto Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediție a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc între 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România. Ca în fiecare...

In memoriam Radu Călin Cristea

In memoriam Radu Călin Cristea
Jurnalistul și eseistul Radu Călin Cristea a murit sâmbăta aceasta, 17 octombrie, la vârsta de 65 de ani. Unul dintre cei mai mari jurnaliști ai României, a fost un nume important în viaţa culturală...

Turneul naţional „Vioara lui Enescu” cu Integrala sonatelor pentru vioară şi pian de Beethoven se încheie marți, 20 octombrie, la Sala Radio

Turneul naţional „Vioara lui Enescu” cu Integrala sonatelor pentru vioară şi pian de Beethoven se încheie marți, 20 octombrie, la Sala Radio
Sâmbătă a început la Ploieşti Turneul naţional „Vioara lui Enescu”, susţinut de violonistul Gabriel Croitoru împreună cu pianistul Horia Mihail. După concertele din iunie şi septembrie, în aer liber şi...

Jurnalul îți oferă luni o altă carte de neratat despre Serviciile de informații: ”Istoria serviciilor secrete române de la Cuza la Ceaușescu. Volumul II: Torționarii. 1946-1964”

Jurnalul îți oferă luni o altă carte de neratat despre Serviciile de informații: ”Istoria serviciilor secrete române de la Cuza la Ceaușescu. Volumul II: Torționarii. 1946-1964”
Galerie Foto Instaurarea regimului comunist a adus cu sine înființarea celei mai de temut organizații: Securitatea. Cartea care apare luni cu Jurnalul dezvăluie o mulțime de secrete descoperite în arhive confidențiale de...

Arheologia de anticariat. Arta imperială a învins comunismul: Lenin, pe cupele rușilor albi

Arheologia de anticariat. Arta imperială a învins comunismul: Lenin, pe cupele rușilor albi
Galerie Foto Obiectele care se vând astăzi la anticariat și la casele de licitații vorbesc despre evoluția perioadelor culturale ale Europei. Puțini știu care este povestea suporturilor de pahare din argint, pe care românii...

Invitație la lectură: două romane polițiste scandinave de neratat!

Invitație la lectură: două romane polițiste scandinave de neratat!
Galerie Foto Iertarea, de Yrsa Sigurdardóttir, un roman care pune sub lupă bullying-ul – în special cel din rândul adolescenților.     Iertarea, de Yrsa Sigurdardóttir    Iertarea, al treilea...

Festivalul de la Roma s-a deschis pe ritmuri de jazz, cu Soul, animația semnată de câștigătorul premiului Oscar, Pete Docter

Festivalul de la Roma s-a deschis pe ritmuri de jazz, cu Soul, animația semnată de câștigătorul premiului Oscar, Pete Docter
Galerie Foto Cea de-a cincisprezecea ediție a Festa del cinema di Roma / Festivalului de Film de la Roma, care are loc în perioada 15-25 octombrie, la prestigiosul Auditorium Parco della Musica, s-a deschis cu un omagiu adus muzici...
Serviciul de email marketing furnizat de