x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Tabloidizarea care a ucis respectul

0
Autor: Serban Cionoff 27 Apr 2015 - 14:50
Pentru că înmormântarea de top a ultimelor săptămâni fuse şi se duse, iar alte bombe media nu le aprindeau imaginaţia, ce puteau să mai facă fii ploii decât să lanseze o fumigenă?! Şi uite aşa, pe repede înainte, s-a născut bomba zilei:„Gafă uriaşă a ministrului culturii!”

Despre ce este vorba în propoziţie se cunoaşte de-acum. În alocuţiunea la o manifestare consacrată Zilei Internaţionale a Cărţii,ministrul culturii, Ionuţ Vulpescu, a spus că „Hamlet a fost unul dintre cei mai mari scriitori pe care i-a dat umanitatea”. De aici, ţine-te ţaţo, vaiete şi ocăreli, care de care într-o tonalitate mai acută şi mai acuzatoare. Sentinţa fiind neiertătoare:„O gafă care distrează şi îngrijorează (după caz) în mare măsură””.

Aşa păreau a lucrurile la o primă vedere. Dar numai la o primă vedere, pentru că, aşa după cum a intervenit, corect şi prompt, un participant la evenimentul respectiv, pe fondul oboselii sau al emoţiei, ministrul culturii a rostit într-adevăr expresia buclucaşă, dar s-a corectat numaidecât spunând numele lui William Shakespeare. Secvenţă pe care tele-răspândacii nu au mai difuzat-o. Nu de alta dar asta le-ar fi dat peste cap scenariul groazei, adică tevatura care trebuia musai să urmeze relatării- neapărat!- nimicitoare.

Până la urmă, însuşi ministrul Ionuţ Vulpescu a postat un text în care, după ce povestea cum au stat lucrurile, îşi exprima regretul pentru-că „tabloidizarea a ucis onestitatea profesională şi respectul pe care ni-l datorăm unii altora”.

Cu asta, incidentul ar putea fi considerat închis. Ar putea fi considerat, dar nu cred că trebuie să fie considerat închis. Mai mult, preluând sintagma „după caz”, pe care o lansau cu degetul ridicat în semn de avertisment nişte foarte severi arbitrii ai moralei civice, el se cere desluşit măcar în câteva dintre urâtele sale mobiluri.

În primul rând, să reţinem că, zice-se la montaj, corectarea afirmaţiei, făcută imediat de către vorbitor, a fost scoasă. Eroare tehnică? Da de unde?! Truc ordinar prin care se crea un subiect de scandal menit să ascundă un subiect , cu adevărat, de larg interes, pe care ministrul Ionuţ Vulpescu l-a anunţat în alocuţiunea sa. Este vorba despre amendamentul pe care îl va depune la proiectul noului Cod fiscal privind reducerea la 5 % a TVA pentru carte. O cotă dintre cele mai mici în Uniunea Europeană şi, prin asta, un lucru demn să fie consemnat cu satisfacţie.

Putea,însă, o asemenea iniţiativă să circule liberă şi nestingherită, în condiţiile în care aparţine unui ministru care s-a declarat , deschis, a fi „de stânga, acolo unde e şi inima”? Fireşte că nu! Mai ales dacă ţinem seama că acelaşi Ionuţ Vulpescu i-a adresat, cu ceva vreme în urmă, severe critici unuia dintre foarte devotaţii şi, în primul rând, foarte bine recompensaţii „intelectuali ai lui Traian Băsescu”. Faptă care nu poate fi uitată prea uşor, dar, încă, şi iertată...

Tot în sfera de referinţă al sintagmei „după caz” putem să încadrăm şi slaba reacţie a mediului cultural faţă de o asemenea josnică făcătură media. Să spunem că unii au avut rezerve faţă de precizările pe care Dan Vidraşcu, directorul general al Editurii „Litera”, martor la întâmplare,le-a făcut imediat după ce informaţia trunchiată a fost difuzată şi a iscat valuri. Dar iată că a trecut ceva vreme de când Ionuţ Vulpescu şi-a publicat punctul de vedere şi a repus adevărul în drepturi, iar arbitrii bunelor practici în spaţiul creaţiei spirituale, foarte vocali în anumite alte ocazii!, l-au luat în braţe pe nu aude şi nu vede. Prietenii ştiu de ce!

Iar- tot printr-o simplă coincidenţă, desigur- această întâmplare s-a petrecut la scurtă vreme după ce un alt reprezentant de prestigiu al artei noastre teatrale şi cinematografice, Mihai Mălaimare, a fost executat de către ÎCCJ pentru o anumită incompatibilitate denunţată, bineînţeles!, de către „draga de ANI”. Întâmplare care se petrece chiar acum, când Teatrul „Masca”, instituţie de elită a Capitalei şi a ţării, creată şi îndrumată cu rară pasiune, dăruire şi pricepere de către Mihai Mălaimare, împlineşte 25 de ani! Din nou, o simplă coincidenţă şi aceasta la fel de urâtă ca şi cele pomenite mai înainte.

În aceste împrejurări, consider că este întru-totul demnă de consemnat intervenţia caustică, neiertătoare a lui Mircea Badea. Un pamflet pur şi simplu antologic şi,totodată, aspră lecţie de conduită civică pe care nu se poate trece prea uşor.
Nu ştiu, aşadar, dacă şi în ce măsură ar mai trebui să ne distreze aşa-zisa „gafă uriaşă a ministrului culturii”. Cu certitudine,însă, pot spune că înscenarea murdară căreia a fost nevoit să îi facă faţă tânărul cărturar şi politician Ionuţ Vulpescu este şi trebuie să rămână un fapt care „ne îngrijorează( după caz) în mare măsură”. Am încheiat citatul!

 

Serviciul de email marketing furnizat de