SUFLETUL COMERTULUI
EVOLUTIE - Sarbatorile au ajuns din subiect interzis, subiect demonetizat
Daca inainte de â89 botezul, casatoriile si tot arsenalul de "acte sacre" specifice pastrarii traditiilor erau lasate in umbra, tovarasii delimitandu-se, "cel putin de ochii lumii", de obscurele practici, post decembrie â89 a adus o inflatie de sarbatori, fie ele locale sau importate.
CRISTI PASARICA, ALEX ANGHEL
|
DE SARBATORI. O mica agenda impachetata in forma unei felicitari poarta semnatura Logitech |
De dragul sarbatorii, al petrecerii, al "socializarii", romanii selecteaza si actualizeaza din fondul vechi al obiceiurilor unele aproape uitate. Sa fi fost dragostea cantata inainte de â89? Ba! Acum, in schimb, avem cel putin doua evenimente care celebreaza acelasi inaltator sentiment: Dragobetele si Valentineâs Day. Din evenimente personale, de familie, sarbatorile religioase au devenit dupa dezlegarea la libertate tot atatea prilejuri pentru corporatii sa comunice intre ele. Sa-si puna valorile identitare in lumina reflectorului sau, dimpotriva, prin lipsa de inspiratie, sa se compromita. Fara indoiala, nu orice cadou e si cea mai nimerita carte de vizita. Astazi, pentru companiile istete, fiecare sarbatoare e o ocazie de a te exprima si de a te pune in valoare. "Spune-mi ce cadou oferi, ca sa-ti spun ce corporatie reprezinti" e un alt fel de prezentare.
AGENDA, CALENDAR, COZONAC. Antropologii identifica in trimiterea si primirea darurilor unul dintre actele care-l recomanda pe om, ca specie. In "Magia Darului" etnologul Ofelia Vaduva face o radiografie de detaliu a rostului cadorisirii. Darurile alese pe spranceana mediaza conflicte, le atenueaza sau le anuleaza, dupa caz. Darurile n-au fost si nu sunt nici astazi neaparat dezinteresate. Ele vorbesc in egala masura despre expeditor si despre destinatar, despre relatia dintre cei doi. Despre raporturile dintre oameni: cum sunt si cum ar trebui sa fie. Darurile sunt, definitiv, un instrument de comunicare.
MODE SI TENDINTE. Modei calendarelor si agendelor de tot chipul li s-a adaugat, cu vremea, in rutina obiceiurilor corporatiste de sarbatori, cadoul complex: punga mare cu multe obiecte incorporate, mai ales atunci cand destinatarul e obraz subtire. Dar cand bugetul e mare, bunul gust nu e neaparat la inaltime. Sacosa extralarge a cuprins in cateva cazuri, fara nici o trimitere la identitatea expeditorului, sticla de whisky si un pseudo-tablou cu cal, foarte kitsch.
Pentru cateva zile, inaintea sarbatorilor, birourile directorilor de marketing, ale brand managerilor, ale oamenilor de PR si vanzari mustesc de pungi si pachete. Unele fie multumesc, prin continut, pentru anul ce-a trecut, fie "obliga" la o colaborare mai consistenta, pentru vremurile ce vin. Anul acesta moda cadourilor corporatiste la Sarbatorile de iarna a mizat mai mult pe traditionalul cos, lasand in umbra previzibila punga.
|
REGULA. Nu intotdeauna pretul cadoului ii da valoarea in schimb ingeniozitatea ii da suflet |
|
PREVIZIBIL. Un cadou comun |
Surprizele placute au venit de la cadourile iesite din rutina. Exemple: braduletul RDS, care reproducea la scara mica, din crengi naturale, un brad in toata puterea cuvantului. Traditionalul obiect a fost atat de reusit, incat unul dintre destinatari, in persoana colegului nostru de la IT, a renuntat la bradul cat
casa de la domicil, preferand miniatura. Colegii de la Externe s-au declarat incantati de ideea celor de la DC Communication, compania care se ocupa de imaginea Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti. Ei au primit o sticla de sampanie cu mesaj personalizat, care anunta termenul-limita pana la intrarea Romaniei in UE. Acesta suna cam asa: "Europa Vin! 2007", unde "vin" era folosit simultan ca substantiv, facand aluzie la continutul spumant al sticlei, si ca verb. Din partea Uniunii Europene, aceiasi colegi au pus pret pe ideea inedita a camerei foto de unica folosinta oferita participantilor la o receptie de sfarsit de an. Aparent neinsemnatul obiect a fost catalizatorul unor prietenoase insotiri pe dupa umar intre participantii de diferite nationalitati. De dragul⦠sau sub pretextul fotografiei.
OCUPATII. Cei care par a se afla cel mai departe de uzantele corporatiste in materie de atentii pentru colaboratori, la zile mari, sunt oamenii de imagine ai partidelor politice. Mereu in goana dupa alegatori, avand raspunderea tarii in spate, politicienii grupati sub diverse coloraturi, de la orange la albastru, nu mai au vremea si nici bunul obicei de a-si felicita partenerii de sub umbrela partidului care-i reprezinta. Doar punctual, individual si pasager, fac gesturi nobile oameni, nu partide, semn ca ele nu sunt corporatii, ca acolo, dincolo de aparente, suflul care pune motorul mecanismului in miscare nu este unul colectiv. Smasurile, felicitarile scrise de mana si un pachet de rezistenta format din sortulet si manusi de bucatarie, oferit, cu umor, acum un an de PUR, sunt cele mai memorabile gesturi prin care politicienii au salutat partenerii de sarbatori.
|
|
DULCIURI. Celebrele praline belgiene au fost la mare cautare. Intrecerea s-a dat la nivelul ambalajului |
DE DULCE. Bomboanele rafinate, ascunse in delicate casete personalizate, au fost senzatia iernii 2005. Helvethansa, Unicredit, Ogilvy si MindShare au ales sa vorbeasca pe limba dulce a pralinelor premium, lasand papilelor gustative o inubliabila aroma de iarna si de copilarie fara griji.