BRAŞOV ● La "competiţia îngerilor" premiantă a fost reţeaua BBDO
Un număr mai mare de înscrieri, participare mai variată şi, aparent paradoxal, un număr mai mic de premii şi nominalizări, la ediţia a noua a Festivalului European AdPrint care tocmai s-a încheiat ieri, 10 februarie.
Un număr mai mare de înscrieri, participare mai variată şi, aparent paradoxal, un număr mai mic de premii şi nominalizări, la ediţia a noua a Festivalului European AdPrint care tocmai s-a încheiat ieri, 10 februarie.
BRAŞOV ● La "competiţia îngerilor" premiantă a fost reţeaua BBDO
Un număr mai mare de înscrieri, participare mai variată şi, aparent paradoxal, un număr mai mic de premii şi nominalizări, la ediţia a noua a Festivalului European AdPrint care tocmai s-a încheiat ieri, 10 februarie.
Ediţia 2008 (Braşov, 7-10 februarie) a însemnat mai multe înscrieri, cu aproximativ 70 mai mult faţă de anul trecut şi intrarea în competitie a mai multor echipe balcanice : Cehia, Bulgaria, Grecia, Polonia, Croaţia, Slovenia (fără a afecta însă dominaţia latină tradiţională de acum la AdPrint, perpetuată de echipele italiene, cele mai numeroase după români, franceze şi spaniole). Au participat însă şi agenţii din Austria, Germania, Anglia ceea ce confirmă ca festivalul este ofertant şi pentru pieţe de publicitate mature. Dintre seminarii, este de referinţă cel susţinut de Alvaro Sotomayor, Creative Director la Nike, care a construit cu o serie consistentă de printuri istoria vizuală a comunicării acestui brand. La rândul său Julian Wade, Head of Design la 180 Amsterdam a prezentat povestea Adidas mergând mai mult pe conexiunea umană cu publicul şi cu personalităţile sportive care şi-au asociat imaginea de-a lungul timpului cu brandul care a renăscut prin sloganul "Impossible is nothing”.
Dintre printurile înscrise, secţiunea A23, de lucrări cu tematică socială a fost cea mai reuşită şi cu cele mai multe nominalizări. La celelalte secţiuni s-au regăsit adesea preluări evidente de idei creative dar şi de execuţie. Poate de aceea, la multe secţiuni au fost doar una sau două nominalizări şi la multe dintre ele nu au existat premianţi.
Despre nivelul acestei ediţii a AdPrint dar şi despre cum se vede din exterior publicitatea românească, am discutat cu Andreea Stillacci, Co – President şi Executive Creative Director al CB Grey, Paris, şi cu alţi doi membri ai juriului : Daniel Fohr, Creative Director şi fondator al MC&Saatchi.GAD, Paris şi Patrick Samot, Creative Director la Rouge Agency, Paris.
Un număr mai mare de înscrieri, participare mai variată şi, aparent paradoxal, un număr mai mic de premii şi nominalizări, la ediţia a noua a Festivalului European AdPrint care tocmai s-a încheiat ieri, 10 februarie.
Ediţia 2008 (Braşov, 7-10 februarie) a însemnat mai multe înscrieri, cu aproximativ 70 mai mult faţă de anul trecut şi intrarea în competitie a mai multor echipe balcanice : Cehia, Bulgaria, Grecia, Polonia, Croaţia, Slovenia (fără a afecta însă dominaţia latină tradiţională de acum la AdPrint, perpetuată de echipele italiene, cele mai numeroase după români, franceze şi spaniole). Au participat însă şi agenţii din Austria, Germania, Anglia ceea ce confirmă ca festivalul este ofertant şi pentru pieţe de publicitate mature. Dintre seminarii, este de referinţă cel susţinut de Alvaro Sotomayor, Creative Director la Nike, care a construit cu o serie consistentă de printuri istoria vizuală a comunicării acestui brand. La rândul său Julian Wade, Head of Design la 180 Amsterdam a prezentat povestea Adidas mergând mai mult pe conexiunea umană cu publicul şi cu personalităţile sportive care şi-au asociat imaginea de-a lungul timpului cu brandul care a renăscut prin sloganul "Impossible is nothing”.
