Aţi văzut episodul 6 din ultimul sezon al serialulului "Criminal minds"?. "The Eyes Have It" şi psihoza unui zdruncinat care, după ce-şi căsăpea victimele, le scotea ochii cu o linguriţă bine ascuţită la polizor. Imaginea globilor oculari puşi la păstrare de cremenal în borcane cu formol mi-a amintit, instantaneu, de o reclamă carbogazoasă...
Reclama la Coca Cola Zero. Zero indică atât cantitatea de zahăr din băutura răcoritoare, cât şi valoarea reclamei. Trei spoturi având ca personaje pricipale organe ale corpului uman ce interacţionează după un scenariu produs de o imaginaţie schizoidă.
Ochiul are un iris albastru, picioare de cocostârc şi vorbeşte prin pupilă. O umoare apoasă ţâfnoasă şi lipsită de personalitate, dar plină de diăabilităţi: n-are nervi (optici), n-are pleoapă şi nici gene. E un ochi belit, care stă la taiafas cu două limbi: Limbă Mare şi Limbă Netedă (iertare, aşa au fost botezate de creatorii "Limbi Mărunte"). În primul spot, ochiul interacţionează cu limbile pe podeaua unui vestiar şi le întreabă: "Pot să ştiu de ce băieţii beau Coca Cola Zero?". Stop! Conform DEX, limba este un substantiv feminin (o limbă, două limbi) şi denumeşte "organ(ul) musculos mobil care se află în gură, servind la perceperea gustului, la mestecarea şi la înghiţirea alimentelor, la om fiind şi organul principal de vorbire". Numai într-un scenariu pervers (în care se produce cel puţin infracţiunea de siluire a limbii române), limba poate fi "un EL". Iar două limbi (infracţiune în grup organizat, orgie vizuală) - "băieţii". Dăm din nou "play": în spot, limbile, cu vizibile probleme hormonale, au voci bărbăteşti. Şi coadă, din care dau când se bucură. Au picioare mici şi groase, de porcuşor, cu unghiuţele tăiate. O limbă e călare pe-o sticlă de 250 de ml, cealaltă trage dintr-un pai. Două limbi se-adapă din aceeaşi sticlă... Neigienic. "Aaaa... nup! Noi bem Coca Cola, prietene!". Mi-ar fi plăcut ca ochiul să le răspundă: "De unde geana mea ştiţi, dacă n-aveţi cu ce citi eticheta!". Dar replicile lui sunt din categoria "băiat de băiat" de la ţară: "Când o face plopul pere" sau "când o ploua cu covrigi". E un ochi naiv, neplimbat prin pub-uri. N-are prestanţă şi nici replici pe măsura limbilor. Are gheruţe pe care şi le priveşte contemplativ şi un spate pe care-l întoarce limbilor, când acestea îl supără (gest ce ar putea fi etichetat drept un examen de fund de ochi).
În spotul doi, ochiul dă semne de narcisism. "Sunt frumuşel, sunt frumuşel...", cântă el în timp ce se admiră în peretele unui pahar cu creioane. Îşi aranjează cu gheara cristalinul şi intră iar în vorbă cu limbile - "băieţii". Are loc insipidul şi deja cunoscutul dialog "nu e zero", "ba e zero", iar Limbă Mare şi cu Limbă Netedă îl fac pe ochi "maaare mincinos". Ochiul se băşică. Dar până să-i plângă de ciudă corneea, se termină reclama. În a treia, conflictul de muncă dintre organele ciclopului cu două guri e mediat de însuşi Măria Sa, creierul care abia se mişcă. Apare pe o placă cu rotile, rostind "deja mă ia durerea de cap". E mintea lor, în gândul ei. Logica reclamei. Inspiraţia creatorilor. Se târşâie şi are două braţe care-mping placa. Filmat de la spate, creierul are şi popou. Văzut din faţă - orbite şi o gură în lobul frontal. Desene animate? Să fie, numai să aibă măcar un strop de logică şi-o fărâmă de amuzament. Dintr-un scenariu în care două limbi încalecă verbal un ochi, iar creierul le ameninţă că vor mânca pământ, lipseşte orice tentativă de subtilitate. Rămâne doar un banc sec, aducător de mari dileme preşcolarilor: "Ochii mei au gheare? Dar limba, are coadă? Creierul se ţine de cap, să nu cadă în gât, cu mânuţele? Când dorm, limba mea vorbeşte cu ochiul? Cu care dintre ei? De ce picioarele limbii are unghii şi cine i le taie?".
Creem situaţii imaginare pentru a promova produse reale. Mă mir că n-am văzut-o încă pe Albă ca Zăpada făcând reclamă ca ob-ul care te protejează acum de două ori mai mult, ştii tu când..., şi nici pe Supermen lăudând deodorantul care-l ajută să nu mai pută la subraţ, după atâtea zboruri intergalactice. Cât de multă imaginaţie trebuie să pui într-o reclamă, pentru ca efectul ei să fie optim? În reclama Coca Cola Zero, imaginaţia e în exces şi are simptome de gripă porcină. Efecte: provoacă la duel şi alte imaginaţii, la fel de zburdalnice. Dialogul dintre limbi şi ochi are un remake în care apare un al patrulea organ: vaginul. Care e abordat de... (da' nu mai bine căutaţi voi pe google filmuleţul?).
Şi-n varianta oficială ar trebui să mai existe un nou spot, în care apare un nou personaj: de-ge-ţe-lul.
N-aţi vrea să ştiţi cu ce seamănă... Şi n-aţi putea să-l vedeţi pe micile ecrane decât cu muuultă apă plată cu lămâie alături! Data viitoare vorbim despre calculii maşinii de spălat.
Citește pe Antena3.ro