x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Cum ne păcălim în fiecare zi cu obiectele placebo

Cum ne păcălim în fiecare zi cu obiectele placebo

de Sînziana Stancu    |    12 Oct 2011   •   21:00
Cum ne păcălim în fiecare zi cu obiectele placebo

Metoda placebo este folosita regulat in medicina, fara ca pacientul sa stie, mai ales in testele medicale pentru stabilirea sau confirmarea unui diagnostic. Dar putini dintre noi stiu ca multe produse pe care le folosim zi de zi sunt tot un fel de placebo. Site-ul american Mainstreet a prezentat de curand cateva dintre cele mai frecvente obiecte placebo pe care le folosim zilnic.

Pasta de dinti cu efect de albire este unul dintre produsele placebo folosite de omul modern. Desi dantura frumoasa conteaza mult, putine persoane sunt constiente si de reversul medaliei in folosirea acestui produs. Indiferent de marca, pasta de albit dintii nu are efecte semnificative, iar, in realitate, majoritatea covarsitoare a acestor produse ataca pe nesimtite smaltul dintilor. Astfel, in loc de dantura alba si stralucitoare, ne putem trezi cu dureri de dinti si cu vizite repetate si costisitoare la dentist, pentru a ne pune fatete de portelan sau chiar pentru a ne inlocui dintii macinati din cauza abrazivitatii acestor produse.

Detergentul de vase care protejeaza mainile 'sensibile' ale gos­po­dinelor nu are intotdeauna efectele scontate, pentru ca acesti detergenti sunt, in primul rand, produse degresante care actioneaza asupra oricarei suprafete pe care o ating. In plus, pot provoca alergii. Acesti detergenti trebuie alesi cu atentie, dintre cei mai bine fabricati, astfel incat sa limiteze cat de mult posibil agresarea pielii. Se poate opta si pentru detergenti bio, iar cel mai sigur, pentru manusile de menaj.

Deodorantul antiperspirant cu efect de 24, 48, 72 sau chiar 96 de ore (in SUA – n.r.) sunt, in realitate, foarte periculoase pentru sanatate, lucrand 'contra naturii'. Agentii chimici din aceste produse au rolul de a 'astupa' porii, astfel incat sa impiedice transpiratia. Chiar daca are efectul scontat, este bine sa fie folosit anti­pers­­pirantul cu durata cea mai mica de protectie impotriva transpiratiei sau un deodorant, eventual natural, care sa combata mirosul transpiratiei.

Bratara energizanta a devenit anul trecut 'vedeta vedetelor' in SUA, unde mai multe celebritati artistice au purtat-o in vazul tuturor, convinse fiind ca le reechilibreaza energiile corpului si ca imbunatateste procesele naturale ale acestuia, intre care capacitatea de concentrare si memoria, sau ca limiteaza efectele stresului. Dar chiar in ianuarie 2011, liderul de piata al acestui produs, Power Balance, s-a vazut nevoit sa recunosca faptul ca a fost vorba despre o publicitate mincinoasa in privinta virtutilor 'miraculoasei' bratari.

Bauturile impotriva mahmurelii, comercializate de unii producatori, nu anihileaza in realitate starea de betie, ci doar accelereaza procesul de eliminare a alcoolului din organism. Un studiu realizat in 2007 de specialistii austrieci a demonstrat ca aceste bauturi incetinesc de fapt procesul de absorbtie gastrica a alcoolului. Cu alte cuvinte, esti la fel de beat, numai ca ai impresia ca nu esti si ca te simti mai bine. Dar numai pana in 'dimineata de dupa', cand te ia du­rerea de cap, pentru ca organismul a prelucrat – mai lent, ce-i drept – exact aceeasi cantitate de alcool pe care ai ingerat-o.

Pantofii de sport care fac muschi sunt un alt placebo care a facut recent furori. Dar si aceste produse au intrat repede in categoria 'publicitate mincinoasa'. O mare firma producatoare care a lansat acest tip de produs pe piata se lauda ca tenisii si baschetii respectivi dezvolta musculatura pulpelor, coapselor si chiar a feselor cu 11% pana la 28% fata de pantofii sport clasici!... Sa recunoastem, ni­ma­nui nu i-ar fi trecut prin cap ca incaltamintea sport poate dezvolta musculatura doar pentru ca o porti, ci se stia ca numai sportul si exe­r­citiile fizice au asemenea virtuti, dar reclama a prins o perioada. Numai ca respectivul fabricant american a fost obligat de justitie sa isi despagubeasca clientii pe care ii pacalise.

Butonul 'verde' pentru pietoni, instalat de obicei la intersectiile din ma­rile orase, are si el partea lui de pla­­cebo, creand iluzia ca scurteaza tim­­pul de functionare a culorii rosii in favoarea celei verzi, ce permite tra­ver­sarea. In realitate, semafoarele pre­vazute si cu un astfel de buton, sunt programate tot pe sistemul im­pie­dicarii aglomerarii traficului ma­sinilor, si nu pe cel de asteptare la traversare a pietonilor.

Nu in ultimul rand, un alt placebo din zielele noastre pare sa fie, cel putin deocamdata, televizorul HD (high definition), pentru ca cea mai mare parte dintre acestea nu sunt conectate la un canal HD, ceea ce le face sa transmita aceeasi imagine ca un televizor clasic. New Scientist a facut si un experiment pentru a de­mons­tra 'iluzia' HD. 60 de persoane au fost impartite in doua grupuri a cate 30 de persoane si li s-a dat sa vi­zi­oneze un videoclip muzical, la tele­vi­zoare identice, spunandu-li-se nu­mai celor dintr-un grup ca este vorba despre o imagine HD. La sfarsit, acest grup a gasit mai buna calitatea ima­ginilor vizionate comparativ cu ce­lalalt grup.

×
Subiecte în articol: produse oameni placebo fun