Dintre printurile înscrise, secţiunea A23, de lucrări cu tematică socială a fost cea mai reuşită şi cu cele mai multe nominalizări. La celelalte secţiuni s-au regăsit adesea preluări evidente de idei creative dar şi de execuţie. Poate de aceea, la multe secţiuni au fost doar una sau două nominalizări şi la multe dintre ele nu au existat premianţi.
Despre nivelul acestei ediţii a AdPrint dar şi despre cum se vede din exterior publicitatea românească, am discutat cu Andreea Stillacci, Co – President şi Executive Creative Director al CB Grey, Paris, şi cu alţi doi membri ai juriului : Daniel Fohr, Creative Director şi fondator al MC&Saatchi.GAD, Paris şi Patrick Samot, Creative Director la Rouge Agency, Paris.
Nivelul lucrărilor
Andrea Stillacci consideră că " nivelul majorităţii înscrierilor a fost mediu. Am văzut multe lucrări care ne-au dat o senzaţie de deja-vu mai ales la nivel de idee. Am văzut însă şi lucrări făcute în România şi care sunt de nivel mondial. Nu trebuie uitat că România este o piaţă tânără. Şi cred că din această perspectivă, nivelul la care a ajuns publicitatea astăzi este foarte bun. Privind nivelul general al înscrierilor, juriul a simţit destul de repede care sunt lucrările bune. Au fost două - trei momente de dezbatere dar decizia unanimă s-a luat destul de repede. " Daniel Fohr a observat că "nu se vede de unde vin lucrările.” El consideră că "aceasta este marca publicităţii de calitate. Cred că spre deosebire de artă, film care caută realităţi locale, în publicitate contează ideea valoroasă care nu este locală deşi pot exista elemente contextuale care pot fi sau nu înţelese de o persoană din altă cultură. În ceea ce priveşte nivelul AdPrint, pot aminti că în toate festivalurile sunt înscrise lucrări care te fac să te întrebi de ce au fost înscrise. Astăzi, în general, există mai puţină strategie bună pentru că există mai puţine produse bune. Înainte puteai să spui că Samsonite este o valiză solidă, acum toate valizele sunt solide. Deci strategiile sunt adesea mai banale. E dificil să explici de ce Nokia e mai bun ca Ericksson. Şi atunci se merge pe comunicarea de valori, de atitudini şi nu de produs. E dificil să găseşti unghiuri interesante asupra produsului.” Patrick Samot afirmă că : nivelul i s-a părut « un pic mai jos faţă de alţi ani. Dar, în acelaşi timp, calitatea execuţiilor mi se pare că a crescut. E un pic paradoxal. E adevărat că ceea ce se percepe mai întâi este execuţia. Înainte de a începe să reflectezi la strategie percepi piruetele execuţiei. " Samot explică senzaţia de deja-vu dată de printurile înscrise de români, prin aceea că publicitatea locală este încă în perioada de acumulări : "În ceea ce priveşte senzaţia de deja-vu este explicabilă prin aceea că ţine de o etapă a învăţării. Piaţa s-a deschis abia de zece ani. Sunt momente în care este firesc să existe o referinţă pentru a te dezvolta.”
De recuperat
Publicitatea locală este percepută aşadar ca nefiind încă sincronă cu ceea ce se face pe plan mondial. Cu toate acestea, Andrea Stillacci apreciază că : " Industria locală s-a mişcat cu o mare viteză. Cred ca în 3-4 ani se va ajunge la un nivel internaţional, la modul absolut. Nu vor mai fi doar câteva exceptii. Mai sunt lucruri de făcut la nivelul strategiei dar un pic şi la nivelul execuţiei. Există fotografi care ar trebui să-şi amelioreze nivelul. Nu cred că este o problemă tehnică pentru că există o tradiţie magnifică a imaginilor de calitate provenind din Europa de Est. Multe filme şi spoturi gândite în Vest sunt turnate în România, de exemplu. Are mai mult de a face cu talentul, cu trăirea şi cred că încă nu s-a ajuns în ceea ce priveşte fotografia publicitară sau filmul publicitar, la nivelul de maturitate artistică pe care l-a atins cinematografia voastră, de exemplu.”
