x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Recitalul pianistei Akiko Ebi

Recitalul pianistei Akiko Ebi

de Alice Mavrodin    |    01 Sep 2011   •   21:00
Recitalul pianistei Akiko Ebi

Fantezia cromatica si Fuga de BACH (1685-1750) formeaza o compozitie monumentala de un mare dramatism si o impresionanta indrazneala stilistica. Fantezia e formata din trei sectiuni principale: prima, care adopta stilul unei toccate improvizatorice, e urmata de un recitativ arioso punctat de acorduri, totul incheindu-se cu o sinteza concluziva intre improvizatie si recitativ. Fuga la trei voci contrasteaza, prin caracterul ei calm si asezat, cu pasionata Fantezie.

Ciclul Armoniilor poetice si religioase de LISZT (1811-1886) cuprinde zece piese compuse in decurs de aproape doua decenii (1834-52) si a fost inspirat de o culegere de poezii cu acelasi titlu general de Alphonse de Lamartine. Nu toate piesele au aceeasi valoare, motiv pentru care ciclul este rareori cantat in intregime. Daca numerele 2 si 6 sunt doar transcrieri ale unor miniaturi corale, 3, 4 si 7 sunt considerate in mod unanim drept capodopere. Printre ele se numara si fragmentul Funérailles (nr.7) dedicat eroilor revolutiei ungare din 1848. Compozitorul imagineaza o procesiune funebra in care accentele martiale se imbina cu cele lirice intr-un ansamblu de o mare forta expresiva si evocatoare. Intamplator sau nu, piesa a fost compusa exact in luna cand a murit Chopin (octombrie 1849).

Suita Pentru pian (terminata in 1901 dar inceputa cu 6-7 ani mai devreme) este una din cele mai apreciate lucrari de DEBUSSY (1862-1918), imbinand vigoarea cu rafi namentul. S-a bucurat din primul moment de succes. In ciuda limbajului armonic si melodic inovator, analistii au identifi cat procedee ale maestrilor Barocului pe care Debussy i-a ales ca modele: Bach, Couperin, Scarlatti. Suita are trei parti: Preludiul se bazeaza pe doua teme contrastante; Sarabanda reprezinta culminatia lirica a lucrarii iar Toccata readuce, amplifi candu-l, dinamismul stralucitor al primei parti.

Violonistul si compozitorul japonez KOJI TOYODA s-a nascut in anul 1933. Si-a facut studiile muzicale la Conservatorul din Paris perfectionandu-si ulterior tehnica violonistica cu George Enescu si Arthur Grumiaux. Din 1962 pana in 2000 a activat la Berlin mai intai in calitate de concert-maistru al orchestrei Filarmonice a Radiodifuziunii iar apoi ca profesor la Scoala Superioara de Arta. In paralel, a condus o orchestra simfonica si un institut de educatie muzicala din tara natala.

GEORGE ENESCU (1881-1955) a terminat cea de a doua Suita pentru pian in 1903. Lucrarea a fost distinsa cu premiul de compozitie acordat in unanimitate de un juriu din care faceau parte V. d’Indy, Cl. Debussy si G. Pierné. Partile suitei amintesc de genurile practicate de clavecinistii francezi ai secolului 18, evocate nu fara nostalgie, intrun context stilistic ce contopeste perfect omogen procedee ale impresionismului muzical cu o atmosfera inconfundabil romaneasca, nelegata totusi de vreun citat folcloric. Spre deosebire de Debussy, Enescu plaseaza Toccata la inceputul lucrarii, pe care o incheie cu un Bourrée. Acesti piloni incadreaza cele doua miscari lente: Sarabanda si Pavana patrunse de acel lirism enescian unic, pe cat de intens, pe atat de discret si interiorizat.

Pianista japoneza AKIKO EBI s-a impus pe plan international dupa castigarea in 1975 a Concursului Marguerite Long de la Paris, in urma caruia a colaborat cu orchestra Radio France si Filarmonica din Monte Carlo. Si-a continuat studiile cu A. Ciccolini la Conservatorul parizian. A fost remarcata de A. Rubinstein si M. Argerich care i-a devenit mentor si partenera in recitaluri camerale. Artista participa la festivaluri internationale si a realizat numeroase discuri. In 1993, guvernul francez i-a acordat distinctia de Cavaler al Artelor si Literelor.

Vineri 2 sept
Ora 17.00 Ateneul Roman
Seria "Recitaluri si concerte camerale'
Recitalul pianistei AKIKO EBI
Program:
● J.S. Bach – Fantezia cromatica si Fuga in re minor BWV 903
● Fr. Liszt – Funérailles din ciclul Harmonies poétiques et religieuses S173 (R 14)
● Cl. Debussy – Suita "Pour le piano' (Pentru pian) L. 95 (1901)
Preludiu (Destul de animat si foarte ritmat)
Sarabanda (Cu o eleganta grava si lenta)
Toccata (Vioi)
● Kôji Toyoda – "Pensée' (Gand) pentru pian
● G. Enescu – Suita nr. 2 in Re Major pentru pian op. 10
Toccata (Majestuos dar nu prea lent)
Sarabanda (Cu noblete)
Pavana (Lent, leganat)
Bourrée (Rapid)

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011