Anul in curs trebuie sa consolideze tendintele pozitive din economia romaneasca, sa permita gestionarea unor discontinuitati majore: restructurarea fiscalitatii, pasul nou de liberalizare a contului de capital, flotarea mai libera a leului, trecerea la tintirea directa a inflatiei etc.
|
A fi liberal in viziune nu inseamna o intelegere simplista, denaturata a economiei moderne. Am auzit astfel un membru al Executivului afirmand ca autoritatea publica nu ar trebui sa intervina in agricultura, intrucat pietele singure ar regla cererea si oferta. Dar pietele nu functioneaza intotdeauna bine. In economiile avansate exista instrumente de interventie publica in agricultura. Este adevarat ca bugetul nostru public este sarac, dar aceasta nu inseamna ca statul nu trebuie sa fie preocupat de formarea bursei pentru cereale, a unor retele de colectare si distributie a produselor agricole (inclusiv de preturile la care se achizitioneaza produsele taranilor de catre angrosisti), de dezvoltarea creditului rural etc. Mai ales ca cca 2/3 din asistenta de la UE este destinata modernizarii rurale. A nu avea o politica publica inteligenta, pragmatica in acest domeniu ar fi o eroare fundamentala. Ministrul Gheorghe Flutur sper sa fie mult mai pragmatic decat colegul sau.
Economiile moderne se caracterizeaza prin piete organizate institutional, prin institutii puternice, adica eficiente. A gandi despre piata in mod metafizic inseamna a contesta rolul reglementarilor in economie, al unor interventii publice necesare; este ca si cum a dezavua, de exemplu, legislatia antitrust, institutiile de supraveghere a pietelor financiare, rolul statului in asigurarea de bunuri publice. Se poate chiar nega utilitatea fondurilor structurale si de coeziune oferite Romaniei de catre UE.
Vorba bine masurata face parte si ea din arta unei guvernari pricepute. Pe de o parte impartasesc preocuparea de a semnaliza cat se poate de clar ca politica economica a Romaniei se face la Bucuresti, chiar daca ea este conciliata cu angajamentele fata de Uniunea Europeana si acordurile cu FMI si Banca Mondiala. Un guvern puternic (eficace) este acela care stapaneste intelectual si operational politica sa publica. Pe de alta parte, dueluri verbale inutile cu partenerii nostri externi trebuie evitate. Expertii FMI pot gresi; nimeni nu este infailibil. Asa s-a intamplat, de exemplu, cand s-a recomandat Romaniei liberalizarea contului de capital in deceniul trecut. Eram la BNR atunci si am sustinut un punct de vedere potrivnic, care s-a dovedit validat de evenimente. Iar astazi, insusi FMI-ul ne indeamna la amanarea pasului urmator de liberalizare avand in vedere dobanzile inca ridicate de la noi, derapajele posibile de la tinta de dezinflatie si nevoia de a limita deficitele externe. Si ar fi o dovada de pragmatism din partea Guvernului si BNR-ului sa valorifice sprijinul FMI acum - in discutiile cu Comisia Europeana.
Citește pe Antena3.ro