Lectiile despre oameni de seama, pe care le invata copiii nostri din manualele scolare, contin un laitmotiv: oamenii de seama au fost tot timpul niste mari nemultumiti.
Ii revoltau oranduirea, viata pe care o duceau, erau vesnic infuriati pe opera lor. Chiar si cei care n-ar fi avut absolut nici un motiv sa-si regrete soarta, intrucat s-au nascut bogati si au trait mult si cu faima, au fost in permanenta suparati. Din care cauza, elevii raman cu convingerea ca un om vestit, cu cat e mai vestit, cu atat e mai bosumflat. Ca genialitatea e si un maximum de amaraciune, de iritare congenitala. De genii e mai bine sa fugi, fiindca nimic din ce-ai vrea tu, omul de rand, sa faci pentru ei n-o sa-i satisfaca.Dar dincolo de incontrarile curente, oamenii de seama au avut ce-au avut cu societatea. Toti au vrut s-o schimbe. Ce-i oarecum de neinteles e ca majoritatea oamenilor de seama au ramas la fel de neconsolati si dupa ce au schimbat lumea si au facut-o cum au vrut ei. Probabil pentru ca nu au reusit s-o faca perfecta si, mai ales, pe vecie perfecta.
Citind vietile oamenilor de seama, a celor pe care-i admiram pentru ce au fost ei in epoca si ce au dat omenirii, noi, oamenii de rand, vedem ca acestia si-au exprimat rareori nemultumirile. Ca, de fapt, biografii i-au prezentat mai suparati decat au fost. Exceptand concluziile biografilor, infaptuirile oamenilor de seama ni-i arata ca pe niste insi pasionati, in ale caror vieti bucuriile au fost mai dese ca necazurile. Si atunci de unde aceasta nevoie a posteritatii de a-i prezenta pe inaintasi ca pe niste supradotati cu grave probleme de raportare sociala? Cu subintelesul ca, daca te-ai nascut cu o fire pozitiva, echilibrat si cu vocatia bucuriei, n-ai nici o sansa la nemurire?
Explicatia e simpla si vine din multimea manualelor proaste, care ne invata ca toti oamenii de seama au fost mari nemultumiti. Ce trebuie sa inteleaga din ele scolarii e ca alcatuitorii lor sufera de fapt de nemultumire. Ca s-ar fi vrut la fel de celebri ca oamenii despre care trebuie sa scrie, dar s-au resemnat la conditia de biografi. Nu supararea pe lume i-a indarjit la lucru pe marii creatori, ci pasiunea. Ori, ce sunt pasiunea si marea daruire nu ne-o pot spune decat cei care le traiesc. Cateodata, chiar ne-o si spun. Nu prea des insa, deoarece exista riscul sa descoperim ca in creatie nu exista damnati, ci numai preafericiti. Preafericiti adevarati, nu prin ierarhie ortodoxa.