1,1 miliarde de euro este paguba adusă prin contractele preferenţiale pentru energie. Vinovaţii? Nici măcar unul. O companie a statului român a fost căpuşată - este adevărat cu legea-n mână - există prejudiciu, dar nu există vinovaţi. Deci nu poate fi recuperat. Este un exemplu, însă alte zeci de astfel de exemple curg zilnic în mass-media. Numai Jurnalul Naţional a publicat în ultimele săptămâni mai multe anchete din care reiese clar, cu dovezi, cât de prăduit a fost bugetului statului în ultimii ani. Numai că, în cele mai multe cazuri, totul rămâne un demers jurnalistic. De ce? Pe de o parte pentru că, deşi ar putea face obiectul unor anchete, instituţiile statului par să nu vadă neregulile. Pe de altă parte, la fel de grav, în guvernarea pedelistă în multe dintre cazurile de jaf din banul public a existat o sincroni¬zare - parţială - între legislaţie şi toate aceste afaceri. Iar exemplul marilor tunuri cu drepturi litigioase este perfect. Legislaţia le permitea acestor samsari să cumpere pe nimic drepturile litigioase de la sărmanii care se chinuiau cu anii să-şi recapete bunurile. Ulterior, în lipsa unor prevederi clare, primeau sume de x ori mai mari, pentru care nici măcar nu plăteau impozite. Însă dincolo de agăţământul legal, umflarea evaluărilor, uciderea proprietarilor în acte, constituirea de reţele de influ¬enţă şi toate celelalte pot face obiectul unor anchete. Care, dacă se vor finaliza cu prejudicii, trebuie să aibă şi vinovaţi. La fel, în toate cazurile de contracte preferenţiale, investiţii cu parandărăt făcute în campanie electorală sau sume alocate în mod repetat firmelor de partid. Pare logic. Dar mai ales legal.