Daniel Fohr consideră că pe lângă necesitatea de a recupera la nivelul strategiei : "este nevoie de mai multă educaţie a pieţei, pentru că şi clientul este cel care creează exigenţele. Dacă Adidas face publicitate bună astăzi, este şi pentru că Nike a făcut-o înainte. Cred că şi clientul participă la nivelul publicităţii prin insistenţa asupra calităţii şi a rigurozităţii. Şi este şi o reflecţie a nivelului economic.”
În ceea ce priveşte printul, Daniel Fohr apreciază că în cazul acestuia, " mai mult decât pentru toate celelalte canale contează ideea valoroasă. El este cel care îi aduce pe toţi la acelaşi nivel. La spoturile tv banii pot fi un factor care face diferenţa. Printul obligă la o sinteză. În print nu prea poţi să trişezi. " Legat de diferenţa dintre cele două medii de comunicare Patrick Samot a amintit amuzat : "Exista o definiţie stupidă, cum că un spot tv înseamnă 24 de printuri”
Andrea Stillacci crede în puterea poziţionării pe print a festivalului : "World Press Awards este un nou festival de print, creat acum un an. AdPrint împlineşte nouă ani, aşadar această poziţionare pe print este interesantă şi viabilă.”
AdPrint se dovedeşte a fi un proiect inspirat, lansat acum nouă ani, un festival ce a reuşit de atunci să se concretizeze an de an prin aducerea în jurul printului a unor competitori interesanţi din România şi de afară şi a unor echipe internaţionale de juraţi cu experienţă profesională consistentă.
Pentru anul viitor, când va avea loc ediţia aniversară, cu numărul zece, a AdPrint, Directorul Festivalului, Andrei Borţun a anunţat o formulă specială a evenimentului.
Daniel Fohr consideră că pe lângă necesitatea de a recupera la nivelul strategiei : "este nevoie de mai multă educaţie a pieţei, pentru că şi clientul este cel care creează exigenţele. Dacă Adidas face publicitate bună astăzi, este şi pentru că Nike a făcut-o înainte. Cred că şi clientul participă la nivelul publicităţii prin insistenţa asupra calităţii şi a rigurozităţii. Şi este şi o reflecţie a nivelului economic.”
În ceea ce priveşte printul, Daniel Fohr apreciază că în cazul acestuia, " mai mult decât pentru toate celelalte canale contează ideea valoroasă. El este cel care îi aduce pe toţi la acelaşi nivel. La spoturile tv banii pot fi un factor care face diferenţa. Printul obligă la o sinteză. În print nu prea poţi să trişezi. " Legat de diferenţa dintre cele două medii de comunicare Patrick Samot a amintit amuzat : "Exista o definiţie stupidă, cum că un spot tv înseamnă 24 de printuri”
Andrea Stillacci crede în puterea poziţionării pe print a festivalului : "World Press Awards este un nou festival de print, creat acum un an. AdPrint împlineşte nouă ani, aşadar această poziţionare pe print este interesantă şi viabilă.”
AdPrint se dovedeşte a fi un proiect inspirat, lansat acum nouă ani, un festival ce a reuşit de atunci să se concretizeze an de an prin aducerea în jurul printului a unor competitori interesanţi din România şi de afară şi a unor echipe internaţionale de juraţi cu experienţă profesională consistentă.
Pentru anul viitor, când va avea loc ediţia aniversară, cu numărul zece, a AdPrint, Directorul Festivalului, Andrei Borţun a anunţat o formulă specială a evenimentului.
