Prestatia Romaniei la ultimul Golden Drum a fost una cu greutate atat prin numarul de inscrieri (aproape tot atat de multe cat ale tarii gazda), cat si prin pozitia castigata multumita premiilor obtinute. Felicitari nasului mare.
Cel putin pentru romani, Golden Drum devine tot mai mult din festival regional unul aproape national, semn ca cele doua-trei indelung contestate festivaluri de la domiciliu au nevoie de o compensatie. Si ca oamenii au nevoie de ierarhii autentice. Pastrand proportiile si facand abstractie de solida investitie pe care intreaga retea Leo Burnett o face de ani buni in eveniment, unde se bucura - la schimb - de o pozitie privilegiata,
Golden Drum ramane un termen de referinta pentru piata locala.
LUCRARI CU BUBE IN CAP. Este probabil si motivul care poate justifica disperarea cu care au aplicat agentii dintre cele mai diverse - de la cele gen Focus, care ar trebui sa se lase de meserie, daca ne uitam la calitatea inscrierilor, pana la cele gen GMP, care au venit (si au si castigat) cu lucrari din burta. Acestea nu sunt cazuri izolate, sunt doar elocvente pentru contextul entry-urilor romanesti.
Mai e poate de adaugat ca spoturi sau pozitionari faimoase acasa s-au dovedit la Golden Drum palide copii. E vorba despre spotul la Zaraza, identic, in termeni de concept (sepia versus color), cu altul publicitand o licoare latino-americana. E vorba si despre "Esti ceea ce bei", o reusita traducere din portugheza ce anunta o apa minerala. Si lista poate continua.
|
EXPUNERE. Wally Olins despre branding-ul de tara |
UNUL LA PRIMARIE, UNUL LA... Leo Burnett (cu 27 de puncte) si McCann Erikson Romania (23 de puncte)
s-au situat intre primele cinci, Leo Burnett fiind detinatoarea Golden Rose la agentii pe 2005.
La categoria tv si film promo, McCann Erikson a castigat un Golden Drum, pentru spotul "Porcul", realizat pentru MTV Romania. Proiectia spotului a starnit de fiecare data entuziasmul salii. De altfel, campania "Made in Romania", realizata de McCann pentru MTV, a castigat un Bronze Drum precum si premiul special Golden Watch la sectiunea Advertising Campaign. Competitia intre cele doua agentii romanesti a fost stransa si la sectiunea Bronze Drum pentru tv ads. Aici, Leo Burnett a castigat trei premii pentru lucrarile Trambulina (Prigat), Batman (Altex), Mess (Altex). Un bronz pentru spotul Santa Claus (Loteria Romana) a mers la McCann Erikson.
La sectiunea print si poster, un Bronze Drum a fost castigat de lucrarea Harta (Western Union) de la agentia Leo Burnett. Lucrarea pentru Gala Societatii Civile a celor de la Cohn & Jansen a figurat mai mult decat onorabil pe lista finalistilor fiind inca o agentie apreciata la festival.
|
TALENT. Alexandru Maftei, castigatorul Studio Drum Award
|
NE LASA RECE. Nici o inscriere romaneasca nu a figurat la sectiunea Web Sites, creativii romani nefiind se pare inca interesati de acest gen de exprimare, desi analistii anunta ca acest nou val de creativitate se prefigureaza ca un adversar redutabil pentru formele uzate, deja clasicizate (spotul tv si radio, printul). Aici, castigatoare a fost lucrarea Pictoids MTV Rusia a agentiei Park (Rusia). Ideea creativa a focalizat - ca si in cazul spotului "Porcul" al celor de la McCann - componenta autohtona reinterpretata pentru un target sensibil la stilul de viata MTV.
Din pacate, in concurs si chiar printre lucrarile premiate s-au strecurat si lucrari care in tara au avut o vizibilitate slaba ori chiar nula. Este cazul (deloc izolat) al lucrarii "The Glass" (Mandra, Carpalat)?! a celor de la GMP Advertising, care au castigat un Bronze Drum la sectiunea Print ads, posters.
AVEM REGIZORI VALOROSI. O sectiune specifica Festivalului Golden Drum este Studio Drum Award, concursul destinat regizorilor care intr-un numar dat de ore (12), avand la dispozitie aceleasi mijloace de productie, aceiasi doi actori si pornind de la aceeasi idee, trebuie sa realizeze un film scurt. Tema de anul acesta a fost "I donât like sex" ("Nu-mi place sexul"). Castigatorul a fost regizorul Alexandru Maftei, care a ales alb-negru ca grila de lucru, mizand castigator pe minimalism, al carui punct de greutate l-au constituit cele doua replici din final. Asa monosilabice cum erau ("Ti-e foame?" "NaHi"), ele au reusit sa rastoarne interpretarea catre care conducea prima parte a filmuletului, pacalind orizontul de asteptare al privitorului. Forta acestui scurtmetraj a stat in partea sa de subinteles.
MEDIA, O PROVOCARE. Sectiunea media a festivalului, mai noua pentru Golden Drum, deja traditie la Cannes, s-a derulat in primele doua zile in paralel cu evenimentele dedicate campaniilor. Calitatea expunerilor, infuzia de inovatie si de substanta, farmecul vorbitorilor au facut dificila optiunea intre cele doua serii de evenimente simultane: media si creatie.
PIRAN, MON AMOUR. Tot de creativitate, aceasta forta gravitationala a festivalului, tine si concursul de postere pentru Piran, oraselul-port din vecinatatea Portorozului. Concursul a fost deschis tuturor pasionatilor de comunicare, iar premiile, deosebit de ofertante (5.000 de euro plus participarea la festival).
NE VINDEM BINE
"Din magma de aplicatii mioritice, cateva au facut figura frumoasa, fiecare
asa cum s-a priceput mai bine.
Unele cu aplaudaci tocmiti sa rada fortat
la spoturile lor,
altii cu farmec netrucat, altii cu emotie
si voce sugrumata
de emotie la premiere" -
a rezultat din opinia participantilor romani
APRINSE CHEFURI BALCANICE
|
Din reteta traditionala Golden Drum au facut parte petrecerile nationale, un instrument interesant de comunicare al valorilor fiecarei tari participante. Anul acesta, una dintre cele mai reusite, daca nu cea mai reusita, a fost cea realizata de romani.
Spre deosebire de anii trecuti, in care incoerenta mesajului facea casa buna cu ansamblul Ciocarlia si cu mititeii, intr-o logica foarte Ionesco, in 2005, in fine, totul a devenit savuros, amuzant, rotund din punct de vedere conceptual. Felicitarile merg la ambasadorul indigo Lucian Georgescu (prietenii stiu de ce), la Kemper Music si Andrei Filip, plus inegalabilul Vali Craciunescu, grandios cand se ocupa doar de acordeon. Totusi, ca un minus, petrecerea a fost cam prea rasunatoare, si asta la propriu. Este o stridenta in spatiul atat de calm si de elegant al Portorozului, iar acesta este din pacate o constanta a petrecerilor date de romani. Intr-un top al petrecerilor reusite se pot situa si cele ale Turciei si Sloveniei, care s-au remarcat nu numai prin calitatea organizarii si coerenta, ci si printr-o atmosfera care a debordat de pofta de viata si de spirit balcanic in componenta lor stralucitoare si conviviala.
|