Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
“Revizorul” e la TNB. La 19 octombrie, pe scena Sălii Studio, o nouă reprezentaţie cu spectacolul de succes al lui Felix Alexa
Un BMW decapotabil pătrunde printre maldăre de dosare şi staţionează în mijlocul scenei Sălii Studio a Teatrului Naţional Bucureşti. A venit primarul! E primarul din “Revizorul”, spectacol montat de Felix Alexa pe vechiul şi marele text al lui Gogol. E vechi pentru că textul a apărut în 1836 şi e mare deoarece s-a jucat mult, chiar din acel îndepărtat an 1836. Mai bine zis, piesa “Revizorul” e o capodoperă. Ca să vii în faţa publicului cu o variantă scenică a acestei comedii trebuie să fii un bun profesionist. Şi Felix Alexa este un bun profesionist. Alegând să actualizeze textul, netrădându-l nicio clipă pe autor, regizorul ne prezintă societatea în care trăim. Ne-o arată direct, dar cu un efect artistic uluitor. El i-a spus “o comedie neagră despre viaţa noastră gri”, dar personajele trăiesc momente tragice atunci când află că le vine un control de sus. Fiindcă un revizor este o persoană care revizuieşte, care controlează, verifică aplicarea dispoziţiilor legale şi normative într-un sector de activitate (DEX online).
Anunţul că vine revizorul îl dă Primarul, pe care îl întruchipează actorul Mihai Constantin, inspirând încrederea. E atât de credibil rolul său, încât te duce cu gândul la imagini din viaţa noastră reală; e jucat atât de bine; e perfect în scenă primarul lui Mihai Constantin, primarul care le dă indicaţii: cum să aranjeze, cum să potrivească fiecare în sectorul său de activitate; primarul care aruncă bani, primarul care e năucit de eveniment.
“Revizorul”, adică Hlestakov, funcţionarul din capitală, e Marius Manole. El îşi “înzestrează” personajul cu toate însuşirile caracteristice unui ins frivol. Fără îndoială, Felix Alexa a câştigat pariul, acela de a-l avea pe Manole în acest rol, astfel cei doi marcând al zecelea spectacol lucrat împreună.
Alte două personaje, fiinţele dragi primarului – nevasta şi fiica -, sunt întruchipate cu fineţe, atenuând grotescul sub atenta baghetă regizorală a lui Alexa, de Ana Ciontea şi respectiv Ilinca Manolache. Şi ele sunt din realitatea gogoliană, realitate ce a traversat 177 de ani şi regăsindu-se în “eterna şi fascinanta Românie”.
Ansamblul actoricesc este completat de Irina Movilă (în alte reprezentaţii Costina Ciuciulică), Claudiu Bleonţ, Mihai Calotă, Marcelo-S. Cobzariu, Eduard Adam, Axel Moustache, Istvan Teglas, Armand Calotă, Maria Buză, Ovidiu Cuncea şi mulţi, mulţi alţii. Fiecare cu rostul lui în scenă, contribuind la succesul acestui spectacol pe care îl recomand oricărei categorii de public.
Decorul reprezintă, aşa cum aminteam, maldăre de dosare, mutate pe scenă în funcţie de acţiunea piesei. Din punct de vedere semantic e legat direct de activitatea revizorului. Dar e şi spectaculos, în tot ansamblul acestei montări. Atât decorul, cât şi costumele, desigur din zilele noastre, sunt create de Andrada Chiriac. Ilustraţia muzicală a spectacolului este semnată de acelaşi Felix Alexa, care a găsit de cuviinţă să selecteze pagini de Mozart (Recviem), Ceaikovski (Lacul lebedelor), Haciaturian (Dansul săbiilor) sau Şostakovici (Valsul nr.2). Această montare, care a presupus, cu siguranţă, din partea regizorului o doză mai mare sau mai mică de risc, ne-a fost înfăţişată, nouă, celor din public, într-o formă curată, delicată, într-o formă artistică inteligentă. Dar care ne obligă parcă să răspundem de ce râdem la prostie!
Anunţul că vine revizorul îl dă Primarul, pe care îl întruchipează actorul Mihai Constantin, inspirând încrederea. E atât de credibil rolul său, încât te duce cu gândul la imagini din viaţa noastră reală; e jucat atât de bine; e perfect în scenă primarul lui Mihai Constantin, primarul care le dă indicaţii: cum să aranjeze, cum să potrivească fiecare în sectorul său de activitate; primarul care aruncă bani, primarul care e năucit de eveniment.
“Revizorul”, adică Hlestakov, funcţionarul din capitală, e Marius Manole. El îşi “înzestrează” personajul cu toate însuşirile caracteristice unui ins frivol. Fără îndoială, Felix Alexa a câştigat pariul, acela de a-l avea pe Manole în acest rol, astfel cei doi marcând al zecelea spectacol lucrat împreună.
Alte două personaje, fiinţele dragi primarului – nevasta şi fiica -, sunt întruchipate cu fineţe, atenuând grotescul sub atenta baghetă regizorală a lui Alexa, de Ana Ciontea şi respectiv Ilinca Manolache. Şi ele sunt din realitatea gogoliană, realitate ce a traversat 177 de ani şi regăsindu-se în “eterna şi fascinanta Românie”.
Ansamblul actoricesc este completat de Irina Movilă (în alte reprezentaţii Costina Ciuciulică), Claudiu Bleonţ, Mihai Calotă, Marcelo-S. Cobzariu, Eduard Adam, Axel Moustache, Istvan Teglas, Armand Calotă, Maria Buză, Ovidiu Cuncea şi mulţi, mulţi alţii. Fiecare cu rostul lui în scenă, contribuind la succesul acestui spectacol pe care îl recomand oricărei categorii de public.
Decorul reprezintă, aşa cum aminteam, maldăre de dosare, mutate pe scenă în funcţie de acţiunea piesei. Din punct de vedere semantic e legat direct de activitatea revizorului. Dar e şi spectaculos, în tot ansamblul acestei montări. Atât decorul, cât şi costumele, desigur din zilele noastre, sunt create de Andrada Chiriac. Ilustraţia muzicală a spectacolului este semnată de acelaşi Felix Alexa, care a găsit de cuviinţă să selecteze pagini de Mozart (Recviem), Ceaikovski (Lacul lebedelor), Haciaturian (Dansul săbiilor) sau Şostakovici (Valsul nr.2). Această montare, care a presupus, cu siguranţă, din partea regizorului o doză mai mare sau mai mică de risc, ne-a fost înfăţişată, nouă, celor din public, într-o formă curată, delicată, într-o formă artistică inteligentă. Dar care ne obligă parcă să răspundem de ce râdem la prostie!

