Domnul Neagu Djuvara, istoric, acordă Paulei Rusu de la Antena 3 un interviu din care rezultă că îl admiră pe Traian Băsescu. Să fie sănătos! La vârsta venerabilă de 95 de ani îţi poţi îngădui năzdrăvănia de a te îndrăgosti şi de stâlpul de telegraf din colţ. Interviul s-a nimerit, pentru mine, la concurenţă cu recitirea eseului „Omul revoltat” al lui Camus şi în concurenţă orară cu o iarnă care, la Sângeru, a aşternut pe dealuri, pe case şi pe acoperişul de carton al sufletelor o zăpadă cum n-a mai fost din copilărie. Am lăsat deoparte şi iarnă, şi „revolte metafizice” pentru a fi numai ochi şi urechi. Domnul Djuvara trece drept un erudit şi un înţelept, cu o operă doldora de învăţăminte trebuitoare muritorului de rând, iar muritorul care sunt nu trebuie să rateze nimic.
Pe mine, zice relaxat istoricul, nu mă deranjează scăderea pensiilor. Trăiesc din scris şi cărţile mele se vând. Tresar. Nu atât la auzul veştii că în România cineva poate trăi din scris, ceea ce mi se pare o imposibilitate, chiar şi Eminescu sau Balzac ar fi murit de foame în zilele noastre, ci la aruncarea la coş, cu superioritatea cu care Gigi Becali aruncă bani sărăntocilor, a unei drame. Drama pensionarilor în regimul Băsescu. Pensia, zice venerabilul, parcă pentru a o da pe spate pe delicat armonioasa noastră colegă, îmi foloseşte doar să achit telefonul şi electricitatea. Încep să mă revolt. Ce fac ceilalţi pensionari care nu se pot apuca de scris cărţi? Nu pot fi toţi geniali ca domnul Djuvara, care, să recunoaştem, la consistenţa vârstei sale, în faţa căreia mă plec, afişează o operă cam plăpândă, compusă firav dintr-un roman mediocru şi câteva cărţi istoric documentate, dar care n-au întors pe dos Războiul Troian şi nu l-au contrazis pe Herodot. Bun. Calm, îmi zic.
În fond, la această vârstă şi la această notorietate, îţi poţi îngădui luxul de a spune chiar prostii. Dar de ce insultă amărâţii care nu mai pot duce în cârcă povara unei noi insulte fiindcă sunt oricum zilnic insultaţi? Se cuvenea sforţarea unui gest solidar cu pensionarii.
Domnul Djuvara, vizitat de Paula Rusu în odaia lui cu cărţi, îi găseşte totuşi un cusur şi lui Băsescu. Nu l-a întemniţat pe Iliescu. Iliescu trebuie musai jupuit de viu cât încă, vorba lui Boc, nu apucă să iasă singur „din sistem”. Înţeleg revolta anticomunistă a unui om din diaspora, mai mare chiar decât a celor care au îndurat aici comunismul. Domnul Djuvara a plecat din ţară curier diplomatic mi se pare, un fel de poştaş mai de soi, prin ’45 şi afară a rămas până-n ’90. Greu de explicat, însă, ura unui nonagenar care cere întemniţarea unui octogenar! Înţeleg că nici copiii copiilor lui Năstase, vinovat de a creşte găini la Cornu şi de a fi colecţionar de artă şi cărţi vechi, n-ar prea avea dreptul să respire în această ţară, ci abia nepoţii fiilor fostului premier.
Domnul Djuvara urăşte, cu îndreptăţire, comunismul. În mod straniu, nu şi apucăturile comunismului. Invitat să-şi dea cu părerea în legătură cu odrasla prezidenţială Elena Băsescu şi să se pronunţe în legătură cu favorizata favorizatelor, Elena Udrea, cumpărătoarea cu un milion de euro a unei frunze desenate, istoricul se face că n-aude. Să vezi aici măcel, îmi zisesem la auzul provocării reportericeşti. Anticomunistul o să-i arate obrazul lui Băsescu, se va referi la odrasle, progenituri, Nicu Ceauşescu. Va da cu marinarul de pământ. Nimic. A survolat abil subiectul. Absolventa academiei barurilor, ajunsă prin furt electoral să ne reprezinte la Bruxelles, nu-i provoacă nici un junghi moral. Nu ştie nimic nici despre frunză, subiect fireşte minor pentru un personaj care se vrea când Emil Cioran, când Mircea Eliade, dacă nu amândoi la un loc.
Orice ar spune domnul Djuvara, spune răspicat, cu o mare economie de vorbe însă încât îl suspectez de carenţe lingvistice. El trece drept liberal, cu toate că n-a mai trecut de ani pe la partid. Mi-o confirmă un alt nonagenar, Mircea Ionescu Quintus. Ca liberal, îi înţeleg antipatia faţă de tot ce-i miroase a comunism. Dar ce are cu Crin Antonescu, pentru că nici pe cel care urcă meritat, zic eu, în simpatia publică, nu-l agreează? Nu-i liberal Crin Antonescu? Să pricep, din toată această înşiruire de elocinţe, că doar Băsescu e singurul liberal autentic, căpătând acces la simpatia nonagenarului? Când am plecat din ţară, românii nu erau atât de beţivi, spune domnul Djuvara. Are dreptate. Dar uită că primul beţiv al ţării e chiar protejatul politic al domniei sale. Cel care, când scriu aceste rânduri, e huiduit copios la Iaşi.
Zice istoricul, curtenitor şi relaxat, că românii sunt, în proporţie de 50%, mediocri, un fel de, citez, „cretini normali”. Abia după traversarea deşertului roşu avem însă o problemă. Apar „cretinii profunzi” sau profund cretinii. Fireşte, cei care nu l-au votat pe Traian Băsescu şi-şi îngăduie să-l critice sunt cretinii cretinilor. Eu adică. Poate şi dumneavoastră, cititorule. Domnul Djuvara, care face efortul să-l considere pe Băsescu „răul cel mai mic”, nu poate fi bănuit de cretinism. Are şi scuza că în perioada profundei noastre cretinizări n-a fost în ţară. A scăpat de colectivizare, de Canal, de Securitate. A scăpat şi de bănuiala de a fi, ca noi, cretin. Avem, iată, o virginitate, o lumină şi un sfânt din Maglavit.
Mă întorc, fericit-nefericit, la iarnă şi la revoltele lui Albert Camus. Pietrele cioplite de ţărani şi cu care alcătuiesc un muzeu la Sângeru sunt sub zăpadă. Un vişin, care-mi semnala cu florile lui sub geam venirea primăverii, a căzut noaptea trecută, doborât de povara de alb. A murit frumos, înveşmântat în ninsori. Şi oamenii mor. Care cum apucă. Uneori gloria, dobândită prea lesne, sucombă înaintea omului.