DIN NOU CAŞTIGATORI - Contrapunto, Spania. Lucrarea premiata la sectiunea de printuri sociale vorbeste despre obiceiuri din alte timpuri in tarile in care pedeapsa cu moartea, nu a fost inca abolita |
Multe premii de la îngeri pentru spanioli
Cel mai bun print al competiţiei a fost considerat cel din campania « Smart Eco » şi realizat de o echipă de la agenţia Contrapunto (Spania). Lucrarea a primit trofeul « Rock Angel ».
ROMÂNII. Agenţiile româneşti de publicitate Graffiti BBDO, Saatchi & Saatchi şi Grey sunt printre câştigătorii festivalului AdPrint 2008. Graffiti BBDO a fost premiată cu doi îngeri la categoriile "Beverages: Non-alcoholic” (Răcoritoare) şi "Media Promotion” pentru campania Urbanized Culture (Mountain Dew), respectiv History in brief (Dosarele Istoriei). Echipa Saatchi & Saatchi a cucerit un înger la categoria "Cosmetics/Toiletries” (Cosmetica/ Igiena) iar Grey la categoria "Home Maintenance” (Casă) . Echipe din agenţiile Ogilvy Group România, McCann Erickson România şi Propaganda au obţinut nominalizări în concurs.
Trofeul pentru cea mai bună agenţie, Agency of Angels, "Agenţia Îngerilor”, a fost câştigat de Contrapunto, agenţie din Spania.
Anul acesta, grupul internaţional de comunicare BBDO a câştigat trofeul "Network of Angels” / " Reţeaua îngerilor”. Din "Reţea” fac parte birourile din România (Graffiti BBDO ) şi Spania (Contrapunto).
Printurile participante la concurs au putut fi văzute în perioada festivalului, 7-10 februarie, în cadrul expoziţiei de la Hotelul Aro unde s-a derulat evenimentul.
ROMÂNII. Agenţiile româneşti de publicitate Graffiti BBDO, Saatchi & Saatchi şi Grey sunt printre câştigătorii festivalului AdPrint 2008. Graffiti BBDO a fost premiată cu doi îngeri la categoriile "Beverages: Non-alcoholic” (Răcoritoare) şi "Media Promotion” pentru campania Urbanized Culture (Mountain Dew), respectiv History in brief (Dosarele Istoriei). Echipa Saatchi & Saatchi a cucerit un înger la categoria "Cosmetics/Toiletries” (Cosmetica/ Igiena) iar Grey la categoria "Home Maintenance” (Casă) . Echipe din agenţiile Ogilvy Group România, McCann Erickson România şi Propaganda au obţinut nominalizări în concurs.
Trofeul pentru cea mai bună agenţie, Agency of Angels, "Agenţia Îngerilor”, a fost câştigat de Contrapunto, agenţie din Spania.
Anul acesta, grupul internaţional de comunicare BBDO a câştigat trofeul "Network of Angels” / " Reţeaua îngerilor”. Din "Reţea” fac parte birourile din România (Graffiti BBDO ) şi Spania (Contrapunto).
Printurile participante la concurs au putut fi văzute în perioada festivalului, 7-10 februarie, în cadrul expoziţiei de la Hotelul Aro unde s-a derulat evenimentul.
Graffiti BBDO Romania. Printul castigator la categoria "Beverages : Non-alcholic" vizeaza publicul tanar printr-o provocare intersanta la cultura |
Profil de jurat la AdPrint ‘08
Ali Alvarez este creativ la agenţia Fallon – Marea Britanie. Înainte de a lucra în publicitate, unde a făcut campanii premiate pentru United Airlines, Bacardi şi BBC, Ali a practicat hipismul, participând la competiţii profesioniste.
La AdPrint, Ali a format una dintre echipele de juraţi. " Nu mi s-a părut că au fost mulţi participanţi la competiţie. A fost destul de clar de la început care au fost cei mai buni. Lucrările românilor mi s-au părut foarte vizuale. Foarte puţin se simte că publicitatea românească este mai tânără ca în alte părţi. Pentru mine printul este locul unde trebuie să fii mai mult ca oriunde simplu în execuţie şi clar în idee. În ceea ce mă priveşte, în campanii la care lucrez, prefer să fac partea de « non-media » în sensul clasic. Mereu încerc să fac un eveniment, să deschid un magazin, să fac lucruri care implică oamenii.
