Imaginea de bruscare a statului de drept data de succesiunea rapida a pasilor politici prin care guvernarea USL restabilea autoritatea parlamentului - atat de des stirbita sau ignorata sub regimul Basescu - a generat extrem de repede critici extrem de severe dinspre Bruxelles si chiar Berlin. Succesul electoral al USL in alegerile locale, foarte categoric, nu-i dadea USL-ului dreptul sa puna in pericol statul de drept dar ii cerea sa ia masuri conforme cu uriasa nemultumire a cetatenilor fata de excesele guvernarilor portocalii sub bagheta lui Traian Basescu. Masurile de o excesiva duritate justificate de criza au fost adoptate fara vreo grija pentru procesul democratic. Dar nu ele au fost singurele care au prabusit increderea romanilor in PDL si presedinte. Am asistat la politici extreme: dispret fata de institutiile sociale ale statului (invatamant, sanatate, sistemul de pensii), aroganta fata de nevoia de consens in chestiuni care afectau grav populatia, respingerea compromisului pentru a se adopta masuri mai intelepte si lipsa respectului fata de faptele, dovezile si elementele sociologic obiective care erau permanent semnalate de media si de sondajele de opinie si, nu in ultimul rand, o atitudine dusmanoasa fata de orice opozitie politica. Imaginea cea mai frecventa a regimului Basescu era aceea a impunerii unor dure masuri de saracire a majoritatii romanilor concomitent cu vaste cheltuieli publice din care se imbuibau oamenii de baza ai guvernarii PDL, centrale si locale. Acesti PDL-isti au gasit insa de cuviinta sa duca spre Occident un cortegiu de plangeri amarnice si in cea mai mare parte incorecte. Au reusit sa puna Romania la colt. Romania e (din nou) codasul nedisciplinat din UE-27 care trebuie lovit peste degete. Lipsa unei pregatiri solide in relatia cu UE a ansamblului de actiuni si masuri a guvernarii USL este o realitate. Dar tema politizarii institutiilor statului de drept, a controlului unor elemente cheie din justitie a fost instalata in Romania nu de USL ci de PDL. Traian Basescu trebuie sa fi fost constient de fragilitatea imaginii Romaniei in cercurile europene si, in virtutea uriasei raspunderi cu care a fost investit de doua ori, sa fi stopat orice innegrire a situatiei din Romania chiar daca ar fi avut ceva personal de pierdut. Biciuirea Romaniei pentru a reintra pe un fagas considerat normal, trasat la Bruxelles, este la urma urmelor pretul urias platit de toti romanii pentru ca Traian Basescu sa nu poata fi demis decat prin prezenta la referendum a cel putin jumatate din alegatorii inscrisi pe listele, atat de controversate, intocmite de guvernarea Boc si aflate in evidenta contradictie cu rezultatele recensamantului de anul trecut. Jalnica politica rupta de interesul national al Romaniei. Ceva s-a stricat rau in tara noastra de vreme ce una din explicatiile cel mai insistent avansata de occidentali pentru situatia din Romania este ca am plecat in urma cu mai bine de 22 de ani dintr-un sistem extrem de opresiv si nici pana astazi nu ne-am revenit. Un lucru e din pacate real. Nu stim sa functionam ca o natiune solidara si democratica. Cand si cum vom reusi e in continuarea marea intrebare.