Un pianist suporta comparatii cu alti pianisti, dar numai in termenii artei sale. Nu la numarul de la pantofi si nici la frizeriile unde se tunde. Cel mai rapid pianist din lume e un nonses, la fel de nonsens ca si "cel mai sarat chirurg" sau "cel mai inalt pitic". Cu toate acestea, pianistul-nonsens face un turneu mondial, urmand a concerta si la Bucuresti.
In ce chip poate fi rapid un pianist si nu doar rapid, ci mai rapid decat toti confratii de pe planeta, nu-mi dau seama. Un concert pentru pian si orchestra, care a fost creat sa dureze jumatate de ceas, nu poate fi interpretat in doar zece minute, pentru Cartea recordurilor. Ar insemna ca si orchestra care-l acompaniaza pe rapid sa cante andantele in ritm de foxtrot si celelalte parti in viteze de cazacioc. Orice fapt ce frizeaza absurdul in spatiul public este o obraznicie. Ori o mare impostura cu atestari de eveniment cultural. Cum foarte multa lume nu realizeaza penibilul ideii de viteza, in muzica pentru pian, anuntul pare motivat. La urma urmei, cine nu-i azi "cel mai" e un fel de nimeni.
Aplicat la alte profesiuni si arte, criteriul cantitativ, continut de "cel mai", deranjeaza. O sosea proiectata de "cel mai lat inginer de drumuri si poduri" e evident o prostie. Tot o prostie, sesizata de oricine, nu numai de iubitorii de poezie, ar fi elogierea unui scriitor care publica "cele mai grase poeme din lume". In facultate, profesorul Ion Coteanu ne-a surprins, la prima lectie, cu un exercitiu privitor la relatia dintre sintaxa si inteles scriind pe tabla o strofa din Eminescu: "Adormiti de armonia codrului batut de ganduri/ Flori de tei deasurpa noastra or sa cada randuri, randuri". Nu sunt sigur ca acestea sunt chiar versurile eminesciene, fiindca exercitiul consta in inlocuirea unor cuvinte cu altele de aceeasi lungime si sunand aproximativ la fel. E posibil sa fi retinut un melanj tembel. Cum ar fi cel rezultat prin contributia amfiteatrului: "Ametiti de alchimia cardului batut in scanduri/ Ceai de tei asupra nostra o sa toarne ganduri, ganduri…". Nu-i asa ca am creat cea mai naucitoare versificatie post-eminesciana? Sintactic corecta si nici in afara dictionarului limbii romane. La fel stau lucrurile si cu pianistul performant, inr-un chip care poate sa-i minuneze pe pasionatii de manele, dar nu si pe fidelii concertelor de la Ateneul Roman.
Prostitutia la artisti are o istorie lunga si o acoperire mondiala. Veacul nostru vine insa cu o noutate onomastica: niciuna din formele clasice ale prostitutiei la artisti nu mai poarta vechile nume. Dupa cel mai rapid pianist din lume, marele public se va da in vant dupa pianistul cu cele mai multe degete si pianistul care canta si cu picioarele.