AMAZOANA. Pasiunea mea pentru hipism o am de la bunicul meu, care avea cai. Orice fetiţă până la 12 ani îşi doreşte un ponei înainte de a descoperi shopping-ul. Eu nu am facut asta niciodată, am participat 7 ani la competitţii hipice. Este unul din puţinele sporturi în care bărbaţii şi femeile intră împreună în competiţie.
Intrarea mea în publicitate a fost un fel de accident fericit. La colegiu am ales publicitatea pentru că mi s-a părut distractiv. Nu ştiam că publicitatea are o dimensiune de business şi una creativă. Am ales-o pe cea de-a doua. Şi fost o alegere norocoasă. Un festival dedicat printului, potenţial mi se pare un pic limitant. Îmi place ideea de comunicare statică, aşa cum este imaginea tiparită. Cred însă că paleta de vizualuri « still » este mai largă şi s-ar putea include şi lucrări de outdoor, direct mail, diferite tipărituri."
La AdPrint, Ali a format una dintre echipele de juraţi. " Nu mi s-a părut că au fost mulţi participanţi la competiţie. A fost destul de clar de la început care au fost cei mai buni. Lucrările românilor mi s-au părut foarte vizuale. Foarte puţin se simte că publicitatea românească este mai tânără ca în alte părţi. Pentru mine printul este locul unde trebuie să fii mai mult ca oriunde simplu în execuţie şi clar în idee. În ceea ce mă priveşte, în campanii la care lucrez, prefer să fac partea de « non-media » în sensul clasic. Mereu încerc să fac un eveniment, să deschid un magazin, să fac lucruri care implică oamenii.
AMAZOANA. Pasiunea mea pentru hipism o am de la bunicul meu, care avea cai. Orice fetiţă până la 12 ani îşi doreşte un ponei înainte de a descoperi shopping-ul. Eu nu am facut asta niciodată, am participat 7 ani la competitţii hipice. Este unul din puţinele sporturi în care bărbaţii şi femeile intră împreună în competiţie.
Intrarea mea în publicitate a fost un fel de accident fericit. La colegiu am ales publicitatea pentru că mi s-a părut distractiv. Nu ştiam că publicitatea are o dimensiune de business şi una creativă. Am ales-o pe cea de-a doua. Şi fost o alegere norocoasă. Un festival dedicat printului, potenţial mi se pare un pic limitant. Îmi place ideea de comunicare statică, aşa cum este imaginea tiparită. Cred însă că paleta de vizualuri « still » este mai largă şi s-ar putea include şi lucrări de outdoor, direct mail, diferite tipărituri."
De la organizatori
« Anul acesta sunt înscrise 170 de echipe de creaţie, comparativ cu 101 anul trecut, distribuite astfel: 55 din România şi 115 din restul Europei. Numărul de lucrări înscrise a crescut cu 100 iar cel al agenţiilor care şi-au înscris echipele in concurs cu 27. Din afara României s-au înscris anul acesta mai multe agenţii decât cuantumul total al agenţiilor de anul trecut. Ne entuziasmează interesul faţă de AdPrint şi ne determină să ne redefinim obiectivele pentru ediţia următoare. Pentru prima oară în 2008 avem echipe de creaţie din ţări precum Estonia, Grecia Croaţia, completate Italia, Spania, Bulgaria, Slovenia, Rusia, Cehia, Belgia, UK, Polonia, Germania, Austria, Olanda şi România. "Este unul dintre proiectele Millenium Communications cu potenţial foarte mare de dezvoltare. Asta şi pentru că ambiţiile festivalului se raportează la nivel european, unde AdPrint trebuie să îşi consolideze poziţia. AdPrint mai are de cucerit multe dintre pieţele europene şi asta va presupune mai multe resurse investite (buget, echipă, timp).” ne-a declarat Elena Bululete - Millenium Communications, Project Manager.
Citește pe Antena3.ro