x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun (Rec)lama de pus pe venă

(Rec)lama de pus pe venă

de Adriana Oprea-Popescu    |    13 Mar 2010   •   00:00
(Rec)lama de pus pe venă

Cât de atent este copilul tău la reclame? Un studiu comandat de CNA în 2007 arată că mai mult de două treimi dintre copii urmăresc pu­bli­citatea la televizor. Copiii de 6 ani sunt cei mai mari consumatori de reclamă (75% au declarat că ur­măresc publicitatea televizuală).

Copiii de 6 ani sunt mari consumatori şi de Disney Channel. Un post tv care difuzează, în miezul zilei, o reclamă (absolut gre­ţoasă) la absorbante. Peste nişte umbreluţe imagi­nate din tampoane, sub care se adăpostesc şezlonguri, tot din tampoane şi ele, plouă cu ceva. Îmi pot imagi­na cu ce plouă, în cazul în care copywriterii asta vor de la mine, să-mi testeze limitele imaginaţiei şi cunoş­tin­ţele într-ale secreţiilor vaginale, dar nu vreau să-mi ima­ginez cum aş putea să-i explic unui copil ceea ce ve­de. Aşa cum nu pot să-mi explic ce caută această re­clamă, re­petată obsesiv, pe un canal tv pentru copii...

În advertising însă nu există prea multă logică şi nici exces de moralitate. Copiii sunt doar nişte curele eficiente de transmisie a mesajelor. Imaginea unui copil într-o reclamă te convinge, fără argumente, că produsul promovat este inofensiv, inocent şi bun de consum. Imaginea unui copil te face să devii atent, îţi înmoaie inima, îţi moleşeşte instinctul de conservare şi-ţi deschide portmoneul. Imaginea unui copil vinde (de marketingul acesta se folosesc şi cerşetorii din intersecţii).

În publicitate, copiii îţi vând detergenţi, produse de curăţat petele şi balsamuri pentru rufe. Cearşafurile albe, păturica pufoasă şi fustiţa care nu se mai electrizează îi fac fericiţi pe cei mici. Mamele lor sunt "supermame", gospodine obsedate de albul perfect, de rufe impecabile şi de "fără nici o pată" din cele 99 frecvente. Femei android, fără nici o reacţie umană, setate pe un singur program de spălare şi incapabile să le explice copiilor lor că pizza se înghite, nu se vântură prin casă, sau că, pur şi simplu, murdărirea nu e întotdeauna bună.

Copiii devin personaje principale şi în promovarea detergentului de vase. Care elimină orice picătură de grăsime. Spotul ne prezintă o fetiţă obsedată de controlul greutăţii, posibil anorexică, uşor confuză şi deci fericită la auzul veştii că există o soluţie pentru topirea grăsimilor. Reclama nu ne spune că e o idioţenie să ai astfel de complexe în perioada pubertăţii, reclama promovează prototipul fetiţei sub semnul normalităţii, pentru că singura preocupare a creativilor a fost "uma­nizarea" produsului, întru spargerea concurenţei.

Copiii sunt, fireşte, promotorii produselor lactate. De la reclamele cu magneţii lipiţi pe frigider, la pă­că­leala cu "iaurtul - dulcele din parc" şi până la întâlnirea terifiantă de pe plajă, dintre băieţel şi vi­kingi - mari consumatori de iaurt cu Omega 3. Însă cea mai ne­fericită mi se pare reclama la laptele Tnuva. Două fe­tiţe construiesc, sub masa pe care mama şi-a transformat-o în birou, o căsuţă. Îşi iau o cutie de lapte din frigider şi-o beau la picioarele mamei. O voce din off spune ceva de genul "tu când mai dai şi p'acasă?". Mama intră în căsuţă, bea lapte cu fetele şi îşi liniş­teşte conştiinţa, dar nu e o soluţie, poate doar o amă­gire de moment, fetele ei ştiu asta, chiar dacă nu se vede în reclamă, şi mie spotul mi se pare trist, de-mi vine să sun la "Telefonul copilului".

O karmă întunecată are şi reclama la mâncarea pentru câini, unde unui băieţel ce aleargă cu un labrador prin curte i se spune că, dacă-i dă animalului Pedigree, acesta va trăi cu doi ani mai mult. "Conform unor studii realizate vreme de 12 ani" în nu ştiu ce laboratoare. Băieţelul e păcălit, orice medic veterinar care n-are aranjamente cu producătorii de hrană i-ar spune că bobiţele colorate nu-s bune, culorile sunt doar păcăleli pentru stăpâni, şi-n plus un câine de rasă bine îngrijit trăieşte 14-15 ani, cum şi-au dat seama, în 12, cei de la Pedigree de miracolul cu prelungirea vieţii?

Reclamele spun nişte poveşti frumoase. Câteodată, ar trebui să le explicăm copiilor graniţa dintre real şi imaginar. Ar trebui să le spunem că Batman nu există în realitate, că doar pentru Albă ca Zăpada anti­dotul la otravă e un pupic, că burta lupului digeră ce ajunge-n ea şi că doar în reclame şi numai acolo brânza topită, pateul, salamul şi mâncarea la pliculeţ te ajută să creşti mare şi sănătos.
Data viitoare discutăm despre cei care comunică fără să vorbească.

×
Subiecte în articol: sufletul comertului