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
”Regine Încoronate”, romanul scris de Regina Maria, de mâine cu Jurnalul
Jurnalul îți face o surpriză neprețuită în luna în care sărbătorim femeia: Poveștile de dragoste ale Mariei, Regina românilor. Sunt povești pline de sensibilitate și de emoție ale celei mai mari şi iubite...
Au fost lansate două piese bonus în cadrul proiectului „Retro Rock 2020”
Asociația Promusic Events a prezintat oficial (în urmă cu câteva săptămâni) „Retro Rock 2020” – filmul integral al evenimentului ce s-a desfășurat în perioada 07-08 noiembrie 2020 la Arenele Romane din Bu...
Cristian Măcelaru și Daniel Ciobanu, într-un concert excepțional Beethoven

Așteptându-l pe Godot în regia lui Gábor Tompa la Teatrul Național São João din Porto

„Concert de Ziua Femeii”, „Tosca” și „Carmina Burana”, pe scena Operei Naționale București

Rolul femeilor în industria muzicală, dezbătut în cadrul Mastering the Music Business 2021
De la muzică clasică și jazz până la compoziție și producție, femeile au depășit de-a lungul secolelor enorm de multe limite în muzică, însă un studiu recent realizat de EBU Media Intelligence...
Mari actori povestesc cum au jucat scene celebre în seria Secvențe, pe TIFF Unlimited

Film O’Clock, festivalul care și-a propus să elimine distanțele fizice și emoționale dintre oameni, și-a ales câștigătorii. Două scurtmetraje egiptene și unul grecesc și-au adjudecat premiile

Radu Jude, Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2021

Juriul a decis: Roxen va interpreta Amnesia la Eurovision 2021

Berlinale 2021: „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, al lui Radu Jude, a câştigat Ursul de Aur
Filmul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” ('Bad Luck Banging or Loony Porn') al regizorului român Radu Jude a câştigat vineri Ursul de Aur pentru cel mai bun film la Festivalul Internaţional de Film de la...
Licitație de circa 180.000 de euro pentru o pictură de Adrian Ghenie
O lucrare a pictorului român Adrian Ghenie va fi scoasă la licitație pentru un preț estimativ de 120.000-180.000 de euro. Acțiunea este organizată online de Artmark pe 23 martie.
"Energie" este...
Teatrul Dramaturgilor Români. Programul evenimentelor din luna martie

HORIA ANDREESCU dirijează Haydn și Beethoven la SALA RADIO!

Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie pentru adolescenți NEW DRAMA
Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie NEW DRAMA, un proiect dedicat adolescenților care sunt încurajați să își dezvolte imaginația prin însușirea tehnicilor de...