x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Din putin bici

Din putin bici

de Teodora Migdalovici    |    16 Sep 2005   •   00:00
Din putin bici

Rutina spune ca americanii sunt inventatorii marketingului modern si in consecinta ai publicitatii destepte si cu efect. Cum se cheama atunci ce fac francezii (multa vreme pusi la coada listei de performeri ai domeniului) cu fiecare dintre localitatile icon din sudul Frantei?



Rutina spune ca americanii sunt inventatorii marketingului modern si in consecinta ai publicitatii destepte si cu efect. Cum se cheama atunci ce fac francezii (multa vreme pusi la coada listei de performeri ai domeniului) cu fiecare dintre localitatile icon din sudul Frantei? Doar vand firescul la un pret exorbitant. Si nu doar ca cer, dar sunt rugati sa primeasca. La o analiza mai atenta, "Provence", faimoasa regiune sudista, e la o vocala distanta de "Province" (provincie). De altfel se spune ca actuala Provence asa si-a si inceput cariera: a fost prima cucerire a romanilor. Departe de Roma, mai mult in cuget decat in fapt, a fost provincia numarul unu. Cumva in secolul XX si urmatorul francezii si-au scos parleala. Au facut din acest dezavantaj al marginalitatii regiunii un punct de diferenta numai bun de exploatat. Provincia Provence si-a construit un titlu de glorie din natura pozitionarii sale periferice. Si castiga din asta, semn ca expresia noastra verde, putin cam gregara, "a face din rahat bici", nu le-a fost straina nici altora. De vreme ce verdictul "periferiei", "departelui de lumea civilzata", retezase deja orice aspiratie la centru, pedalarea in profunzime a acestui statut marginal s-a dovedit de bun augur. O lectie buna de marketing pe viu, care lamureste ca cel mai important pas in comunicare nu e pozitionarea descriptiva, cu fason de epitet sau superlativ, ci o pozitionare definita conceptual cu claritate si declinata ca atare. In cazul nostru Provincia cu P mare. Si de aceea devenita spatiu de refugiu pentru cei mai centrali dintre centrali. O fi Hollywood-ul centrul lumii cinematografice si inventatorul blockbusterului din care curg banutii fara oprire. Dar cand vine vorba de cheltuit, risipa se face departe in Provence. Ce are atat de magnetic acest loc pentru celebritati - de la Beckham si familia Deep pana la seici si actori batausi, profunzi sau sofisticati - nici unul nu rateaza o casa, o vacanta sau o chirie (exorbitanta) pentru iaht in Saint Tropez sau Cannes? E o intrebare pe care si-o pun cu legitimitate brazilienii, binecuvantati cu regiuni de coasta de o uluitoare frumusete. Ei bine, nu mare lucru. Stiu doar sa se vanda. Lavanda, care la noi creste salbatica pe camp, e la ei o planta fetis. Verbina - o vedeta care a pus pe picioare industria cosmetica a regiunii. Celebrul "savon de Marseille" are acelasi damf greu, amintind de sapunul de casa, facut in curtile romanesti, pe vremuri, din untura si prajeli la ceaun. Musca mare, oribila, care face galagie ca greierele, o luna pe an, e port bonheur. Hotelurile cu specific local? Vand bine tot rudimentarul. Doar viata in Provence (provincie) trebuie sa te smulga din rutina (confortul) de acasa. Sa luam, zic eu, exemplu.

×
Subiecte în articol: sufletul comertului