x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Povestea horilor

0
Autor: Costin Anghel 05 Mai 2008 - 00:00

Prea puţine materiale discografice. Mult prea multă pasiune pentru a fi “prinsă” pe un compact disc. Grigore Leşe.

Prea puţine materiale discografice. Mult prea multă pasiune pentru a fi “prinsă” pe un compact disc. Grigore Leşe.

 

Putem consi­dera că am reuşit un lu­cru mare. Să-l con­vin­gem pe Gri­gore Leşe să accepte rea­lizarea unei Ediţii de Colecţie dedicate lui şi, mai ales, ca Jurnalul Naţional să editeze un CD cu o parte din horile-i atît de dragi. Un material discografic special, unic. De ce este atît de aparte, ce-i dă unicitatea? Veţi în­ţelege dacă veţi citi po­vestea CD-ului Gr­i­gore Leşe, spu­să chiar de interpret.

 

PE URMELE VIE­ŢII. “Acest CD este o po­veste despre dragoste, de­spre viaţă şi despre moarte. Muzica începe de undeva şi se termină cînd nu te a­ş­tepţi”, afirmă Leşe. În fapt, este şi povestea interpretului, dezvăluită prin intermediul cîntecelor.

 

Jurnalul Naţional: De ce apare aşa de greu încă un CD Leşe?

Grigore Leşe: “Nu am fost un adept al imprimărilor şi cred că nu orice muzică suportă înregistrarea. De ce? Muzica ţărănească din vatra sa­tului este în general o mu­zi­că interiorizată, unde mă­ies­tria îmbinării elementelor tradi­ţio­nale, gradul de trăire emo­ţio­nală, talentul şi sensi­bi­litatea executantului, exteriorizarea sinceră, spontană a stărilor sufleteşti sînt esen­ţiale. Nu îmi place să fiu în­re­gistrat/ filmat atunci cînd ho­resc. Prefer ca emoţia să ră­mî­nă în sufletul celor pre­zenţi, iar cîntecul să moară acolo, pentru a putea renaş­te mai puternic la următorul concert. De altfel, nu cred că din punct de ve­dere tehnic s-a atins o ase­me­nea perfor­man­ţă încît să-mi poată fi citit sufletul. Acum 25 de ani cîntam într-un fel, acum 10 ani altfel, mîine Dumnezeu ştie ce va mai fi. Întotdeauna am o altă stare, o altă trăire, dar încerc de fiecare dată să spun o poveste adevărată de­spre viaţa mea, despre dor şi dragoste, despre refugieri şi război, despre pragurile im­por­tante din viaţa omului: naş­tere, nuntă, cătănie, moar­te. Prin voce încerc să recreez imaginea comunităţii ţără­neşti din universul măr­gi­nit de hotarele satului, ce tră­ieşte încă cu rădăcinile în mit.

 

Pentru editarea acestui material am propus un re­per­­toriu di­vers: muzici şi struc­turi melodice din ­stratul vechi, cîntece strofice, hori de unul singur, cîntece din dife­rite ritualuri. Nu lipsesc cîn­te­cele din ceremonialul de nun­tă, semnalele de toacă, scri­sorile de pe front, cîntecele de cătănie sau cele despre re­fu­giere şi război. Nu toate me­lodiile fac parte din stra­tul vechi, unele sînt mai recente, de acum 100-150 de ani. Am inclus şi piese din genul neo­ca­zional. Aici îmi dau mă­su­ra, şi asta o fac de cînd mă ştiu. Majoritatea pieselor de pe acest CD reprezintă înre­gis­trări din concerte, deoare­ce am ţinut foarte mult la sta­rea din momentul interpre­tă­rii, la since­ritatea transmiterii emoţiei. Sper ca fiecare as­cultător să se regă­seas­că în cel puţin o hore de pe acest CD de colecţie”.

Grigore Leşe este acompaniat pe acest CD de Colecţie de grupul instrumental Marius Sabo, la piesele: 5, 7, 9, 10, 17, 23 şi grupul instrumental Ovidiu Barteş la piesele: 2, 3, 4, 8, 12, 14, 15.

 

 

Tehnică

“Interpretul de muzică tradiţională, din orice ţară ar fi el, are obligaţia să-şi dez­­volte calităţile naturale ale vocii, păstrîndu-i însă am­prenta locală. Vocea moş­tenită nu se ­«şlefu­ieşte» în stilul muzicii culte, pentru a nu-i răpi acea pros­­pe­ţime, acea originali­tate în re­darea sentimen­telor într-un mod sonor spe­cific, nealterat. În piesele alese pentru această Edi­ţie de Co­lecţie folosesc registrul de piept, care dă specificitate muzicii ţără­neşti şi se carac­terizează printr-o tensiona­re a muş­chiului vocal, a flu­xului de aer glotic şi a comprensiunii me­diane. Presiunea subglotică creşte, sunetul devine mai bogat în armo­nice acute”.

Citeşte mai multe despre:   lese,   grigore leşe 5 mai 2008

Serviciul de email marketing furnizat de