Competitia acerba de pe piata asigurarilor a creat nevoia de publicitate in randul tuturor firmelor specializate. Mai mult sau mai putin reusite, create de agentii mai mari sau mai mici, cu tenta promotionala sau nu, reclamele le ofera firmelor de asigurari posibilitatea dobandirii unei mai mari notorietati.
ALEX ANGHEL, CRISTIAN PASARICA
|
COPY&PASTE. Decupat din spotul video, printul isi pierde din prospetime
|
Desi comunica diferit in legatura cu acelasi serviciu, firmele de asigurari nu reusesc sa rupa bariera care impiedica de ceva timp publicitatea acestei nise. Adica sa depaseasca laitmotivele: accident, politist, siguranta, preturi mici. Cand conventiile sunt depasite, se sare calul. Hotarat lucru, simtul proportiilor nu e punctul forte al creativilor antamati de asiguratori.
Sarmul solutiilor neasteptate din finalul spoturilor bine concepute a ramas la stadiul de aspiratie, in cazul comunicarii asigurarilor. Sa luam cazul Omniasig, in care miza pe conventie e rezolvata neinspirat. Aluzia la sex iti lasa impresia unei situatii, la prima vedere, amuzante, insa sentimentul care te stapaneste este acela de repulsie la gandul unei scene erotice dintre o femeie trecuta bine de prima tinerete si un adolescent imberb.
IMAGINI AGLOMERATE. Nici din punct de vedere al graficii, vizualurile nu exceleaza. Imaginea de la Carpatica Asig (de observat muzicala cacofonie) lasa impresia ca reclama pe care o vezi e la o spalatorie auto, si nicidecum la o firma de asigurari. Nerespectarea principiilor de grafica si design, precum si aglomerarea excesiva a textului, din dorinta de a transmite cat mai multe informatii pentru a atrage clientul, are un efect contrar, plictisindu-l pe privitor.
Teoretic, o reclama buna isi atinge obiectivele printr-o solutie simpla, iar aerisirea imaginii este unul dintre cele mai importante principii ale unui print ce se vrea eficient. Unele firme au ales sa-si rezolve partea de creatie in house (Asiban), facand doar din jocul cu corpuri de litera istorice o treaba mai izbutita decat agentiile specializate.
TEHNICI. In comunicarea politelor ramane si anul acesta la moda metoda endorsment-ului (tehnica confundata des cu testimonialele, ce are ca principiu folosirea in reclame a unor nume cunoscute ca o garantie a calitatii si credibilitatii unui produs sau serviciu).
Astfel, Oana Sarbu, Catalina Ponor sau Mugur Mihaescu si-au imprumutat imaginea asiguratorilor, pentru a-l reconforta pe privitor vizavi de calitatea alegerii. Ramane de vazut, in functie de vanzarile politelor endorsate de numele de mai sus pomenite, cat de inspirate au fost asocierile cu pricina.
PENTRU CINE SI DE CE? Pe termen scurt, comunicarea diverselor marci reprezentand companii de asigurare vizeaza un public extrem de eterogen, al carui singur criteriu de departajare este statutul de posesor de automobil. Pe termen lung insa, calitatea comunicarii punctuale pentru banala polita de asigurare auto se rasfrange si asupra celorlalte extensii ale marcii. Asa se explica vizibilele diferente de calitate (a mesajului, a vizualului) dintre comunicarile diverselor companii.
Sa fie productiv un mesaj mai subtil, de genul celui folosit de Astra, versus unuia populist, in care erou e personajul-cliseu Garcea? Probabil ca da, daca obiectivele companiei de asigurare sunt pe termen lung, vizand mai degraba dezvoltarea marcii si cultivarea unor clienti cu pretentii si obraz subtire.
CU CINE? Moda marilor agentii care sa semneze creatia pentru asigurari se apropie de apus. O multime de agentii necunoscute lumii bune din media si-au facut debutul pe mana acestor clienti de sezon.
|
|
A{A NU! Prea aduce a pliant la o sp`l`torie auto
|
ASTRA. Detaliul conteaz`
|
FARA PROMOTIE
|
"Brief-ul trimis de client nu a impus, nu a constrans. Astfel am avut la dispozitie toata libertatea de a veni cu propuneri. CSA a tinut pana in ultimul moment neclara situatia companiilor de asigurari. Au sau n-au voie sa ofere premii la promovare. Pentru ca varianta spotului de produs a nascut cele mai multe zambete ea a si ramas ca solutie. Omniasig nu a dorit premii. Omniasig a dorit sa ofere un pret mic si servicii de calitate, pentru ca in final la servicii se face diferenta. Allianz a facut la fel.
Am vrut sa trimitem un mesaj pentru cat mai multa lume. De aici si felul abordarii. Cert este un singur lucru: barbatii fac parte din target-ul vizat, barbatii de nivel mediu si ca varsta si, ca stare sociala sau venit, spune Bogdan Raileanu Creative, Director Heep Media.
|
CONCURENTA SI LEGISLATIE
|
"Astra se afla in topul principalelor firme de asigurari de pe piata romaneasca, in concurenta acerba cu Asirom si Omniasig. In conditiile modificarii legislatiei, conform careia din anul 2005, clientii firmelor de asigurare vor putea beneficia de prelungirea automata a politei RCA, fiecare firma incearca sa isi atraga un segment de piata, care, in conditiile unor servicii eficiente si satisfacatoare, va ramane aproape constant si in urmatorii ani. Cu alte cuvinte, obiectivele sunt acelea de a atrage printr-un anumit carlig (promotia) un anumit segment de piata pe care ulterior sa il fidelizeze si sa il mentina.
Astra vizeaza un target foarte eterogen si foarte larg, practic pe toti posesorii de automobile. Procentual, totusi, este un target masculin preponderent din mediul urban", declara Magda Stanciu Focus Publicis.
|
|
BENEFICIUL CREATIV
|
"Conceptul creativ s-a nascut spontan si foarte firesc, din insusi beneficiul acestui tip de asigurare auto obligatorie, care devine utila numai in conditiile in care tu esti persoana care provoaca accidentul. Sticker-ul lipit pe portbagajul masinii din fata declanseaza intriga spotului. Tot el te conduce catre punctul culminant al acestuia si vinde mesajul acestuia exact in momentul in care curiozitatea si interesul privitorului sunt maxime. Conceptul s-a dovedit extrem de ofertant, permitand o abordare originala in mesajele OOH ("Daca esti la volan si insisti sa citesti acest text, fa-ti RCA la Astra"). Este un tip de mesaj care atinge target-ul vizat in cel mai bun context/moment (atunci cand e in trafic, la volan), anticipand original posibilitatea unui accident (daca esti atent sa citesti textul si nu esti atent la masina din fata) in cazul caruia asigurarea Astra RCA ar deveni utila", ne-a declarat Magda Stanciu.
|
|
|
CARLIG
"Am preferat pastrarea unui concept puternic, creat in jurul beneficiului produsului, atasand mesajul promotional doar ca un carlig pentru consumator. Chiar si catelul care incheie spotul intr-o nota umoristica, este convins de atractivitatea ofertei Astra!"
Magda Stanciu - Focus Publicis
|